Макс Верстапен е новият световен шампион във Формула 1
За втора поредна година Макс Верстапен е световен шампион във Формула 1. Нидерландецът си гарантира короната предсрочно, след като спечели надпреварата за Гран При на Япония, която бе чувствително скъсена заради поройния дъжд, който удари „Сузука“ малко след оригиналното начало на състезанието.
Заради скъсяването на надпреварата се стигна до голямо объркване за това колко точки трябва да бъдат дадени на Верстапен за неговата победа. Първоначалното се смяташе, че тъй като той измина само 28 от предвидените 53 тура, той трябва да получи само 19 пункта към своя актив.
Объркващите правила на ФИА обаче означават, че пилотът на Ред Бул получава пълните 25 точки, тъй като състезанието завърши с кариран флаг, а не при червен такъв. За спечелването на титлата от страна на Верстапен още днес спомогна и наказанието, което Шарл Леклер получи малко след финала.
Монегаскът пресечи финалната линия на второто място, но заради пресичането на шикана в последната обиколка бе санкциониран с 5 секунди. Това го смъкна зад Серхио Перес, което пък означава, че Верстапен вече няма как да бъде настигнат на върха в генералното класиране.
Четвърти и пети финалната линия в Япония пресякоха Естебан Окон и Люис Хамилтънм които имаха страхотен дуел в хода на почти цялата дистанция. В него седемкратният световен шампион неколкратно бе близо да изпревари пилота на Алпин, но липсата на скорост на правите не му позволи да затвори маневрата.
Шести и седми се класираха Себастиан Фетел и Фернандо Алонсо, които бяха разделени от само 0.011 секунди на финала. Точки от надпреварата за Гран При на Япония взеха още Джордж Ръсел, Никола Латифи и Ландо Норис.
Фетел и Латифи бяха много агресивни след рестарта и още при отстраняването на кола за сигурност те влязоха в бокса, за да сменята своите гуми за екстремно мокро в интермедия. Това им позволи да скочат напред в класирането, след като по време на червения флаг те бяха в дъното на колоната.
Самият червен флаг бе изкаран след катастрофата на Карлос Сайнц в първата обиколка, когато дъждът се засили чувствително. Това не позволи на гумите интермедия да се справят с много вода по пистата и испанецът загуби контрол над своя болид на изхода от фибата и се удари в стената, разбивайки целия си болид.
Самото прекъсване продължи над 2 часа, тъй като валежът се засили много и пилотите нямаше как да излязат безопасно на пистата, дори и зад колата за сигурност. Тази дълга пауза бе и причината състезанието да бъде ограничено от лимита от три часа, в което трябва да се проведе.
Сезон 2022 във Формула 1 продължава след две седмици с надпреварата за Гран При на САЩ на "Пистата на Америките" край столицата на щата Тексас - Остин.
Старт на състезанието! Най-добро потегляне на мократа настилка направи Леклер, който влезе първи в първата крива, но бе изпреварен от Верстапен, който остана от външната страна на завои 1 и 2, където намери много добро сцепление. Големият губещ на старта бе Фетел, който се завъртя на първия завой.
1/53 - На изхода от фибата пък Сайнц загуби контрол над своя автомобил и се удари в стената, унищожавайки задното си крило.
Кола за сигурност! Заради спрелия автомобил на Сайнц и този на Албон, който спря само метри по-късно с технически проблем състезанието бе неутрализирано с кола за сигурност.
Повоторенията показа, че завъртането на Фетел бе причинено от контакт с Алонсо в подхода към първата крива. Германецът се върна в състезанието, но във втората половина на класирането. Сайнц пък се завъртя, след като мина през много голяма локва, с която гумите интермедия не можаха да се справят.
2/53 - Червен флаг! В края на втората обиколка състезанието бе спряно с червен флаг, заради засилилия се дъжд над "Сузука".
След близо два часа изчакване и един провален опит за възобновяване на състезанието рейс контролът обяви, че в 10:15 българско време ще бъде направен нов опит за подновяването на надпреварата, отново зад колата за сигурност. Всички пилоти бяха задължение да сложат гумите за екстремно мокра писта.
Кола за сигурност! След повече от два часа забавяне пилотите се върнаха на пистата зад колата за сигурност. До края на състезанието оставаха 47 минути.
5/40' - Рестарт! След три обиколки зад колата за сигурност тя се прибра в бокса и състезанието за Гран При на Япония бе подновено.
Още при рестарта Фетел и Латифи, които бяха в дъното на колоната, влязоха в бокса, за да сложат гумите интермедия.
6/38' - След една състезателна обиколка Верстапен водеше с 1.3 секунди на Леклер, който пък имаше аванс от цели 3.7 пред Перес. По-назад Норис и Ботас също влязоха за гуми интермедия и се върнаха на пистата зад Фетел и Латифи.
7/36' - Верстапен, Леклер, Перес, Окон, Хамилтън, Ръсел, Магнусен, Строл и Гасли влязоха в бокса за гуми интермедия. Верстапен се върна на пистата на четвърто място зад Алонсо, Рикардо и Шумахер, които не спряха в бокса.
8/34' - Алонсо и Рикардо влязоха в бокса, но Шумахер остана на пистата. Германецът обаче бързо бе изпреварен Верстапен, който се върна начело.
9/33' - На изхода от фибата Леклер си върна втората позиция, след като с по-доброто си сцепление ускори много по-добре от Шумахер.
В края на обиколката Джоу влезе за интермедия от петото място, така само Шумахер остана на пистата с мокрите гуми. Пилотът на Хаас обаче губеше секунди на обиколка спрямо съперниците си.
11/29' - Големите печеливши от спиранията в бокса бяха Фетел и Латифи, които спряха още при рестарта. Пилотът на Астън Мартин се изкачи до шестата позиция, докато неговият съперник от Уилямс до осмата. В края на обиколката Шумахер най-накрая посети своите механици, за да се отърве от мокрите гуми и се върна на пистата на последното място.
12/27' - В челото на колоната Верстапен водеше с 5.8 секунди на Леклер, който от своя страна иамше аванс от 7.9 пред победителя от Сингапур миналата седмица Перес. Световният шампион Верстапен бе с над секунда на обиколка по-бърз от своите съперници.
16/20' - Над пистата отново започна да вали, а преднината на Верстапен бе вече над 11 секунди.
22/10' - По-малко от 10 минути преди края на състезанието Перес почти стопи изоставането си от Леклер, което вече бе само 1.9 секунди, след като по-рано беше над 7 секунди. Мексиканецът топеше по 0.6-0.7 секунди на монегаска във всяка обиколка.
Край на състезанието! Макс Верстапен спечели маратонската Гран При на Япония, Шарл Леклер пресече финала втори, но бе класиран трети заради пресичането на шикана в последната обиколка. Това изкачи Серхио Перес на второто място, а освен това направи Макс Верстапен световен шампион четири кръга преди края на сезона.