Хонда: Твърде много взаимоуважение доведе до проблемите ни с Макларън
В началото на сезон 2015 във Формула 1 бе подновено едно от най-славните партньорства в историята на спорта, а именно това между Макларън и Хонда.
Японският производител правеше своето завръщане на стартовата решетка след шестгодишна пауза, а британският тим търсеше начин да излезе от сянката на заводския отбор на Мерцедес. Възраждането на това партньорство се очакваше с огромно вълнение от всички в падока, но още от само му начало си пролича, че има много работа за вършене, преди да бъдат постигнати каквито и да е значими успехи.
До такива така и не се стигна до 2017, когато двете компании се разделиха и поеха по отделни пътища. За Макларън той включваше бавно и постепенно завръщане към челото на колоната с моторите на Рено между 2018 и 2020, преди британският тим отново да се съюзи с Мерцедес през 2021. Тя донесе и първата му победа от сезон 2012 насам след триумфа на Даниел Рикардо в Гран При на Италия на „Монца“.
Велика двойна победа за Макларън на "Монца", Верстапен и Хамилтън не стигнаха до финала
За Хонда сезон 2021 също бе изключително успешен, тъй като именно японският производител помогна на Макс Верстапен и Ред Бул да победят Люис Хамилтън в спора за световната титлата. За жалост на феновете на японската марка обаче, това бе е и последната година, в която тя участва заводски в спорта.
Хонда напуска Формула 1 в края на следващата година
Така след седем години Хонда за пореден път напуска Формула 1, но този път японският гигант поне успя да спечели световната титлата, въпреки трудните три години с Макларън. Тогава и двете страни неколкократно заявяваха, че имат проблем с комуникацията, а според Масаши Ямамото, Формула 1 шефът на Хонда, това се е дължало на твърде голямото уважение между двете страни.
„Още от дните с Макларън научихме много, но според нас ние се уважавахме твърде много. Може би заради това не ни достигаше комуникация и проектът така и не се разви.
„Въпреки добрите резултати през тази година, ние нито за миг не си помислихме да променим нашето решение. То бе направено за доброто на Хонда и нейните клиенти по целия свят. За нас най-приятните моменти ще останат първият ни подиум в Австралия 2019, първата ни победа в Австрия същата година и естествено титлата през 2021 година“, заяви Ямамото.
Въпреки оттеглянето на Хонда от Формула 1 Ред Бул и Алфа Таури ще продължат да използват двигателите на японския производител, след като Ред Бул придоби лиценза и интелектуалната собственост върху агрегатите. Така базираният в Милтън Кийнс отбор ще се превърне и в производител на двигатели от 2023 година, а през 2022 моторите все още ще се създават в Сакура от инженерите на Хонда.