В Астън Мартин обмислят да съдят ФИА и Формула 1
Ръководителят на отбора на Астън Мартин във Формула 1 Отмар Сафнауер не изключи възможността британският тим да заведе съдебно дело срещу Международната автомобилна федерация (ФИА).
Причина за недоволството от страна на базирания в Силвърстоун екип е промяна в техническите правила за тази година, която според тях изцяло облагодетелства определени отбори на стартовата решетка. За началото на тазгодишната кампания, размерът на пода в задната част на автомобилите бе драстично намален, като това има много по-голям негативен ефект върху коли с по-малка разлика във височината между предната и задната оси.
Именно сред тях е и екипът на Астън Мартин, който от началото на предсезонните тестове в Бахрейн показва драстичен спад в своята форма в сравнение с края на миналата кампания. За сметка на това, тимове като Алфа Таури и Ред Бул, които имат много по-голяма разлика във височините на двете си оси не изпитват същите затруднения, тъй като те по-лесно възстановяват изгубеното аеродинамично притискане в задната част.
Самото орязване на площта на пода, както и на размера на дифузьора, дойде след надпреварата за Гран При на Великобритания миналото лято. На „Силвърстоун“ част от пилотите изпитваха проблеми с гумите на Пирели заради твърде големите сили на притискане и натоварването върху сликовете във високоскоростните завои. Самите продукти на Пирели бяха разработени за работа със силите на притискане през 2019 година, но тимовете избраха да ги запазят и за 2020-а, след като не харесаха продуктите подготвени за сезон 2020.
След избухването на пандемията от коронавирус и последвалото отлагане на новите технически правила от 2021-а за 2022-а, част от които е и преминаване към 18-инчови сликове, от Пирели нямаха възможност да нанесат съществени корекции върху своите продукти, които се използват и през настоящата кампания. Така от гледан точка сигурността на пилотите, от ФИА нанесоха корекции в правилата за този сезон. Те обаче не се харесват на всички отбори и това буди подозрения за фаворитизъм.
„Не знам какви са им били намерения, това е въпрос за ФИА. Тези промени бяха направени от гледна точка сигурността, а такова решение може да се вземе еднолично от ФИА без консултации с отборите. Следващата стъпка е да седнем и да говорим с тях защо нещата се получиха по този начин и какво може да бъде направено за да се изравнят условията за всички. Ние като отбор трябва да работи изключително здраво, за да си върнем изгубеното, но в същото време трябва да продължим дискусиите с ФИА“, коментира американецът.
Неговият колега от Мерцедес, чийто автомобил също използва концепция с малка разлика във височината на двете оси, Тото Волф отказа да направи твърди заключения за промяната в правилника.
„Това е много сложен въпрос защото трябва да разполагаш с цялостната картинка за да му отговориш. Това, което сме видели от нашите данни е, че наистина правилата се ощетили коли като нашата, но това няма да е така на всяка писта. Ако болидът ти е балансиран добре, което е трудно за постигане, тогава твоето представяне генерално ще бъде добре, но определени ще има леко отстъпление. От април миналата година имахме много дискусии и промени, нови гуми бяха въведени, но смятам, че всичко трябва да се разгледа, за да се отговори на въпроса дали дадена промяна е навредила повече на определена концепция“, коментира ръководителят на Мерцедес.
В същото време ръководителят на Ред Бул Кристиан Хорнер определи Сафнауер като „наивен“, след като смята, че след извадка от само едно състезание ще бъде въведена промяна в правилата с цел изравняване на силите. В своя аргумент британецът даде за пример промяната в размерите на предните крила преди две година, която навреди значително на Ред Бул, но те просто са приели факта и са продължите. Основната разлика между тогава и сега обаче е, че през тази година отборите имаха ограничения колко промени могат да направят по своите шасита между двата сезона, като бе невъзможно да се промени цялостната концепция на един автомобил.