Новите горива на Shell – максимална грижа за двигателя и по-нисък разход
След дълги години на разработка в различните си лаборатории по цял свят петролният гигант Shell е постигнал невероятен прогрес със своите горива и по-специално с тези от серията V-Power.
В Технологичния център на Shell в Хамбург бяхме запознати с новостите в горивата, които вече се предлагат и на българския пазар. Най-значимият напредък, който е постигнат от химиците на Shell, е свързан със способността на горивата да почистват на 100% двигателя*, без значение дали става дума за бензинов, или дизелов, от различни боклуци, които се наслагват по клапаните, дюзите, буталата и изпускателната система при използването на агрегата.
В миналото горивата от серията V-Power имаха способността да почистят 80% от тези натрупани боклуци, по-голямата част с въглероден произход, което само по себе си беше много високо постижение. За хората от Shell обаче тези 80% не бяха достатъчно задоволителни и след дълги години на работа са достигнали до 100% пречистване на двигателя.
Резултатите от използването на въпросните горива ни бе ясно демонстриран в лабораториите на Shell в Хамбург, където се извършва немалка част от развойната дейност. В същите тези лаборатории се разработват и горивата, които се използват от Ферари и Дукати съответно във Формула 1 и MotoGP. Голяма част от технологията, която се използва в горивата, които могат да се купят от всеки един от бензиностанциите на Shell, е взаимствана именно от продуктите, които се използват от Ферари и Дукати.
Какви са изискванията към горивата във Формула 1
Разработката на тези нови продукти стартира от тестове в двигатели с един цилиндър, които могат да симулират всякакви атмосферни условия, включително високи и ниски температури и различни надморски височини. В определени случаи развойната дейност на определени продукти продължава 6-7 години преди те да бъдат пуснати на пазара.
Тези тестове на двигатели с един цилиндър са в основата на изпитанията в автомобилната индустрия. Именно с тях започва разработката не само на новите горива и масла, но и на самите двигатели. В момента Ауди е именно в тази фаза на развитието на своя двигател за влизането си във Формула 1 през 2026 година.
Ауди нае победител в Льо Ман, който да помога с развитието на мотора за Формула 1
Разбира се освен във въпросните едноцилиндрови двигатели продуктите на Shell се тестват и в реални автомобили. Първите изпитания в такива са на динамометрични установки в Технологичния център на Shell. Любопитно е да се отбележи, че техниците, които извършват тези тестове казаха, че добре трениран човек (пилот) постига по-точни резултати на тези изпитания от роботите, които също се използват за тях.
*От Shell не гарантират, че този резултат ще бъде постигнат, ако в горивото се използват добавки.