Многото лица на Ford Ranger Raptor
По европейските пътища не се срещат много пикапи, но пък моделите, постигнали успехи на територията на Стария континент винаги са впечатляващи. Това важи и за Ford Ranger Raptor - някогашното клише за “товарен кон” отдавна не дава точна представа за този модел, а версията Raptor разширява неимоверно приложението и възможностите, които дава на водача пикапът.
Разбира се, Raptor може да носи много, да тегли тежко и да превози цялата ви покъщнина ако не сте колекционер на антични статуи, но това вече далеч не е най-важната му характеристика.
По-важно е друго, Raptor предлага изключителни офроуд емоции. С мощност 292 конски сили и по-важното - с окачване, което е дериват на това, използвано на състезателните машини от легендарната надпревара “Бяха 1000”, пикапът не се плаши от черни пътища, дупки, препятствия и скокове за удоволствие на водача. Точно така, с това окачване Raptor скача прилично и тук намираме обяснението на всички скокове с пикапа, появили се в нета при лансирането му в Америка.
Форд ще участва в рали “Дакар” с М-Спорт
Ключова роля в работата на окачването имат амортисьорите Fox, които имат ход до 290 и 250 мм, съответно на предния и задния мост. Твърдостта на амортисьорите се регулира по електронен път, а на волана има бутон с избор измежду три настройки.
Електрониката се грижи и за поведението на пикапа в по-трудни условия и подпомага водача при регулиране на ускорението, намирането на оптималното сцеплението, реакцията на волана и още елементи, които са важни сигурното управление.
Ranger Raptor предлага шест режима на движение: нормален, спортен, за трева, за чакъл и сняг, за кал и пясък, за твърд макадам и разбира се – Baja за максимални офроуд емоции. Субективно зад волана се усеща „тежката стъпка” на тежкия почти 2,5 тона автомобил при нормален режим на движение, при Sport возията става по-твърда, а реакциите на волана и на автомобила – по-остри. Най-интересното при Sport обаче е промяна в звука на двигателя – в случая 3-литровия V6 бензинов мотор с вече споменатите 292 конски сили
На прага на Ranger Raptor ще откриете надпис Ford Performance – моторспорт подразделението на гиганта, което обаче в Европа е в сянката на M-Sport и дори на Multimatic. Но приносът на Ford Performance към изявите на Raptor в офроуд скоростните емоции е изключително важен, като не става въпрос само за работата на окачването, управлението на двигателя или трансмисията.
Танак с убедителна победа в Чили, Рованпера на крачка от титлата
Един семпъл на пръв поглед пример, зад който се крият десетилетия опит и история от света на моторните спортове. Raptor с V6 бензиновия двигател с две турбини се предлага с една удивителна технология, известна на широките моторспорт маси с името „антилаг”. Добре дошли в света на рали автомобилите от първите няколко години на новия век или в края на развитието на първото поколение турбо мотори във Формула 1 през 80-те години, няма значение, важното е, че това чудо сега е пренесено в сериен автомобил. Накратко, когато водачът върне газта, електрониката се грижи за това двете турбини на мотора да продължат „да се въртят” и „надуват”, за да може при следващото подаване на газ, моторът да реагира мигновено и да се избегне т.нар. „турбо дупка”. Разбира се, тази технология присъства при много премиум и спортни автомобили, но при пикапите, честно казано, все още се среща рядко.
И накрая, отново по темата за „работния кон”. Създателите на Ranger Raptor не акцентират точно на тези му способности, които обаче са впечатляващи. Обемът на легена е 1226 литра, а между калниците се събира едно евро пале, като в зависимост от модификацията дължината на легена на пикапа достига 2,3 метра. С други думи, с Raptor може да пренасяте велосипеди, джетове, да дърпате солидни ремаркета и т.н. и ако са добре закрепени, да не се лишавате от спортните емоции.