Верстапен направи невъзможното и спечели в Унгария, пълна катастрофа за Ферари
Световният шампион Макс Верстапен направи невъзможното и спечели надпреварата за Гран При на Унгария, въпреки че стартира едва десети на една от пистите, на които изпреварванията са изключително трудни. Пилотът на Ред Бул стигна до първото място на „Хунгароринг“ след едно страхотно каране във всичките 70 обиколки и перфектните стратегически решения на екипа на Ред Бул.
Ключовият момент в спора за победата днес бе при вторите спирания в бокса, при които Верстапен бе първият от пилотите в челото, който влезе за нови гуми. Това му позволи да прескочи Джордж Ръсел и веднага да атакува Шарл Леклер, който трябваше да сложи гумите хард, тъй като използва двата си комплекта гуми медиум в първите два стинта.
Оттам до финала за световния шампион имаше само една спънка, която дойде малко след като той изпревари Леклер. Нидерландецът се завъртя в края на обиколката, което позволи на пилота на Ферари да си върне позиция, но само няколко обиколки по-късно той отново се озова зад Верстапен.
Втори зад Верстапен финалът пресече Люис Хамилтън, който бе много силен във финалните обиколки, в които той бе с меките гуми. Това бе възможно за него, след като направи много дълъг втори стинт от 32 обиколки с медиум смесите. Използването на софт във финалните турове позволи на седемкратният шампион да запише и най-бързата обиколка в състезанието.
Подиумът в Унгария допълни Джордж Ръсел, който направи много добро каране от полпозишъна, но нямаше как да се пребори с много бързия Верстапен и със своя съотборник. Карлос Сайнц финишира четвърти, а топ 5 в последния старт преди лятната пауза във Формула 1 допълни Серхио Перес.
Едва на шесто място надпреварата завърши Шарл Леклер, който отново стана жертва на грешната стратегия на Ферари. Монегаскът започна с гумите медиум, каквито той сложи и след първото си спиране, което не му остави никаква стратегическа свобода за втория стоп. Тогава от Ферари се опитаха да отговорят на ранното влизане на Верстапен и трябваше да сложат хард, които обаче изобщо не работеха при по-хладното време днес.
Това доведе и до третото спиране в бокса за софт, но след него той така и не успя да догони Перес и остане на разочароващото шесто място, след като води в средната фаза на надпреварата. Точки от Гран При на Унгария взеха още Ландо Норис, Фернандо Алонсо, Естебан Окон и Себастиан Фетел, който в последните обиколки се пребори със своя съотборник Ланс Строл за последното място в топ 10.
С победата си днес Верстапен увеличи преднината си на върха в генералното класиране на 80 точки пред Леклер, който въпреки шестото си място в Унгария остава на втората позиция. На само пет пункта зад пилота на Ферари се намира Перес, а на 15 зад мексиканеца е Ръсел.
Сега за пилотите и отборите във Формула 1 предстой заслужена пауза преди следващия старт, който ще бъде за Гран При на Белгия на 28 август. След състезанието на „Спа“ до края на шампионата ще остават само осем кръга.
ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА УНГАРИЯ:
Старт на състезанието! Най-добро потегляне направи Ръсел, който избра да потегли с меките гуми, които му помогнаха за запази първото си място пред Сайнц и Леклер. По-назад Хамилтън спечели две позиции, както и двете коли на Ред Бул - Верстапен и Перес, които също бяха със софт.
1/70 - Виртуална кола на сигурността! В края на първи тур на пистата бе обявена виртуална кола за сигурност заради наличието на много отломки на втория завой. Повторенията показа, че частите са от колата на Албон, който се удари с Фетел при старта.
3/70 - Състезанието за Гран При на Унгария бе подновено, а Ръсел имаше аванс от 2.6 секунди пред Сайнц и Леклер.
4/70 - Сайнц записа най-бързата обиколка от началото на състезанието, като с нея той стопи половин секунда от преднината на Ръсел.
5/70 - Верстапен изпревари Алонсо за седмото място, след като испанецът превъртя гумите на изхода от третата крива, което позволи на световния шампион с лекота да мине пред него на правата преди завой №4.
