Летящият Верстапен победи Хамилтън в Гран При на Франция на една от най-удобните писти за Мерцедес
Макс Верстапен направи едно от най-силните състезания в кариерата си във Формула 1 и заслужено спечели днешната Гран При на Франция. След перфектно изпълнена стратегия с две спирания в бокса Макс настигна в предпоследната обиколка лидера Люис Хамилтън от Мерцедес и го изпревари, грабвайки победата под носа на седемкратния световен шампион.
Така след тази знаменита победа на пистата “Пол Рикар”, която е много по-удобна за характеристиките на болидите на Мерцедес, Верстапен увеличи преднината си в класирането при пилотите пред Хамилтън на 12 точки. Една от тях дойде и след записаната най-бърза обиколка в надпреварата.
Мерцедес заложиха на стратегия с едно спиране в бокса, което се оказа грешка, и Люис, както и съотборникът му Валтери Ботас изразиха разочарованието си от това в комуникация по радиото.
Второто място на Хамилтън може да бъде определено като минимализиране на загубите, но Валтери изпусна възможността да се качи на подиума при стратегия с два стопа и на финала остана едва четвърти.
Подреждането в топ пет допълни след много силно състезание Ландо Норис от тима на Макларън. Битката на британеца с неговия съотборник Даниел Рикардо продължи до финала, където за съжаление на австралиеца трябваше да се задоволи с шестото място.
Седми финишира Пиер Гасли за тима на Алфа Таури, а до осмата позиция стигна Фернандо Алонсо в домашната надпревара за отбора на Алпин.
След много силно пилотиране и добре изпълнена стратегия с много късен бокс и финал на надпреварата с гумите медиум за деветата позиция се пребори опитният пилот на Астън Мартин Себастиан Фетел.
След вчерашната квалификация никой в Астън Мартин не се надяваше на влизане в точките. Освен деветата позиция на четирикратния световен шампион, за последното десето място, даващо една точка, се пребори другият пилот на британския тим Ланс Строл.
Изключително лошо състезание преживяха и двамата пилоти на Ферари. Карлос Сайнц изглеждаше, че ще успее да вземе точка днес, но в края остана на 11-а позиция, на близо десет секунди зад десетия Строл.
Още по-шокиращо бе представянето обаче на лидера в тима Шарл Леклер. Темпото му се срина да невиждани граници от началото на годината, което го прати на финала на 16-а позиция.
Лидерът във временното класиране във Формула 1 Макс Верстапен от отбора на Ред Бул стартира от първа позиция в днешната Гран При на Франция, седми кръг от сезон 2021. Нидерландецът спечели вчерашната квалификация на пистата „Пол Рикар“ след много силно пилотиране и ще опита да увеличи преднината си от четири точки пред втория в класирането и на стартовата решетка днес Люис Хамилтън.
Ето и пълната стартова решетка:
На старта Верстапен удържа лидерството си, но още в първи завой допусна пилотска грешка при спирането, загуби сцепление в предните гуми, мина през зоната за сигурност и докато се върне на пистата, подари първата позиция на основния си конкурент Хамилтън.
Напрежението явно си казва думата и Макс се пропука под натиска на Люис още на старта на пистата „Пол Рикар“, като пропиля целия труд, който той и отборът му хвърлиха за спечелването на вчерашната квалификация.
Зад двамата лидери другият пилот на Мерцедес Валтери Ботас не позволява на Верстапен да се измъкне на повече от секунда преднина, което допълнително налага напрежение върху младия нидерландец.
До 10-ата обиколка четвъртият Серхио Перес няма нужното темпо, с което да се доближи до третия Валтери. Мексиканецът изостава на близо пет секунди от финландския пилот и по този начин няма как да помогне на съотборника си Верстапен в борбата му с болидите на шампионите.
Зад гърба на четиримата лидери борбата за останалите места в топ десет е много интензивна.
В 13-ата обиколка след последователни атаки с отворен DRS движещият се на осма позиция Фернандо Алонсо бе изпреварен от двамата съотборници в Макларън Даниел Рикардо и Ландо Норис.
Така австралиецът вече е осми, британският му съотборник е девети, а Фернандо пропадна до десета позиция. В следващата обиколка същото направи и Себастиан Фетел, който изпревари Алонсо и така германският пилот на Астън Мартин вече е десети.
Няколко завоя по-късно Рикардо продължава да си пробива път напред в класирането. Поредната жертва на австралиеца бе Шарл Леклер от Ферари и така Даниел вече е седми, а монегаскът реши да влезе в бокса и да пробва да си върне позицията в по-късна част от състезанието.
В 18-ата обиколка първи от лидерите в бокса от трета позиция влезе Ботас. Финландецът се върна на пистата на четвърта позиция. В следващата обиколка веднага от Ред Бул отговориха с бокс на Верстапен, който бе длъжен да покрие стратегията на Валтери. Нидерландецът го направи успешно и се върна на пистата пред финландеца.
В 20-ата обиколка Хамилтън влезе в бокса от лидерска позиция. На излизане след смяната на гуми Верстапен вече бе направил изключителна обиколка и успя да „прескочи” Люис в бокса и да си върне първата позиция.
В 25-ата обиколка в бокса най-после влезе Серхио Перес, който очаквано от лидерска позиция слезе до четвърти в колоната. Мексиканецът изобщо не успява да влезе в битката за място на подиума и вече изостава от третия Валтери с 18 секунди.
В 32-рата обиколка Верстапен спря от първа позиция за втори път в бокса, където получи използвани гуми медиум, с които ще се опита да наложи силно темпо и в края отново да си върне лидерството. Макс се върна на четвърта позиция на пистата, но много бързо ще мине пред своя съотборник Перес, който се движи на трета позиция, и ще започне да гони втория Ботас.
В 35-ата обиколка за първи бокс в състезанието влезе Ланс Строл от седма позиция. Неговият съотборник в Астън Мартин, четирикратният световен шампион Фетел, остава на пистата със старите си гуми.
В 38-ата обиколка от пета позиция Себастиан Фетел най-после влезе в бокса. Германецът получи нови сликове медиум на Пирели и се върна на 10-а позиция зад Карлос Сайнц от Ферари.
Десет обиколки преди финала Хамилтън продължава да води колоната, следван от съотборника си Ботас. Верстапен все още е трети, но на под секунда зад Валтери, с по-меките и десет обиколки по-нови гуми медиум.
В 44-ата обиколка Верстапен пробва атака, не успя при първия опит, но при втория изпревари Ботас, който с по-старите си гуми нямаше шанс да се защити успешно, спря прекалено късно и вече е трети. По радиото Ботас директно обвини Мерцедес, че не са го послушали за стратегията с две спирания в бокса.
Финландецът беше бесен и си позволи да крещи на инженера си, но имаше право, защото сега много трудно ще успее да запази третата си позиция на подиума от атаките на Перес от Ред Бул в оставащите пет обиколки. Това и се случи и в 49-ата обиколка Перес изпревари Валтери за третото място.
Три обиколки преди финала Верстапен вече е на секунда и половина зад лидера Хамилтън. Битката за победата във Франция, както очаквахме, ще бъде до последния завой. Макс е с по-меките сликове на Пирели, които са и по-нови от тези на Люис с 13-те обиколки.
В предпоследната обиколка след успешна атака Верстапен изпревари Хамилтън и отново е лидер на колоната в самия край на надпреварата на пистата “Пол Рикар”. Люис нямаше шанс да се защити със старите си и по-твърди гуми, като до финала, изглежда, няма да успее и да пробва контраатака, защото вече изостава с близо две секунди.
И така на финала Верстапен спечели изключително важен старт от сезона, като грабна и допълнителната точка за най-бърза обиколка. Втори остана Хамилтън, а на третата стълбичка от подиума се качи вторият пилот на Ред Бул Серхио Перес.