Верстапен с 15-та победа за 2022 година, Леклер е вицешампион във Формула 1

Световният шампион Макс Верстапен завърши доминантния си сезон 2022 със своята 15-та победа за годината, след като триумфира в Гран При на Абу Даби, с която бе закрита кампанията. Втори на „Яс Марина“ финишира Шарл Леклер, с което монегаскът си гарантира и второто място в крайното класиране във Формула 1 за 2022 година.

Трети на подиума в Абу Даби се качи Серхио Перес, който за разлика от първите двама заложи на стратегия с две спирания в бокса. На финала обаче само 1.3 секунди разделиха мексиканеца не само от Леклер, но и от вицешампионската титла за 2022 година.

Четвърти и пети на „Яс Марина“ завършиха Карлос Сайнц и Джордж Ръсел, които подобно на Перес спряха два пъти в бокса. Пилотът на Мерцедес също така трябваше да изтърпи и наказание от 5 секунди при втората си смяна на гуми, заради опасното си връщане в алеята пред боксовете по време на първия стоп.

Съотборникът на Ръсел Люис Хамилтън не стигна до финала заради повредата в хидравличната система, която го принуди да се прибера в бокса само 3 тура преди финала. Така британецът за първи път в своята кариера във Формула 1 остава без победа в рамките на един сезон.

Точки от последното състезание за годината във Формула 1 взеха още Ландо Норис, Естебан Окон, Ланс Строл, Дениъл Рикардо и Себастиан Фетел, който приключи своята кариера с общо 3098 точки в 299 старта във Формула 1. Въпреки тези 5 точки, които Фетел и Строл донесоха на Астън Мартин днес, базирания в Силвърстоун екип не успя да се пребори с Алфа Ромео за шестото място в крайното класиране при конструкторите. Двата тима завършват сезона с равен актив от 55 точки, но заради 5-то място на Валтери Ботас от Гран При на Емилия-Романя Алфа Ромео има предимство, тъй като най-доброто класиране за Строл и Фетел са три 6-ти места, две на Фетел от Азербайджан и Япония и едно на Строл от Сингапур.

В крайното класиране във Формула 1 за 2022 година Верстапен завършва с 454 точки, втори с 308 е Леклер, а трети с 305 е Перес. При конструкторите Ред Бул печели със 759 точки и аванс от 205 спрямо Ферари. Тройката с актив от 515 пункта затвори тимът на Мерцедес.

Сезон 2023 във Формула 1 ще стартира на 5 март с надпреварата за Гран При на Бахрейн. Седмица по-рано на пистата „Сахир“ ще се проведат и единствените предсезонни тестове, които ще бъдат с продължителност от 3 дни.

Пълна хорнология на състезанието за Гран При на Абу Даби във Формула 1:

Старт на състезанието! Най-добре стартира Верстапен, който с лекото ударжа съотборника си Перес зад себе си в късия спринт до първия завой. По-назад Хамилтън изпревари Сайнц в спора за четвъртата позиция, пред британеца се движеше Леклер.

1/58 - Сайнц пробва да си върне загубената позиция в спирането за шестия завой, подобно на атака на Верстапен срещу Хамилтън преди година. Точно както и преди година британецът запази позицията си, след като съкрати седмата крива. Стюардите обявиха, че ще разследват Сайнц за избутването на Хамилтън извън пистата, но по-малко от минута по-късно те прецениха, че няма нужда от по-нататашно разследване. 

3/58 - Верстапен водеше с 1.3 секунди на Перес, който от своя страна водеше с 1.5 на Леклер. Точно зад монегаска бе и Хамилтън, който вече бе разследван за печелена на предимство чрез съкращаване на пистата. 

4/58 - След инструкция от рейс контрола Хамилтън върна четвъртата позиция на Сайнц, което струва на пилота на Мерцедес близо 2.0 секунди. 

5/58 - Още в следващата обиколка Хамилтън изпревари повторно Сайнц, този път напълно легално. Зад двамата Ръсел изпревари Норис в спора за шестото място, след като бе изпреварен от пилота на Макларън на старта. 

7/58 - Преднината на Верстапен в челото бе 2.3 секунди спрямо Перес, който водеше с 2.8 на Леклер. Монегаскът започна да се откъсва от Хамилтън, който отнов бе притискан от Сайнц след ранната размяна на позиции между двамата.

8/58 - Сайнц излезе много добре от седмата крива и с помощта на DRS успя да изпревари Хамилтън преди спирането за деветия завой. По-назад Фетел пробва атака срещу Окон, но ошири твърде много траекторията на изхода от деветата крива, което позволи на пилота на Алпин да си върне осмото място. 

9/58 - След като бе изпреварен от Сайнц Хамилтън загуби позиция и от съотборника си Ръсел. Седемкратният шампион загуби темпо, като той бе с повече от секунда по-бавен на обиколка от пилотите пред него. В края на обиколката британецът се оплака, че губи мощност от своя двигател. 

12/58 - Фетел пробва нова атака срещу Окон, този път от външната страна на деветия завой, но очаквано не успя да завърши маневрата си. 

14/58 - Леклер започна да настига Перес, като разликата между двамата бе 1.3 секунди, след като по-рано бе близо 3.0. Само в 14-я тур пилотът на Ред Бул загуби 0.8 секунди от монегаска. Двамата се движеха на 6.3 зад лидера Верстапен. 

