Верстапен се върна на победния път в Япония и донесе титлата на Ред Бул

Макс Верстапен се върна на победния път във Формула 1 с една сравнително лесна победа в надпреварата за Гран При на Япония. С нея нидерландецът донесе титлата при конструкторите за сезон 2023 на отбора на Ред Бул. Това е втори пореден и общо шести триумф в историята на „биковете“.

Верстапен бе атакуван в първите завои на надпреварата от стартиралия трети Ландо Норис, но парира перфектно атаката на пилота на Макларън. След това нидерландецът нямаше никакви проблеми и напълно контролира развоя на събитията на „Сузука“, за да спечели с аванс от 19.3 секунди пред Норис.

Трети на подиума се качи вторият пилот на Макларън Оскар Пиастри, за когото това е първо призово класиране във Формула 1. Австралиецът потегли втори днес и бе изпреварен още на старта от Норис, след което нямаше нужната скорост, за да се пребори за второто място.

Четвърти днес финишира Шарл Леклер, а топ 5 допълни Люис Хамилтън, който във финалните турове трябваше да парира атаките на Карлос Сайнц, който бе с по-свежи гуми от седмекратния световен шампион. Пилотът на Мерцедес стори това перфектно и заслужено удължи серията си от задължителни завършвания в топ 5 в състезанията на „Сузука“.

Сайнц остана шести днес, а зад него финишира Джордж Ръсел. Британецът бе единственият пилот, който направи само едно спиране в бокса в хода на надпреварата. Точки от Гран При на Япония взеха още Фернандо Алонсо и двамата пилоти на Алпин Пиер Гасли и Естебан Окон. На крачка от зоната на точките в може би последното си състезание във Формула 1 за сега завърши Лиам Лоусън, а местният любимец Юки Цунода остана 12-ти. До финала на Гран При на Япония стигнаха още Гуаню Джоу, Нико Хюлкенберг и Кевин Магнусен. 

В генералното класиране с победата и най-бързата обиколка днес Верстапен увеличава своя аванс пред съотборника си Серхио Перес на 177 точки. Мексиканецът не стигна до финала след няколко контакта още в първите обиколки. Тази разлика между двамата означава, че Верстапен ще може да спечели третата си поредна титла още в спринта в Катар след две седмици. В него нидерландецът ще се нуждае само от влизането в топ 6, за да стане трикратен световен шампион.

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Япония

ХОРНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА ЯПОНИЯ ВЪВ ФОРМУЛА 1:

Старт на състезанието - Норис потегли перфектно от третото място и се пробва да изпревари Верстапен от външната страна на първия завой, но световният шампион се защити перфектно. Пиастри бе изпреварен от съотборника си още в първите метри. 

1/53 - Кола на сигурността! В средата на първия тур колата на сигурността бе изкарана на пистата, тъй като след няколко контакта в средата на колоната имаше разпръснати много отломки по цялото трасе. 

Сред пилотите с поражения бяха Албон, Окон и съотборниците в Алфа Ромео Джоу и Ботас. Всички те влязоха в бокса в края на първия тур за смяна на предни крила и гуми. В челото Верстапен водеше пред Норис, Пиастри, Леклер, Сайнц, Алонсо, Перес, Хамилтън, Ръсел и Лоусън, които оформяха топ 10. От тях единствено Алонсо и Лоусън бяха с меките гуми, всички останали бяха със средно твърдите. 

2/53 - Перес също влезе в бокса, тъй като и той трябваше да смени предното си крило след контакт с Хамилтън в първите два завоя. Спирането в бокса на мексиканеца промотира Цунода до позиция в топ 10, местният любимец също беше с меките гуми. 

4/53 - Рестарт! След като трасето бе почистено рейс директорът избра да прибера колата за сигурност в бокса и състезанието да бъде възобновено. Верстапен беше безгрешен при рестарта и запази първото си място пред Норис и Пиастри. 

5/53 - В спирането за шикана Ръсел атакува и изпревари съотборника си Хамилтън в спора за седмата позиция, като това бе единствената размяна на позиции в челото в първия тур след рестарта. По-назад Ботас беше ударен от Сарджънт в спирането за фибата и загуби много време, тъй като премина през зоната за сигурност. След този контакт Ботас имаше много продължителен престои в бокса, но се върна в надпреварата след обстоен преглед на неговата кола от механиците на Алфа Ромео. Финландецът обаче се прибра в гаража само обиколка по-късно, тъй като колата му беше неуправляема.

6/53 - Хамилтън контраатакува на старт-финалната права и успя да си върне загубената позиция, въпреки че беше от външната страна за първия завой. 

7/53 - Перес започна със своя прогрес през колоната, изпреварвайки Джоу в спирането за шикана в борбата за 16-то място. 

9/53 - Пет обиколки след рестарта авансът на Верстапен в челото вече беше 3.0 секунди пред Норис, който водеше с 3.5 пред Пиастри. В същото време Перес бе наказан с 5 секунди заради нарушение на процедурата за кола на сигурността по-рано. Сарджънт получи същото наказание, но за удара си с Ботас след рестарта. 

12/53 - Перес атакува Магнусен на фибата в спора за 11-то място, но удари и завъртя датския пилот на Хаас, коствайки му много време и позиции. Перес трябваше да направи второ спиране в бокса за нова смяна на предното крило. 

14/53 - Виртуална кола на сигурността! Пиастри спря в бокса и в същото време бе обявена виртуална кола на сигурността заради отломките на фибата след контакта между Перес и Магнусен. Пиастри премина от средно твърдите към твърдите гуми и се върна на пистата на деветото място. Рестарт! Още преди края на обиколката надпреварата бе възобновена, преди съперниците на Пиастри да могат да се възползват от по-ниското темпо и също да направят безплатни боксове. Веднага след рестарта австралийският пилот на Макларън изпревари Окон в спора за осмото място. След множеството контакти от началото на състезанието Перес се прибра в бокса и прекрати участието си днес. Повторенията показаха, че преди да се прибера в бокса мексиканецът блокира Норис на "Лъжицата" по време на виртуалната кола на сигурността, което коства няколко секунди на британеца. 

15/53 - Пиастри се справи и с втория пилот на Алпин (Гасли) в спирането за шикана, за да се изкачи на седмата позиция. 

16/53 - Хамилтън допусна лека неточност на изхода от завой №9, което позволи на съотборника му да се доближи до него и да го атакува в подхода към "Лъжицата". Седемкратният световен шампион обаче беше агресивен в защитата си и запази петото място преди в края на обиколката да влезе в бокса. Същото стори и Верстапен, като той отново се върна на пистата със средно твърдите гуми, на 3.8 пред Пиастри. Хамилтън пък премина към твърдите смеси. 

17/53 - Норис и Леклер също посетиха механиците си, за да направят първите си смени на гуми. Норис премина към твърдите смеси, а Леклер към средно твърдите. След спиранията си двамата се върнаха на пистата зад Пиастри, който беше спрял по-рано. 

18/53 - Сайнц влезе в бокса и също отново заложи на средно твърдите сликове. Испанецът се върна на трасето зад Леклер, който изпревари Алонсо в първия завой в спора за временната шеста позиция. 

19/53 - С много по-свежите си гуми Верстапен си върна първото място, след като изпревари Ръсел при преминаването на фибата. Леклер пък се изкачи на петото място, след като се справи с Окон на влизането в "Лъжицата". 

20/53 - Сайнц задмина сънародника си Алонсо в подхода за "Лъжицата", за да се изкачи на седмото място, а в началото на следващия тур изпревари и Окон, за да заеме шестата позиция. Алонсо и Окон вече бяха спирали в бокса, но гумите им бяха по-стари от тези на директните им съперници и затова губеха толкова бързо позиции. 

21/53 - Хамилтън със страхотна маневра от вътрешната страна на 130R срещу Алонсо. Секунди по-късно британецът изпревари и Окон с помощта на системата DRS на старт-финалната права. 

В същото време Строл се прибра в бокса и прекрати участието си днес заради повреда в неговото задно крило, която по данни на Астън Мартин не бе свързана с контакти с други пилоти. 

23/53 - Ръсел най-накрая направи първото и очаквано единствено спиране в бокса, освобождавайки двамата пилоти на Макларън да продължат дуела си за второто място. Разликата между тях беше под секунда, а пасивът им от лидера Верстапен бе над 11. В същото време предимството им пред Леклер и Сайнц беше близо 5 секунди. Четвъртият пилот, който отпадна от състезанието след множество контакти в началото, е американецът Сарджънт. Малко по-късно и вторият пилот на Уилямс (Албон) прекрати участието си заради поражения по автомобила си след контактите в началните етапи на надпреварата. В същото време Перес се върна в кокпита на своя болид с идеята на се върна на трасето, въпреки че беше с над 10 обиколки зад останалите пилоти. 

27/53 - Пиастри пропусна съотборника си Норис в подхода за първия завой, след като получи нареждане от отбора. Австралиецът бе по-бавен, тъй като бе с гуми, които бяха с четири обиколки по-стари от тези на Норис. Авансът на Верстапен в средата на дистанцията беше 13.0 секунди пред Норис, а за само обиколка британецът се откъсна на 2.0 пред Пиастри. 

34/53 - Леклер стана първият от пилотите в челото, който влиза за второто си спиране в бокса. Монегаскът премина от средно твърдите към твърдите смеси на Пирели. Заедно с него гумите си смениха още Хамилтън и Гасли, които също се върнаха на пистата с твърдите гуми, с които да изкарат до финала. 

35/53 - Макларън и Пиастри отговориха на Леклер само обиколка по-късно. Австралиецът се върна на пистата на 2.4 пред монегаска, също с твърдите смеси, с които да стигне до края на надпреварата. 

36/53 - Норис също направи второто си спиране в бокса и също се върна на пистата с твърдите гуми. Британецът запази позицията си пред Пиастри, като разликата между двамата бе 5.5 секунди. На само 1.7 пред Норис беше и Ръсел, чиито гуми бяха с 12 обиколки по-стари. 

37/53 - Верстапен с безпроблемен втори бокс, след който се върна на пистата на първото място, на 8.4 пред Сайнц, който тепърва трябваше да спира за втори път. 

38/53 - Норис задмина Ръсел без никакви проблеми с помощта на DRS в подхода за първия завой, за да се изкачи на временна трета позиция зад Верстапен и Сайнц. В края на обиколката испанският пилот на Ферари посети механиците на Скудерията и се върна на трасето с твърдите гуми, но загуби позиция от спрелия 5 обиколки по-рано Хамилтън. Разликата между двамата 15 тура преди финала беше 6.9 секунди. 

40/53 - След дълъг престои в бокса Перес се върна на пистата, най-вероятно, за да изтърпи наказанието си от 5 секунди за удара с Магнусен в 12-та обиколка.

42/53 - Пиастри се върна в позиция да спечели първия си подиум във Формула 1, след като изпревари Ръсел от външната страна на първия завой. Австралиецът първо атакува в подхода за шикана в предходния тур, но тази му атака бе парирана от пилота на Мерцедес, който обаче с доста по-старите си гуми нямаше отговор за атаката на Пиастри с DRS. 

43/53 - Напълно очаквано след 2-3 обиколки на пистата Перес отново се прибра в бокса и този път наистина напусна състезанието. 

45/53 - Леклер направи едно феноменално изпреварване срещу Ръсел от външната страна на първите два завоя, за да се изкачи на четвъртото място. Маневрата на монегаска не беше никак лесна, въпреки че гумите му бяха с цели 10 обиколки по-свежи. Атаката на Леклер бе разгледана от комисарите за печелене на предимство извън границите на трасето, но те прецениха, че всичко е в рамките на правилата. 

49/53 - Ръсел получи инструкция и пропусна съотборника си Хамилтън в спора за петото място. Младият британец стори това, въпреки че непосредствено зад двамата беше Сайнц и те можеха да приложат защитата на испанеца от финалните етапи на състезанието в Сингапур срещу него. 

От Мерцедес наредиха на Хамилтън да даде DRS на Ръсел, но и това не помогна срещу Сайнц, който бе с гуми с 15 обиколки по-нови от тези на Ръсел. Разликата в живота на гумите на Сайнц и Хамилтън бе само 5 тура. 

Край на състезанието - Верстапен спечели в Япония и донесе титлата при конструкторите на Ред Бул, Макларън с двоен подиума благодарени на Норис и Пиастри, които завършиха втори и трети в Страната на изгряващото слънце. 

Още от Моторни спортове

Виж всички