Ботас има предложение как Формула 1 може да стане по-устойчив спорт
Пилотът на Заубер Валтери Ботас предложи промяна във формата на Формула 1, която ще помогне на спорта да стане по-устойчив без да се вреди много на шоуто на пистата.
Идеята на финландецът е шампионатът да се върне към формата, в който всеки пилот има правото на само една обиколка сам на пистата в хода на квалификацията, както бе в периода 2003-2005. По този начин ще се намали драстично количеството гуми, което всеки пилот използва в хода на всеки уикенд.
В момента, при една квалификация на сухо пилотите, които достигат до третата фаза на сесията за място, използват четири или дори пет комплекта гуми. Повечето от тях се използват за само една летяща обиколка и след това биват рециклирани.
Алонсо отново призова за смяна на формата на квалификациите
При формата със само една обиколка пилотите логично ще изразходват само един чифт гуми, което драстично ще намали разходите и въглеродните емисии, свързани с производството и транспортирането на гумите на всеки уикенд. Не е тайна, че целта на шефовете на Формула 1 е спортът да стане карбоново неутрален до 2030 година.
„Мисля, че с формата, особено в спринтовите уикенди, има още неща, които могат да се подобрят. Винаги съм казвал, че формата с една обиколка сам на пистата ще е много вълнуващ. Така хората ще могат да гледат цялата обиколка на всеки един пилот. Представете си колко гуми ще спестим така. Сега използваме толкова много гуми всеки уикенд и ако искаме да станем по-устойчиви като спорт това е нещо, което можем да разгледаме“, каза Ботас.
Алонсо иска промени в правилата за спринтовете
По сегашните правила всеки пилот разполага с общо 13 комплекта гуми за сух асфалт в хода на всеки уикенд. След края на всеки уикенд всички гуми, независимо дали са използвани, или не, биват върнати във фабриката на Пирели и се унищожават.
През изминалия сезон 2023 в два уикенда (Унгария и Италия) бе изпробвано и алтернативното разпределение на гумите. При него пилотите имаха по 11 чифта гуми за сухо и бяха ограничени в това кой тип могат да използват във всеки един сегмент на квалификацията.
Пилотите не харесаха новото разпределение на гумите
Надеждите на Пирели бяха този формат да бъде запазен за 2024 година, с което щяха да се спестят общо 3840 гуми в хода на целия сезон. Отборите обаче не приеха този формат и така ще бъде запазен този с 13-те комплекта гуми за сухо всеки уикенд.