7/70 - Верстапен се изкачи до шестата позиция, след като изпревари и вторият пилот на Алпин, Окон. Миналогодишният победител в Унгария се опита да се защити, но в крайна сметка по-доброто сцепление на колата на Ред Бул направи задачата на световния шампион сравнително лесна. По-назад и неговият съотборник Перес изпревари Алонсо за осмото място.
9/70 - И Перес мина пред Окон на първия завой, като този път пилотът на Алпин оказа доста по-малка съпротива, спрямо битката с Верстапен две обиколки по-рано.
10/70 - Въпреки по-меките си гуми Ръсел продължаваше да поддържа високо темпо, което му позволи да изгради преднина от 2.5 пред Сайнц, който пък се движеше на 1.0 пред Леклер.
11/70 - Хамилтън с първа по-сериозна атака срещу Норис в спора за четвъртото място, но атаката не успя на първия завой. Двамата вече бяха настигнати от Верстапен.
12/70 - Норис загуби две позиции в два завоя, като първо Хамилтън го изпревари в първата крива, а след това и Верстапен във втората. Така световният шампион зае петата позиция.
13/70 - Само обиколка по-късно и Перес успя да изпревари Норис в спора за шестото място. В същата обиколка Верстапен се оплака, че има проблеми със съединителя на своята кола.
14/70 - Ресурсът на меките гуми на Ръсел започна да свършва, като само за една обикола той загуби 0.6 скеунди от Сайнц, който вече бе на само 1.2 зад водача. Отзад Норис, който също стартира със софт направи първото си спиране в бокса и сложи медиум.
16/70 - Ръсел и Верстапен, които стартираха със софт, направиха своите първи влизания в бокса, като и двамата сложиха медиум. Ръсел се върна на пистата на шеста позиция, между двете коли на Алпин, докато Верстапен се озова на осмо място.
17/70 - Само обикола след Ръсел и Сайнц, малко изненадващо, направи своето първо влизане в бокса. Испанецът стартира с медиум и отново сложи медиум, но стопът му беше бавен, което не му позволи да се пребори с Ръсел. Самият британец изпревари Окон и вече бе четвърти.
18/70 - Перес също спря от третата позиция, като мексиканецът подобно на Верстапен сложи медиум, но се върна на пистата не само зад своя съотборник, но и зад Шумахер и Ботас, които още не бяха спирали в бокса.
19/70 - Хамилтън влезе в бокса от временната втора позиция, заменяйки един чифт гуми медиум с друг такъв. Седемкратният шампион се върна на трасето пред групата на Шумахер, Перес и Ботас.
21/70 - Най-накрая и Леклер влезе в бокса след дългия си първи стинт. Монегаскът се върна на трасето на второто място, малко пред своя съотборник Сайнц. Пасивът на двамата спрямо лидера Ръсел бе близо 3.0 секунди.
22/70 - За по-малко от две обиколки след своя стоп Леклер успя да стопи преднината на Ръсел до 1.8 секунди, след като записа рекодния тур от началото на надпреварата.
26/70 - Леклер вече влезе в DRS-зоната на Ръсел, като само в 26-я тур пилотът на Ферари бе с половин секунда по-бърз от водача.
28/70 - Леклер направи две атаки срещу Ръсел в първите два завоя, но и в двата случая британецът защити вътрешната траектория, което не позволи на пилота на Ферари да го изпревари.
30/70 - Леклер отново пробва да атакува Ръсел в първите завой, но и в този случай пилотът на Мерцедес се защити перфектно срещу атаките на амбицирания пилот на Ферари.
31/70 - С третия опит за атака срещу Ръсел, Леклер поведе в надпреварата за Гран При на Унгария. И този път пилотът на Ферари остана от външната страна на първия завой, но бе по-близо до Ръсел, отколкото в предишните обиколки и с по-доброто си спиране излезе начело.
33/70 - Пилотите започнаха да се оплакват, че над унгарската писта вече е започнало да прикапва. Времената за обиколка обаче не се влошаваха чувствително, което подсказа, че ръмежът действително е много слаб.
35/70 - Сайнц започна да пресира Ръсел в спора за второто място, като двамата изоставаха на повече от 3.4 секунди от водача Леклер. В същото време на само 1.2 зад испанския пилот на Ферари се движеше Верстапен.