15/58 - Напълно очаквано Перес влезе в бокса за да смени своите гуми, мексиканецът премина от медиум към хард. Ръсел също спря в бокса, като и той смени медиум с хард, но стопът на британеца продължи цели 5.2 секунди заради проблем със смяната на задна дясна гума. Освен това Ръсел бе върнат в алеята пред боксовете точно преди Норис, което може да донесе наказание на пилот на Мерцедес. 

16/58 - В първата си обиколка след спирането за нови гуми Перес се бореше с Фетел и Алонсо, което коства на мексиканеца няколко ценни секунди в битката му с Леклер за второто място не само в състезание, но и в шампионата.

17/58 - Малко изненадващо първия от пилотите на Ферари, който смени гумите си бе Сайнц, който също премина от медиум към хард. Испанецът се върна на пистата на седмото място, на 2.5 пред Ръсел. 

18/58 - Хамилтън също влезе в бокса, като и той премина от медиум към нови гуми хард. В същото време стюардите обявиха, че ще разследват инцидента между Ръсел и Норис. 

19/58 - Сайнц изпревари своя сънародник Алонсо в спора за петото място на пистата, чрез използването на системата DRS на правата между завои 5 и 6. В края на обиколката пилотът на Алпин влезе в бокса, за да смени своите гуми медиум с хард такива. Испанецът се върна на пистата на 14-та позиция, на цели 9.6 зад съотборника си Окон, който спря 5 обиколки по-рано. 

20/58 - Лидерът Верстапен също направи своето първо влизане в бокса, като и той премина от медиум към хард. Световният шампион се върна на пистата на второто място, точно пред съотборника си Перес. Пред тях бе само Леклер, който все още не бе спирал в бокса. 

Напълно очаквано Ръсел получи наказание от 5 секунди за опасното си връщане в алеята пред боксовете при спирането си в 15-та обиколка.

21/58 - Леклер посети механиците на Ферари, за да смени медиум с хард, като монегаскът се върна на трасето на третото място, точно пред Сайнц, на 6.9 зад Перес, чиито гуми бяха с 6 обиколки по-стари от тези на монегаска. 

22/58 - С по-свежите си гуми Леклер успя да стопи 1.3 от аванса на Перес, като разликата между двамата вече бе 4.8. 

25/58 - Фетел най-накрая направи първото си и най-вероятно единствено спиране в бокса в рамките на Гран При на Абу Даби. Германецът сложи гуми хард, като той се върна на пистата на 19-то място, но пред него почти всички пилоти имаха да спират поне по още веднъж. 

27/58 - Алонсо отпадна от състезанието с пореден технически проблем в неговия Алпин през 2022 година. 

29/58 - В средата на дистанцията Верстапен водеше с 2.2 на своя съотборник Перес, който от своя страна имаше аванс от 2.3 спрямо Леклер, като в последните обиколки монегаскът стопяваше по около 0.5 от преднината на Перес във всеки тур. 

33/58 - Перес направи своята втора смяна на гуми, като мексиакнецът смени един комплект хард с чисто нов такъв. Пилотът на Ред Бул се върна на пистата на шестото място, на 10.0 зад Хамилтън. 

39/58 - Шумахер и Латифи се удариха на петия завой, но въпреки контакт с предпазната стена и двамата продължиха участието си в с състезанието. Инцидентът бе изцяло по вина на германския пилот на Хаас, който бе наказан с 5 секунди за него. 

В края на обиколката Сайнц и Ръсел направиха своите втори влизания в бокса, като Сайнц смени хард с хард, докато Ръсел се върна към медиум. Сайнц се върна на пистата на 6-та позиция точно зад Норис, който той изпревари още в спирането за шестата крива. Заради наказанието си от 5 секунди Ръсел се върна на 8-та позциия, на 3.0 зад Окон, чиито гуми бяха на 25 обиколки. 

45/58 - В повторение на битката между Перес и Хамилтън от преди година, но с разменени роли, мексиакнецът изпревари своя съперник на спирането на шестия завой, но още на правата между завои 7 и 9 Хамилтън си върна третото място. Така пилотът на Ред Бул трябваше да прекара още почти цяла обиколка зад седемкратния шампион.

46/58 - При втория си същински опит за атака Перес се справи с Хамилтън. Този път мексиканецът показа търпение и избра да не атакува в спирането за шестата крива, а вместо това да изчака до втората DRS зона между завои 7 и 9. Пилотът на Ред Бул бе на 9.3 зад Леклер, който изглежда няма да прави второ спиране в бокса. 

53/58 - Въпреки по-старите си с 12 обиколки гуми Леклер държеше достатъчно добро темпо, за да губи твърде малко време от Перес. Разликата между двамата бе 4.4 секунди преди финалните 5 обиколки за сезона. 

55/58 - Заради проблем с хидравликата Хамилтън върна рязко темпото си и се върна в бокса, където приключи своя сезон 2022 предварително. За британеца 2022 година е първата в кариерата му във Формула 1, в която той няма да спечели нито едно състезание. 

Край на състезанието! Макс Верстапен завърши доминантния си сезон 2022 с 15-та си победа за годината. Шарл Леклер оцеля в битката със Серхио Перес и завърши втори не само в Гран При на Абу Даби, но и в крайното класиране във Формула 1 за 2022 година. Перес допълни подиума в последния старт за сезона. 

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти