Перес и Ред Бул излъгаха Ферари в сложните условия и заслужено триумфираха в Монако
За трети път в своята кариера Серхио Перес спечели състезание във Формула 1, като този път мексиканецът триумфира в най-престижната надпреварата в календара – Гран При на Монако.
Пилотът на Ред Бул се ориентира по перфектен начин в сложните условия в първата половина на дистанцията и направи своя първи пит стоп, в който сложи гумите интермедия след мокрото начало, първи от групата на лидерите. Това му позволи да пресече с лекота пилотите на Ферари Шарл Леклер и Карлос Сайнц, които останаха по-дълго на трасето с мокрите си сликове.
След като веднъж поведе Перес напълно контролира развоя на събитията, въпреки че в последните обиколки остана без ресурс в своите гуми медиум, които той сложи при втория червен флаг в края на 30-а обиколка. Той бе изкаран заради катастрофата на Мик Шумахер в комплекса около басейна, която силно повреди предпазните заграждения и се наложи те да бъдат поправяни за близо половин час.
Първият червен флаг бе още преди същинския старт на надпреварата, когато над пистата заваля обилен валеж, който направи условията твърде опасни за пилотите, дори и при наличието на кола за сигурност. След забавяне от повече от час състезанието бе възобновено с Леклер и Сайнц начело.
При изсъхването на пистата обаче Скудерията загуби много, като на финала испанецът финишира втори, а местният любимец Леклер остана едва четвърти. Между двамата финалната линия пресече лидерът в световния шампионат Макс Верстапен.
Пети и шести надпреварата финишираха Джордж Ръсел и Ландо Норис, които бяха разделени от само 0.2 секунди, въпреки че Норис направи допълнителен стоп десетина тура преди финала. Именно тези свежи гуми позволиха на пилота на Макларън да запише и най-бързата обиколка в хода на състезанието, което му донесе и една бонус точка.
Топ 10 в Гран При на Монако допълниха Фернандо Алонсо, Люис Хамилтън, Валтери Ботас и Себастиан Фетел. Ботас и Фетел бяха печеливши от спорното наказание на Естебан Окон, който финишира осми, но заради санкцията от 5 секунди бе класиран 12-ти зад Ботас, Фетел и Пиер Гасли.
Гасли бе пилотът, който спечели най-много позиции в днешния ден, след като още в самото начало на състезанието сложи гумите интермедия, което му позволи да напредне с общо шест позиции днес.
Самото състезание за Гран При на Монако бе спряно след само 64 от предвидените 78 обиколки, след като изтече максимално позволеното време от три часа за провеждането на цялото състезание. В тези три часа влизат и двете спирания на надпреварата с червен флаг, които обаче не са част от лимита от два часа, в които колите могат да са на пистата.
В генералното класиране във Формула 1 след края на седмия кръг за сезон 2022 лидер със 125 точки е Верстапен, втори със 116 е Леклер, а тройката със 110 затваря днешният победител Перес. При конструкторите напълно очаквано лидери с 235 пункта са Ред Бул, втори със 199 са Ферари, а тройката със 134 се допълва от Мерцедес.
Битката за титлата във Формула 1 през 2022 година продължава след две седмици с надпреварата за Гран При на Азербайджан на уличната писта в Боку. Край бреговете на Каспийско море преди година победата грабна Перес.
ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА МОНАКО ВЪВ ФОРМУЛА 1:
Състезанието започна! След повече от час забавяне и четири обиколки колата за сигурност се прибра в бокса. Леклер задържа водачеството си без проблем пред Сайнц и Перес.
По-назад Гасли, Ланс Строл и Никола Латифи решиха веднага да влязат в бокса и да сложат гумите интермедия.
За само една обиколка Леклер успя да отвори аванс от 1.8 секунди пред своя съотборник, който водеше с 1.2 на Перес.
След осем тура преднината на лидера достъгна 3.6 секунди пред Сайнц, който пък бе с 1.9 пред Перес. Точно зад мексиканеца се движеше и неговият съотборник в Ред Бул Верстапен. На над 6.6 секунди зад световния шампион петицата се затваряше от Норис, който нямаше проблеми с удържането на Ръсел зад себе си.
В дъното на колоната Гасли, който сложи гумите интермедия още при подновяването на състезанието, успя да настигне опашкарите, които бяха с мокрите гуми за по-малко от 7 обиколки.
В 12-я тур французина изпревари Гуаню Джоу в спора за 13-о място в спирането за пети завой.
Отпред Леклер продължаваше да води, като неговата преднина спрямо Сайнц бе 5.0 секунди в средата на 13-та обиколка.
Обиколка и половина след като изпревари Джоу, Гасли се справи и с Даниел Рикардо, този път на напълно нетипичното място преди влизането в комплекса около басейна.
В края на 16-я тур Перес стана първият от пилотите в челото, който прави своя стоп за нови гуми, като мексиканецът сложи интермедия смесите.
Два тура по-късно ходът на Перес бе последван и от Леклер и Верстапен, докато Сайнц остана на пистата в мокрите гуми. И двамата обаче се върнаха на трасето зад мексиканския пилот на Ред Бул. Желанието на Сайнц е той да остане на пистата докато стане време за сликове.
В 20-я тур Рикардо стана първият пилот, който сложи сухите гуми, като австралиецът заложи на хард.
В края на 21-та обиколка двамата пилоти на Ферари спряха в бокса като и те сложиха твърдите смеси на Пирели.
Обиколка по-късно и Ред Бул направиха двоен стоп с Перес и Верстапен, като и те също сложиха хард. Перес се върна на трасето като лидер пред Сайнц, докато Верстапен раздели двамата пилоти на Скудерията на третата позиция.
Повторения обаче показаха как при връщането си на трасето световният шампион пресича жълтата ограничителна линия, която разделя бокса и пистата.
Виртуална кола за сигурност! Мик Шумахер с тежък инцидент при преминаването на комплекса около басейна и удар в стената около пистата, който раздели неговата кола на две.
Кола за сигурност! Заради множеството отломки по трасето и повредената предпазна стена рей директорът нямаше друг избор освен отново да неутрализира напълно надпреварата с автомобила за сигурност в 27-а обиколка.
Червен флаг! Заради нуждата от по-дълги поправки по TecPro бариерите край трасето след инцидента на Шумахер състезанието бе спряно за втори път с червен флаг.
И двамата пилоти на Ферари избраха да рестартират състезанието с вече използваните твърди гуми, докато тези на Ред Бул сложиха чисто нови медиум. Разликата в живота на гумите на двата отбора е точно девет обиколки.
Рестарт! След близо половинчасово забавяне надпреварата за Гран При на Монако бе подновена в началото на 33-та обиколка. Перес безпроблемно задържа зад себе си Сайнц и Верстапен, а Леклер загуби дистанция спрямо световния шампион.
Още в петия завой обаче мексиканецът блокира сериозно своята предна лява гума, което създаде голямо плоско петно върху нея.
Половин час преди края на надпреварата преднината на Перес спрямо Сайнц бе 1.2 секунди, каквато бе дистанцията и между Сайнц и Верстапен.
Две поредни рекордни обиколки на Перес обаче му позволиха да се откъсне на 2.0 пред Сайнц.
В последните 15 минути на надпреварата гумите на Перес започнаха да губят сцепление, което позволи и на Сайнц, и на Верстапен да го настигнат в спора за победата. Между обиколки 50 и 53 Сайнц успя да стопи 2.5 секунди от аванс на лидера.
Шест минути преди изтичането на времето Перес приключи своята 58-а обиколка, което означава, че в днешния ден ще бъдат раздадени пълния брой точки според скалата на ФИА.
Край на състезанието! Серхио Перес се справи по перфектен начин с удържането на Карлос Сайнц зад себе си и заслужено триумфира в Монако. За него това е трета победа в кариерата и първа през 2022 година.