38/70 - Сайнц изпадна от DRS-зоната на Ръсел, като в същото време Верстапен влезе в тази на испанеца. Дъждът над пистата продължаваше да се засилва. В края на обиколката световният шампион влезе за втори път в бокса, като той се върна на пистата на шестото място с чисто нови гуми медиум.
39/70 - Леклер и Ръсел последваха Верстапен в бокса, като пилотът на Ферари сложи хард, тъй като вече нямаше нови медиум, а Ръсел отново заложи на медиум. При връщането на пистата Леклер се озова на по-малко от секунда пред световния шампион, въпреки че преди стоповете имаше повече от 6.0 секунди преднина спрямо пилота на Ред Бул.
41/70 - Още при първия си опит Верстапен изпревари Леклер в битката за виртуалната първа позиция.
41/70 - Верстапен се завъртя в края на обиколката, което позволи на Леклер да си върне виртуалното първо място, а Ръсел започна да пресира световния шампион веднага, но не успя да го изпревари.
44/70 - Световният шампион отново се доближи до Леклер, но този път неговата задача бе усложнена, тъй като гумите на монегаска вече бяха достигнали работна температура, а не както бе по-рано при изпреварването.
45/70 - Все пак и това не попречи на Верстапен да изпревари своя основен съперник в спора за титлата в спирането за първия завой, въпреки че и той трябваше да направи това от външната страна на завоя.
47/70 - Сайнц продължаваше да води пред Хамилтън, тъй като и двамата все още не бяха направили своя втори пит-стоп в днешния ден. Разликата между тях бе 2.1 секунди, а на 8.8 зад тях се движеше виртуалния лидер Верстапен.
47/70 - Сайнц направи своя втори стоп, който и този път бе сравнително бавен. Испанецът предприе агресивния ход и сложи гумите софт на своята кола. Забавянето при спирането на Сайнц дойде от проблем със задната лява гума.
51/70 - Ръсел започна да пресира Леклер в спора за виртуалната втора позиция. За това спомагаха и по-меките гуми на пилота на Мерцедес.
52/70 - Верстапен поведе в надпревара за Гран При на Унгария, след като Хамилтън спря в бокса и сложи гумите софт. Седемкратният шампион се върна на пистата на пето място, зад Леклер, Ръсел и Сайнц като изоставането му от испанския пилот на Ферари бе 9.7 секунди.
54/70 - Ръсел изпревари Леклер в спирането за първия завой, след като пилотът на Ферари превъртя гумите на изхода от последния завой, което позволи на британеца да го задмине още в средата на старт-финалната права.
55/70 - Напълно очаквано Леклер направи трето влизане в бокса, за да се отърве от гумите хард и да сложи софт. Това обаче го върна на шестото място, зад Сайнц, Хамилтън и Перес, който беше с гумите медиум. Разликата между двамата бе 6.3 секунди.
61/70 - По-малко от 10 обиколки преди финала на състезанието Верстапен имаше комфортна преднина от 9.4 секунди спрямо Ръсел, който пък водеше с 1.3 на Сайнц. Лошата новина за испанеца бе, че ресурсът в неговите гуми софт свърши и той вече губеше време от Хамилтън, който бе с две обиколки по-нови меки сликове.
62/70 - Хамилтън започна да пресира Сайнц в битката за последното стъпало на почетната стълбичка, но испанецът се защити перфектно в първия сектор.
63/70 - Още при втория си опит седемкратният шампион не остави шанс на Сайнц и с много по-доброто си сцепление излезе от последния завой като залепен за ауспуха на пилота на Ферари, след което с DRS го задмина много преди зоната за спиране за първата крива.
64/70 - Само обиколка след като изпревари Сайнц Хамилтън започна да пресира и своя съотборник Ръсел за втората позиция в Гран При на Унгария.
65/70 - Осемкратният победител в Гран При на Унгария Хамилтън изпревари Ръсел при излизането от първия завой с класическата пресичаща маневра.
68/70 - Виртуална кола за сигурност! Ботас паркира своята кола от външната страна на 11-я завой, което наложи временното неутрализиране на състезанието малко преди финала.
69/70 - Състезанието се подновено, след като марашлите бързо отстраниха колата на Ботас от зоната за сигурност.
Финал! - Макс Верстапен с прекрасна осма победа за сезона във Формула 1, Люис Хамилтън и Джордж Ръсел донесоха нов двоен подиум за Мерцедес, след този във Франция преди седмица.