Макс Верстапен изравни рекорда за поредни победи с хладнокръвно каране в Нидерландия

Макс Верстапен изравни рекорда на Себастиан Фетел за най-много поредни победи във Формула 1, след като спечели домашната си Гран При на Нидерландия, за да запише своя девети пореден успех. Серията на нидерландеца стартира в Маями в началото на месец май. 

Световният шампион стартира и завърши първи на „Зандвоорт“, но победата му не дойде никак лесно. Той трябваше да се справя с два отделни пороя в началото и края на дистанцията, като вторият дори наложи спиране на състезанието за 45 минути.

През цялото време обаче Верстапен не допусна нито една грешка и напълно заслужено за трета поредна година спечели домашното си състезание. Втори на 3.7 секунди зад него финишира Фернандо Алонсо, а трети се класира Пиер Гасли.

Пилотът на Алпин пресече финала на четвъртата позиция, но спечели едно място след финала, благодарение на 5-секундното наказание на Серхио Перес. Мексиканецът бе санкционира за превишаване на скоростта в бокса при последния си стоп в началото на пороя в 63-та от 72 обиколки. След наказанието си той се класира четвърти.

Петото място на „Зандвоорт“ днес бе спечелено от Карлос Сайнц, който в последните обиколки след рестарта бе пресиран от Люис Хамилтън. Седемкратният световен шампион обаче не успя да намери път покрай пилота на Ферари и завърши шести. Точки от 14-я кръг за сезон 2023 във Формула 1 взеха още Ландо Норис, Алекс Албон, Оскар Пиастри и Естебан Окон.

В генералното класиране след 11-та си победа за годината Верстапен вече има аванс от 138 точки пред Перес, който на свой ред води с 33 пункта пред Алонсо в спора за второто място. Днес двукратният световен шампион Алонсо взе и бонус точката за най-бързата обиколка в състезанието. 

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Нидерландия

Сезон 2023 във Формула 1 продължава следващата седмица с надпреварата за Гран При на Италия на пистата „Монца“.

ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА НИДЕРЛАНДИЯ ВЪВ ФОРМУЛА 1:

Старт на състезанието - При започващия лек дъжд Верстапен направи перфектно потегляне и запази първата си позиция пред Норис, Ръсел и Албон. В третия завой Ръсел и Албон бяха изпреварени от Алонсо, който се гмурна от вътрешната страна на кривата. 

1/72 - В края на първия тур дъждът чувствително се засили и Перес, Леклер, Гасли, Цунода, Лоусън и Магнусен влязоха в бокса за гуми интермедия. 

2/72 - Алонсо изпревари Норис в края на първия сектор докато и двамата бяха със сликовете. 

В края на обиколката Верстапен, Алонсо, Сайнц и Окон също влязоха в бокса, докато Норис и Ръсел останаха на пистата. 

3/72 - Ръсел пое лидерството в първия завой, но го загуби от Перес още преди средата на обиколката. Мексиканецът водеше с над 10 секунди пред съотборника си Верстапен. 

В края на обиколката още пилоти влязоха в бокса, но Ръсел, Албон и Пиастри останаха на пистата със сликовете. 

6/72 - Верстапен се изкачи на третата позиция, изпреварвайки доста агресивно бившия си съотборник в третия завой. Пред световния шампион беше Джоу, а на над 11 секунди пред китайския състезател начело беше и Перес. 

По-назад, на изход от десетия завой, Алонсо изпревари Леклер с много по-добро ускорение от кривата. 

7/72 - Верстапен се справи с лекото с Джоу, отново в третия завой. Пред него вече беше само Перес, като разликата между съотборниците беше по-малко от 10 секунди. 

9/72 - Дъждът спря и трасето започна да изсъхва, а в тези условия Верстапен сваляше по над секунда на обиколка от аванса на Перес. По-назад пилотите, които останаха на пистата със сликовете започнаха да дават по-добри времена от тези с интермедия, но вече бяха на близо обиколка зад тях. В края на обиколката Магнусен и Хамилтън направиха вторите си спирания в бокса, за да се върнат към меките гуми. 

10/72 - Джоу и Алонсо, които се движеха трети и пети, също влязоха в бокса за втори път и се върнаха към сликовете. Заедно с тях това сториха още Сайнц, Цунода, Окон, Норис и Лоусън. В същото време рейс контролът активира DRS системата. 

11/72 - Верстапен беше повикан в бокса за втори стоп и също се върна с меките гуми на пистата. Същото стори и Гасли, който в тази допълнителна обиколка с интермедия загуби позиция от Алонсо, който в третия завой изпревари Джоу. Перес остана на пистата. 

12/72 - Лидерът Перес посети механиците на Ред Бул и напълно очаквано се върна на пистата зад Верстапен, който беше спрял обиколка по-рано. 

15/72 - Над пистата отново започна да вали, малко след като всички пилоти се бяха върнали към сухите гуми. Това преваляване обаче се оказа твърде слабо и кратко. 

16/72 - Кола на сигурността! Сарджънт се удари тежко в стена на изхода от осмия завой и това наложи неутрализирането на състезанието. 

При излизането на колата на сигурността част от пилотите избраха отново да влязат в бокса, за да могат отново да сменят гумите си. В челото Верстапен водеше пред Перес, Алонсо, Гасли, Сайнц, Джоу, Магнусен, Албон, Окон и Цунода, които оформяха топ 10. Сред тях единствен Албон все още не беше влизал в бокса, докато Джоу беше единственият пилот с гуми медиум, всичко останали бяха със софт.  

21/72 - Рестарт! След пет обиколка колата на сигурността се прибра в бокса и състезанието беше възобновено. Верстапен направи перфектен рестарт и дори не позволи на Перес да го атакува в първия завой. 

23/72 - Още преди активирането на DRS Албон се изкачи на седмото място, изпреварвайки Магнусен в спирането за първия завой. 

24/72 - За втора поредна обиколка Магнусен загуби позиция, след като бе изпреварен от Окон в първите завои. 

26/72 - Хамилтън се изкачи на 12-та позиция с много късна атака срещу Леклер в спирането за първия завой. В третата крива монегаскът бе изпреварен и от Пиастри в битката за 13-то място. 

27/72 - Авансът на Верстапен шест тура след рестарта беше 3.1 секунди пред Перес, а точно зад мексиканеца беше и Алонсо, който седеше в DRS зоната на пилота на Ред Бул. 

30/72 - Пропадането на Магнусен в класирането продължаваше с пълна сила и само за няколко обиколки той се озова на 13-то място, след като беше изпреварен от Джоу, Цунода, Норис, Хамилтън и Пиастри. 

31/72 - Цунода изпревари Джоу в битката за осмото място, а в същото време Верстапен съобщи на екипа си, че вижда тъмни облаци около пистата. 

32/72 - И Норис изпревари Джоу, въпреки че китаецът не неправи живот на британеца лесен, тъй като затвори вътрешната траектория за първия завой. 

33/72 - Джоу загуби още едно място, този път от Хамилтън, който с лекота задмина пилота на Алфа Ромео с DRS на старт-финалната права. 

36/72 - В средата на дистанцията авансът на Верстапен пред Перес беше 5.3 секунди, а преднината на мексиканеца пред Алонсо вече беше достигнала 3.7 секунди. 

41/72 - Сайнц посети механиците на Ферари за третото си спиране в бокса и отново заложи на меките сликове. Испанецът, който преди стопа си беше пето, се върна на пистата на 11-то място. Секунди по-късно неговият съотборник отпадна от състезанието с проблем в колата, който се прояви след контакт с Пиастри още в първия тур. 

42/72 - Обиколка след Сайнц и Норис влезе в бокса от осмото място, в опит да прескочи Цунода. Целта пред Сайнц пък беше да прескочи Гасли, който имаше и наказание от 5 секунди заради превишаване на скоростта в бокса по-рано в състезанието. 

44/72 - Албон най-накрая направи първото си спиране в бокса и се върна на пистата с гумите медиум. Тайландецът се върна на пистата на 11-то място, точно пред Окон, който спря обиколка по-рано. 

45/72 - Перес влезе в бокса и отново се върна на пистата с меките сликове, връщайки се на пистата на четвъртото място. Заедно с него в бокса влезе и Хамилтън, който се върна на пистата зад Окон, Нори и Ботас, който беше с гуми медиум на 30 обиколки. 

46/72 - Гасли влезе в бокса и след наказанието си се върна на пистата зад Сайнц, точно пред Ръсел, който по време на колата на сигурността сложи твърдите сликове, с които да се опита да изкара до финала. Двамата бяха шести и седми. 

