Мигел Оливейра с първа победа за сезона в MotoGP, след успех в Гран При на Каталуния

Само седмица след като спечели своя първи подиум за 2021 година, Мигел Оливейра (KTM) са качи и на най-високото място на почетната стълбичка след триумф в надпреварата за Гран При на Каталуния в MotoGP. 

Португалецът пое инициативата на „Каталуния“ след грешка на Джак Милър (Ducati) във втората обиколка, след което той изтърва водачеството само за обиколка и половина в средата на дистанцията. Той обаче успя да си върне лидерската позиция благодарение на по-високата мощност на своя мотор спрямо този на Фабио Куартараро (Yamaha). 

Френският пилот, който стартира от полпозишън, завърши надпреварата трети, но загуби една позиция заради спорно наказание в последната обиколка. То дойде след като Куартараро мина напряко на първи и втори завой в 22-та обиколка. Тогава той се бореше за второто място със своя сънародник Йоан Зарко (Pramac Ducati), който бе запазил много по-голям ресурс в своите гуми спрямо пилота на Yamaha. 

Печеливш от наказанието на Куартараро бе Милър, който успя да се качи на почетната стълбичка за трети път този сезон.

А драмите в днешния ден започнаха още преди старта на състезанието, когато Хорхе Мартин (Pramac Ducati), който се завърна на стартовата решетка след като пропусна последните четири старта, падна по време на обиколката за излизане от бокса. Испанецът пострада на петия завой когато задната гума на неговия мотор не го задържа и той се озова в чакъла.

Старт на състезанието! За втора поредна седмица Куартараро направи най-доброто потегляне, но нямаше отговор за скоростта на Ducati в дългия спринт до първия завой. Така Милър поведе след първите няколко завоя, а втори се озова Оливейра, който стартира от втората редица.

Световният шампион Жоан Мир (Suzuki) също направи силна първа обиколка, в която спечели шест позиции и така се нареди четвърти в края на първите малко повече от четири километра.

Във втората обиколка Милър допусна грешка на дългия четвърти завой, която позволи на Оливейра да поведе. Куартараро също се опита да мине пред австралиеца, но спря твърде късно за седмия завой и така загуби три места от Мир, Алейш Еспаргаро (Aprilia) и Зарко.

В края на четвъртата обиколка Оливейра успя да отвори преднина от близо секунда спрямо Милър. Зад австралиеца Алейш Еспаргаро загуби две позиции от Мир и Куартараро в рамките на няколко завоя в началото на петия тур.

В шестия тур, Мир и Куартараро успяха да минат пред Милър след грешка на австралиеца в седмата крива. Двамата веднага започнаха да се откъсват пред пилота на Ducati, благодарение на по-голямата гъвкавост на своите мотоциклети. 

А още в седмата обиколка, лидерът в генералното класиране успя да мине пред световния шампион с уникална маневра от вътрешната страна на третия завой.

В осмата обиколка Марк Маркес (Honda) допусна грешка на обновения десети завой и напусна надпреварата. По този начин той затвори разочароващия ден за японския производител, тъй като малко по-рано от надпреварата отпадна и неговия съотборник Пол Еспаргаро. 

До средата на десетия тур, Куартараро успя да стопи преднината на Оливейра и така се залепи за португалеца цели 14 обиколки преди карирания флаг.

След силните си първи километри, Алейш Еспаргаро също напусна състезанието отново след грешка на десетия завой в 11-я тур.

В 12-та обиколка, Куартараро пое водачеството в надпреварата с прекрасна и агресивна маневра на спирането за острия пети завой.

До края на обиколката французинът използва своята скорост в завоите и успя да отвори достатъчна преднина пред португалеца, която не позволи на Оливейра да използва по-високата мощност на KTM и въздушната струя на Куартараро на дългата старт/финална права.

Тази преднината на пилота на Yamaha обаче се запази само една обиколка, тъй като още на старта на 14-я тур Оливейра успя да си върне водачеството на спирането за първия завой.

Зад двамата водачи, Мир все още се задържаше в близост, но световният шампион бе в режим на защита от Зарко и Милър. Той обаче нямаше отговор за скоростта на Ducati и загуби третото място от Зарко в началото на 16-та обиколка.

До средата на обиколка, испанецът загуби и четвъртото място от Милър, който все още се възстановяваше от няколкото грешки в първите обиколки.

Пропадането на Мир продължи и в 17-я тур, когато той бе догонен от Винялес в спора за петата позиция. Една от причините за загубата на темпо от страна на Мир бе и неговият избор на задна гума медиум, докато почти всички други пилоти са с твърда такава. 

Отпред шест обиколки преди края на състезанието разликата между Оливейра и Куартараро бе по-малко от 0.3 секунди, докато техният аванс пред Зарко и Милър бе 1.5 секунди.

В спора за победата, предимство от гледна точка на избора на гуми имаше Оливейра, който заложи на две твърди гуми, докато Куартараро бе с медиум предна и твърда задна. Този ход на португалеца даваше своите плодове, тъй като той не позволяваше на своя съперник да се доближи достатъчно до него в бързите завои на „Каталуния“.

Три обиколки преди карирания флаг, авансът на Оливейра достигна близо секунда, което остави Куартараро безпомощен срещу Зарко на дългата старт/финална права. Лидерът в световния шампионат също така допусна и грешка на спирането за първия завой в 22-я тур и се озова в лапите на Милър.

Лошият късмет на Куартараро в испанските състезания тази година продължава. След като той получи схващане в своята дясна ръка в Гран При на Испания и загуби победата на „Херес“, днес неговият гащеризон се разкопча, създавайки голям дискомфорт на френския пилот.

Край на състезанието! Оливейра и KTM записаха първа победа за сезон 2021, Зарко с ново второ място, а Милър затвори местата на подиума след наказание на Куартараро.

Причина за санкцията на французина бе минаване напряко на първи и втори в борбата си със Зарко в 22-та обиколка. Странното е, че от това напускане на трасето Куартараро не спечели, а дори загуби време спрямо Милър, но все пак получи наказание от стюардите.

Пети и шести надпреварата на „Каталуния“ завършиха Мир и Винялес, който въпреки предимството си в последните обиколки, така и не успя да изпревари световния шампион.

След края на седмия кръг за сезон 2021, Куартараро остава начело в генералното класиране с актив от 118 точки и преднина от 17 спрямо Зарко. Трети с пасив от 28 спрямо пилота на Yamaha е Милър, който след наказанието на Куартараро събра общо 90 пункта.

Битката за титлата в кралския клас продължава след две седмици с надпреварата за Гран При на Германия, която се завръща в календара след едногодишна пауза заради пандемията от коронавирус. Големият фаворит на „Заксенринг“ ще бъде Марк Маркес, който има десет поредни победи на трасето в Саксония, датирайки още от годините му в клас до 125 куб. см.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти