Хладнокръвният Сайнц триумфира в Сингапур с брилянтно каране в края
Карлос Сайнц показа железни нерви в края на Гран При на Сингапур и напълно заслужено спечели своята втора победа във Формула 1 в едно състезание, в което напрежението в спора за първото място бе до самия финал.
Испанецът води във всяка една от 62-те обиколки на надпреварата, в която той трябваше да направи едно много умно каране в последната третина на дистанцията. В нея пилотите на Мерцедес Джордж Ръсел и Люис Хамилтън настигаха лидерите с много по-свежи и по-меки гуми, но хитростта на Сайнц му позволи да спечели.
Испанецът умишлено намали своето темпо в последните обиколки, за да може разликата между него и втория Ландо Норис да падне под секунда. Това позволи на пилота на Макларън да парира всички атаки на Ръсел и Хамилтън с използването на системата DRS, което пък се оказа и ключово в битката за подиума.
На него освен Сайнц се качиха още Норис и Хамилтън, който изпревари своя съотборник Ръсел в средата на последния тур. Това се случи, след като Ръсел се удари в стената на влизането в десетия завой и напусна надпреварата само половин обиколка преди нейния край.
Четвърти днес финишира Шарл Леклер, който успя да победи със само 0.2 секунди Макс Верстапен. Световният шампион започна 11-ти с твърдите гуми и до средата на дистанцията изглеждаше, че няма да вземе точки. Все пак със средно твърдите гуми в края успя да прогресира до петата позиция.
Точки от Гран При на Сингапур взеха още Пиер Гасли, Оскар Пиастри, Серхио Перес, Лиам Лоусън и Кевин Магнусен. На крачка от топ 10 остана Алекс Албон, който финишира на 1.3 зад Магнусен в битката за последната точка.
С победата си днес Сайнц и Ферари прекъснаха победните серии на Верстапен и Ред Бул, които бяха съответно 10 и 15 състезания. Това реално е повторение на случилото се през 1988 година, когато тогавашната победната серия на Макларън бива прекъсната именно от Ферари, но тогава с двойна победа пред тифозите на „Монца“.
В генералното класиране въпреки петата си позиция днес Верстапен отново увеличи своя аванс в челото и се доближи още повече до третата си поредна титла. Нидерландецът има аванс от 151 точки пред съотборника си Перес, а трети с пасив от 43 пункта от мексиканеца е третият от днес Хамилтън, който взе и бонус точката за най-бързата обиколка. Победителят от нощното състезание на „Марина Бей“ Сайнц е пети, на 38 точки зад Хамилтън.
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Сингапур
Сезон 2023 във Формула 1 продължава още следващата седмица с надпреварата за Гран При на Япония на пистата „Сузука“.
ПЪЛНА ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА СИНГАПУР:
Старт на състезанието - Сайнц задържа първото си място пред съотборника си Леклер, който единствен от пилотите в челото стартира с меките гуми. Зад тях съотборниците в Мерцедес Хамилтън и Ръсел се бореха до края на първия сектор и в крайна сметка третото място остана за Хамилтън, който обаче скъси пистата още на втория завой.
1/62 - В края на първия тур Сайнц водеше с 1.2 секунди пред Леклер, който пък бе с 0.5 пред Хамилтън. Цунода спря на изхода от 14-я завой и напусна състезанието след контакт с Перес.
2/62 - Хамилтън пропусна Ръсел в борбата за третото място, тъй като го беше изпреварил извън пистата на старта.
По-назад Верстапен, който стартира с твърдите сликове, започна своя прогрес през колоната и изпревари Хюлкенберг в спора за деветата позиция. Още на старта нидерландецът изпревари Лоусън.
4/62 - Норис бе пропуснат от Хамилтън в спирането за завой №16, след като пилотът на Макларън поиска разследване на маневрата на сънародника си от старта, която му е позволила да го изпревари.
6/62 - Верстапен пробва атака от външната страна на Магнусен в спирането за седмия завой, но датчанинът се защити перфектно и запази осмото си място. В 14-та крива обаче той не успя да стори това и световният шампион го изпревари от вътрешната страна.
9/62 - В челото пилотите на Ферари бяха разделяни от само 0.9 секунди, а на 2.2 зад тях се движеше Ръсел. Британецът водеше с 1.5 пред Норис. Точно в този момент Леклер получи информация, че трябва да се отдалечи на 3.0 зад Сайнц, за да запази по-добре гумите си.
15/62 - Разликата между Сайнц и Леклер достигна 1.9 секунди, а абсолютно всички пилоти в челото контролираха своето темпо и се грижеха за гумите си преди да е дошъл моментът за очакваното единствено спиране в бокса. Това обаче не попречи на Леклер да запише рекордния тур от началото на състезанието именно в 15-тата обиколка.
16/62 - Сайнц не се поколеба и веднага отговори на темпото на Леклер, подобрявайки неговия рекорден тур с 0.3 секунди.
17/62 - Дистанцията между двамата водачи достигна 2.7, а от Ферари съобщиха на монегаска, че в следващите пет обиколки тя трябва да достигне до 5.0.
18/62 - От Макларън съобщиха на движещия се на 14-та позиция Пиастри, че в следващите минути се очаква съвсем лек дъжд да удари пистата, като първата засегната секция ще бъде тази около старт-финалната права.
19/62 - Сарджънт се удари в стената на изхода от завой №8, но продължи в състезанието, макар и със счупено предно крило, което разсипа известно количество отломки по трасето.
20/62 - Кола за сигурност! Заради отломките от болида на Сарджънт рейс контролът избра да неутрализира състезанието с кола на сигурността, за да може трасето да бъде почистено от маршалите.
Всички пилоти в челото, с изключение на Верстапен и Перес, спряха в бокса за своето задължително спиране. След смените на гуми Сайнц се върна на първото място пред Верстапен, Ръсел, Перес, Норис, Леклер, Хамилтън, Алонсо, Окон и Ботас, които оформяха топ 10. Леклер загуби позиции, тъй като бе задържан от механиците на Ферари, за да няма опасно връщане в бързата лента.
От пилотите в топ 10 освен Верстапен и Перес още и Ботас не беше спирал в бокса. И тримата стартираха с твърдите сликове. Алонсо пък прекоси бялата линия на входа на пит лейна и получи наказание от 5 секунди.
22/62 - Рестарт! Въпреки че камерите показах още отломки по пистата надпреварата бе възобновена след кратката пауза. Сайнц задържа първото си място пред Верстапен, чиито гуми бяха с 20 обиколки по-стари.
23/62 - Тези стари гуми на Верстапен позволиха на Ръсел да направи две атаки срещу световния шампион, но и двете маневри на британеца бяха блокирани. Първата дойде в завой №7, а втората в завой №10.
Все пак при третия си опит Ръсел изпревари Верстапен, възползвайки се от промените в конфигурацията на пистата в третия сектор.
Зад тях стана страхотен четирибой между Норис, Перес, Хамилтън и Леклер, в който губещ беше Леклер, който в опита си да избегне контакт с Норис в завой №7 бе изпреварен от Хамилтън. В края на обиколката Норис изпревари Перес.
24/62 - Хамилтън задмина Перес в завой №7, а Норис изпревари и Верстапен в битката за третото място в завой №16.
25/62 - След целия този карамбол при рестарта разликата между Сайнц и Ръсел в челото беше само 0.6 секунди, а на 3.2 зад тях се движеше и Норис.
27/62 - Хамилтън се възползва от старите гуми на Верстапен и се изкачи на четвъртата позиция в спирането за завой №7. Маневрата на британеца срещу другия пилот на Ред Бул обаче повдигаше известни въпроси, тъй като бе завършена извън границите на трасето. В крайна сметка тя дори не беше разгледана от комисарите.
28/62 - Леклер се върна в топ 5, след като и той изпревари Верстапен на правата преди завой №7 с помощта на DRS.
30/62 - Очаквано в челото започна още едно контролиране на темпото и разликата между Сайнц и Ръсел се стабилизира на около секундата. Норис пък успя да стопи пасива си и също беше на около секунда зад Ръсел. В тази група бе и Хамилтън, а Леклер не бе много зад нея. Топ 5 бяха разделяни от само 4.5 секунди малко преди средата на дистанцията.
36/62 - Магнусен загуби скорост и за три завоя загуби общо шест позиции, смъквайки се от 10-та до 16-та.
37/62 - Наказаният Алонсо атакува Перес в завой №7, но това отвори вратата пред Окон, който изпревари бившия си съотборник два завоя по-късно и се изкачи на осмата позиция зад Перес.
39/62 - Окон се изкачи на седмата позиция след едно страхотно изпреварване срещу Перес. Маневрата започна в спирането за седмия завой и завърши на изхода от осмия.
Алонсо също задмина Перес на правата между завои №13 и №14, а малко след това същото стори и Гасли. В края на обиколката Перес влезе в бокса за смяна на гумите. Мексиканецът премина към средно твърдите гуми и се върна на пистата на последната позиция, на 5.8 зад Сарджънт.
40/62 - Обиколка след Перес и Верстапен влезе в бокса за задължителната си смяна на гуми. Световният шампион също премина към средно твърдите смеси и се върна на пистата на 15-то място, на 6.4 зад Магнусен.
42/62 - Отпред 20 обиколки преди финала първите петима продължаваха да се движат в рамките на 4.3 секунди и контролираха своето темпо, за да нямат проблеми с ресурса на гумите си в края на надпреварата.
43/62 - Окон напусна състезанието от шестото място с повреда в задвижващата система на своя Алпин. Французинът спря на пистата в началото на обиколката.
Виртуална кола на сигурността! Заради спрелия болид на Окон рейс контролът неутрализира надпреварата с виртуалната кола на сигурността.
44/62 - Ръсел и Хамилтън спряха в бокса при виртуалната кола на сигурността. И двамата преминаха към средно твърдите гуми. Те се върнаха на трасето на четвърта и пета позиция, но с много по-свежи сликове.
Рестарт! Надпреварата бе рестартирана, а пасивът на Ръсел от лидера Сайнц при подновяването на състезанието бе 17.6 секунди 18 тура преди финала.
47/62 - Разликата между Сайнц и Ръсел във виртуалния спор за победата бе 14.7 секунди, а британецът бе с около 1.5-2 секунди на обиколка по-бърз. В този момент никой вече не контролираше своето темпо.
По-назад Верстапен се върна в зоната на точките с много късно гмуркане от вътрешната страна на Джоу на завой №13.
48/62 - Верстапен с второ поредно изпреварване на завой №13, този път на изхода от кривата. Жертвата на световния шампион стана Хюлкенберг, който загуби деветото място.
50/62 - Верстапен се изкачи с още едно място напред, изпреварвайки Лоусън в спора за осмата позиция. Маневрата на световния шампион дойде в спирането за завой №16, след като той излезе много по-добре от завой №14.
51/62 - Напредващият Ръсел се доближи на 2.3 от първата си жертва Леклер, който на свой ред бе на 6.3 зад лидера Сайнц.
53/62 - Ръсел влезе в DRS зоната на Леклер и го изпревари на изхода от завой №14. Леклер пробва контра в завой №16, но нямаше нужното сцепление, за да я завърши.
54/62 - И вторият пилот на Мерцедес Хамилтън изпревари Леклер, този път маневрата дойде в спирането за седмия завой.
По-късно в обиколката Верстапен изпревари Пиастри в 14-я завой и се изкачи на седмата позиция.
56/62 - Разликата между Сайнц и Ръсел бе само 3.6 секунди, а между тях бе и Норис, който бе на 1.1 зад лидера.
57/62 - Верстапен изпревари Гасли в спора за шестото място, а отпред Сайнц умишлено върна леко темпото, за да даде DRS на Норис, което да позволи на британеца да парира задаващите се атаки на Ръсел, който също беше в DRS зоната на Норис.
59/62 - Сайнц съобщи на екипа си, че е ресурисът на предните му гуми е свършил. Ръсел атакува Норис в завой №14, но пилотът на Макларън парира атаката и втората такава в спринта до завой №16.
62/62 - Ръсел се удари в стената на влизането в завой №10 и напусна състезанието половин обиколка преди финала.
Край на състезанието - Карлос Сайнц с напълно заслужена победа в Сингапур, Ландо Норис завърши втори, а подиума на "Марина Бей" допълни Люис Хамилтън.