47/72 - Сайцн се изкачи на четвъртата позиция, изпреварвайки Цунода в спирането за първия завой. 

48/72 - Алонсо посети механиците на Астън Мартин, които обаче бяха много бавни със смяната на предна лява гума, което позволи на Сайнц да прескочи сънародника си и да заеме третото място зад пилотите на Ред Бул. 

49/72 - И Верстапен направи последното си предвидено спиране в бокса, връщайки се безпроблемно на пистата на първата позиция. Разликата между него и Перес беше 5.9 секунди след спиранията в бокса. 

52/72 - Алонсо се върна в позиция на подиума, изпреварвайки Сайнц в спирането за първия завой. Пилотът на Ферари пробва да се защити агресивно, но все пак двукратният световен шампион бе категоричен в своята атака. 

56/72 - Албон изпревари своя предшественик в екипа на Уилямс Ръсел с перфектна маневра от външната страна на първия завой и се изкачи на шестото място. Зад тях Хамилтън изпревари по подобен начин Норис в борбата за деветата позиция. 

57/72 - Феновете по трибуните на пистата отново започнаха да вадят дъждобраните и чадърите, а инженерите започнаха да предупреждават пилотите, че преди финала се очаква дъжд, който да е по-силен от този в началото. 

58/72 - Гасли атакува Сайнц в спора за четвъртото място, но испанецът не позволи да бъде изпреварен от външната страна на първия завой. Зад тях Хамилтън взе осмото място от Окон. 

60/72 - Във втория си опит за атака от външната страна на първия завой Гасли успя да изпревари Сайнц в битката за четвъртата позиция. В предходния тур Ръсел пропусна Хамилтън за седмото място. 

В края на обиколката всички пилоти с изключение на Верстапен, Алонсо, Албон и Окон спряха за интермедия. 

61/72 - Верстапен, Алонсо, Албон и Окон също спряха в бокса. След тези спирания топ 10 изглеждаше така: Верстапен, Перес, Алонсо, Гасли, Сайнц, Хамилтън, Норис, Ръсел, Албон и Пиастри. Движещият се на 11-то място Окон премина директно към екстремно мокрите гуми. 

63/72 - Перес излетя на първия завой, което позволи на Алонсо да го изпревари. Дъждът стана пороен и пилотите започнаха да влизат за екстремно мокри гуми. 

64/72 - Червен флаг! Заради проливния дъжд състезанието беше спряно секунди, след като Перес спря в бокса. Това решение на рейс контрола остави Перес в бокса. Преди това да се случи Джоу се удари тежко в първия завой. 

Официалното класиране при червения флаг изглеждаше така: Верстапен пред Алонсо, Гасли, Сайнц, Хамилтън, Перес, Норис, Ръсел, Албон, Пиастри, Окон, Цунода, Строл, Хюлкенберг, Ботас, Лоусън и Магнусен. 

Напълно логично, с оглед случилото се, рейс контролът върна класирането както то бе преди спирането на състезанието, а именно: Верстапен пред Алонсо, Перес, Гасли, Сайнц, Хамилтън, Норис, Ръсел, Албон, Пиастри, Окон, Строл, Хюлкенберг, Ботас, Лоусън и Магнусен. 

65/72 - Кола на сигурността! След повече от 45 минути забавяне колите се върнаха на пистата зад колата на сигурността. 

66/72 - Рестарт! Както бе обявено и по-рано след две обиколки колата на сигурността се върна в бокса и състезанието беше възобновено. Верстапен отново беше безгрешен и с лекота запази първото си място пред Алонсо и Перес. 

67/72 - Ръсел излезе перфектно от третия завой и изпревари Норис в битката за седмото място, но в края на обиколката влезе в бокса за нов нос след инцидент с Норис на завой №11. Перес пък бе наказан с 5 секунди за превишаване на скоростта в бокса. 

70/72 - Два тура преди края разликата между Верстапен и Алонсо беше 2.9 секунди. По-назад Хамилтън пресираше Сайнц в битката за петото място, двамата бяха на над 5 секунди зад наказания Перес. 

Край на състезанието - Макс Верстапен изравни рекорда на Себастиан Фетел с 9-та си поредна победа във Формула 1. Фернандо Алонсо се върна на подиума, а след наказанието на Серхио Перес Пиер Гасли регистрира първото си призово класиране след преминаването си в Алпин в началото на годината. 

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти