Франческо Баная спечели драматичното състезание в Индонезия, Мартин не завърши
Франческо Баная се върна на пътя на победата в MotoGP, след като спечели драматичното състезание за Гран При на Индонезия, в което неговият основен съперник в спора за титлата Хорхе Мартин не завърши, след като падна от първото място в средата на дистанцията.
За Баная това е първа победа в MotoGP от близо два месеца насам. Преди днешния старт последната победа на световния шампион в кралския клас бе в основното състезание за Гран При на Австрия на 20 август.
Италианецът трябваше да се бори със зъби и нокти за победата, след като стартира 13-ти на „Мандалика“. Още в първата обиколка той прогресира със седем позиции, след което постепенно стигна до първото място. Така за първи път от Гран При на Турция в началото на 2006 година пилот, стартирал извън първите четири редици, спечели състезание в кралския клас.
Това обаче надали щеше да се случи, ако не беше грешката на Мартин, който в първата половина на дистанцията успя да изгради аванс от близо 3 секунди пред Маверик Винялес (Априлия). В този момент обаче дойде и грешката на пилота на Прамак Дукати, който падна на завой №11 в 13-та от 27 обиколки.
Седем тура по-късно дойде и решителната атака на Баная, който изпревари Винялес с перфектно спиране за десетия завой. До финала обаче състезанието не беше чак толкова лесно за него, тъй като той загуби ресурс в гумите си и на финала спечели с едва 0.3 секунди пред Винялес.
Трети на подиума се качи Фабио Куартараро (Ямаха), който бе много бърз в заключителните километри, като на моменти бе с по 0.6 секунди на обиколка по-бърз от двамата водачи. Той обаче така и не успя да ги изпревари, финиширайки на 0.4 зад Баная.
Четвърти се класира борещият се за своето бъдеще в MotoGP Фабио Ди Джанантонио (Грезини Дукати), за когото това безспорно бе най-силното състезание в кралския клас. Петицата допълни Марко Бедзеки (VR46 Дукати), който направи едно геройско каране днес, само седмица, след като бе опериран за счупена ключица.
Бедзеки си осигури класирането в топ 5 в средата на последния тур, когато той изпревари Брад Биндър (КТМ). Южноафриканецът завърши шести, въпреки че трябваше да мине два пъти през дългата обиколка след различни инциденти в хода на състезанието.
Седми финишира Джак Милър (КТМ), а в десетката влязоха още Енеа Бастианини (Дукати), Алекс Ринс (LCR Хонда) и Алейш Еспаргаро (Априлия). Еспаргаро бе един от малкото пилоти, които участваха с меката задна гума въпреки прекоръките на Мишлен това да не се прави и си плати за този риск. В началото той се движеше в подножието на челото, но на финала завърши на 30 секунди зад Баная.
Останалите позиции в зоната на точките днес бяха за Такааки Накагами (LCR Хонда), Мигел Оливейра (RNF Априлия), Раул Фернандес (RNF Априлия) и Франко Морбидели (Ямаха). Не за първи път тази година последната точка не беше даден, тъй като до карирания финал стигнаха по-малко от 15 пилоти.
С победата си днес и отпадането на Мартин Баная си върна първото място в генералното класиране, в което с актив от 346 точки той води с 18 пред Мартин. Трети, на 63 пункта от лидера, е героят от днес Бедзеки.
Пълно класиране при пилотите в MotoGP след Гран При на Индонезия
Изключително интересната битка за титлата в MotoGP през 2023 година продължава след седмица с надпреварата за Гран При на Австралия на пистата „Филип Айлънд“.
ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА ИНДОНЕЗИЯ В MotoGP:
Старт на състезанието - Мартин с перфектно потегляне от шестото място, което позволи на лидера в генералното класиране да поведе пред Винялес и Куартараро след първите завои на състезанието.
1/27 - Мартин отвори аванс от близо половин секунда пред Винялес след първия тур, Баная се изкачи до шестата позиция.
2/27 - Марини атакува Куартараро от външната страна на десетия завой, но бе ударен от Биндър и напусна състезанието. След този карамбол Баная спечели още две места.
3/27 - Баная влезе в челната тройка с много късна атака срещу Куартараро в завой №13. Впоследствие шампионът за 2021 бе изпреварен и от Алейш Еспаргаро преди края на обиколката.
4/27 - Куартараро обърка спирането за първия завой и позволи на Биндър да го задмине в спора за петото място. Южноафриканецът обаче бе наказан с дълга обиколка заради удара с Марини по-рано в състезанието.
6/27 - Биндър изтърпя наказанието си и се смъкна от петото на десетото място след него.
8/27 - Марк Маркес напусна състезанието след второто си падане за уикенда. Испанецът изпусна мотора си в завой №13 и записа падане №23 за годината. Преди падането си Маркес бе десети, след като бе изпреварен от Биндър по-рано.
9/27 - В края на първата третина на дистанцията Мартин водеше с 1.9 секунди пред Винялес, който пък имаше аванс от 1.4 пред Баная. Любопитен бе изборът на гуми на тримата, които бяха заложили на средно твърдия заден слик, но Мартин бе с мекия преден, Винялес със средно твърдия, а Баная с твърдия.
10/27 - Само в десетия тур Мартин добави 0.6 секунди към своята преднина пред Винялес, след като записа най-бързата обиколка от началото на състезанието. Винялес загуби и 0.2 секунди от Баная.
11/27 - Биндър за втори път избута свой съперник от пистата, този път неговата "жертва" бе Оливейра, който бе докоснат от пилота на КТМ в спирането за втория завой. След този контакт и двамата продължиха в състезанието, но Оливейра загуби много повече и потъна до дъното на подреждането, след като трябваше да мине през зоната за сигурност, а Биндър остана в границите на трасето. Напълно очаквано и за този инцидент Биндър бе наказан с дълга обиколка.
13/27 - Мартин напусна състезанието след грешка на завой №11. Преди грешката си испанецът водеше с почти 3 секунди пред Винялес, който оглави класирането след падането на пилота на Прамак.
В същото време, в което Мартин падна, Куартараро изпревари Алейш Еспаргаро в спора за четвъртата позиция, която се превърна в трета след отпадането на водача. Еспаргаро бе от малкото пилоти, които не последваха съвета на Мишлен и стартираха с меката задна гума.
15/27 - По ирония на съдбата съотборникът на Мартин в Прамак Дукати Зарко също отпадна от състезанието след грешка на завой №11.
17/27 - Десет тура преди финала Винялес водеше с 0.7 пред Баная, а на 2.5 зад тях се движеше и Куартараро.
20/27 - Баная излезе начело след перфектна атака срещу Винялес в спирането за завой №10. Маневрата на световния шампион беше копие на тази, която Мартин приложи срещу Винялес в спринта вчера.
22/27 - Пет обиколки преди финала Куартараро застигна бившия си съотборник Винялес в спора за второто място зад Баная, който имаше аванс от секунда пред двамата.
24/27 - Куартараро с лека неточност в спирането за десетия завой, която позволи на Винялес да се откъсне на 0.3 пред него. Пилотът на Ямаха беше с меката предна гума на Мишлен.
25/27 - Две обиколки преди финала само 0.7 секунди покриваха първите трима в класирането в състезанието.
Край на състезанието - Баная оцеля и спечели в Индонезия, Винялес и Куартараро допълниха подиума на "Мандалика".