Всичко, което трябва да знаете за здвижването на електрическия Volkswagen ID.4
Днес ви запознаваме с всичко, което трябва дазнаете за здвижването на новия електрически.
Акумулаторна батерия с капацитет 77 кВтч.
Стандартното оборудване на версиите от нива на изпълнение ID.4 Pro и ID.4 Life нагоре включва акумулаторна батерия с нетно енергийно съдържание от 77 кВтч, която дава възможност за изминаване на автономен пробег до 522 километра (WLTP). С мощния тягов електродвигател със 150 кВт (204 к.с.) и максимален въртящ момент в размер на 310 Нм от момента на потегляне, ускорението на новия ID.4 от 0 до 100 км/ч отнема само 8,5 секунди. Максималната скорост на всички версии на ID.4 е електронно ограничена до 160 км/ч. Разходът на електроенергия е от 16,9 до 16,2 кВтч на 100 км според процедурата NEDC и от 18,9 до 17,7 кВтч при измерване според WLTP (прогнозни стойности).
По-късно през 2021 година ще бъде представен и спортен флагман в гамата на ID.4 със система за двойно предаване и още по-висока мощност. Разположен на задния мост двигател и задно предаване. С модулната платформа за модели с електрическото задвижване се възражда за нов живот една легендарна традиция на марката Volkswagen – също както при оригиналната „костенурка”, цялата система на задвижването при МЕВ моделите е разположена отзад. Тяговият електродвигател е монтиран над задния мост точно пред оста на колелата, към които въртящия момент се предава чрез двустепенна едноскоростна предавателна кутия с диференциал. Схемата със задно предаване създава идеални условия за постигане на динамично поведение на пътя с висока степен на сцепление и едновременно с това осигурява пъргавина и маневреност с диаметър на завой от едва 10,2 метра.
Тъй като електрическото задвижване е почти безшумно за хората извън автомобила, при движение със скорост от около 30 км/ч нагоре, системата генерира синтетичен електронен звук с цел повишаване на безопасността. Над 90% ефективност. Едно от основните предимства на тяговия електродвигател тип PSM (синхронен електромотор с постоянни магнити) е неговата изключително висока ефективност с коефициент на полезно действие от много над 90% в почти всички ситуации на пътя. Технологията на производствения процес на Volkswagen включва статорни секции от правоъгълен проводник - сложна технология, известна под наименованието “hairpin winding”. При нея намотките на статора се изпълняват от медни проводници с правоъгълно сечение, които след огъване напомнят формата на фиба за коса. Благодарение на този технологичен способ компановката на кабелните намотки може да бъде по-плътна, което на свой ред дава възможност за повече мед в статора – с всички предимства по отношение на повишаването на мощността и въртящият момент при по-ефективно охлаждане. Наред с това, конструкцията е изключително компактна – заедно с предавателната кутия и модулите на силовата и управляващата електроника на електрическото задвижване, тяговият електродвигател тежи едва около 90 килограма и може да се побере в спортна чанта.
Електрическото задвижване, комплектът акумулаторни батерии и голяма част от останалите основни компоненти и агрегати на новия ID.4 се произвеждат в германските заводи на Volkswagen Group Components в Касел, Брауншвайг и Залцгитер. Интелигентна концепция за оползотворяване на енергията. Системата за управление на рекуперацията в ID.4 е проектирана за постигане на максимална ефективност и предлага на водача възможност за избор на два режима на шофиране. В позиция D и отпуснат педал на газта, автомобилът се движи по инерция. Фазата на рекуперация – оползотворяване на енергийния излишък при намаляване на скоростта и спиране, се активира автоматично в момента, в който водачът натисне спирачния педал. В тази фаза електродвигателят влиза в ролята на генератор, който превръща излишъка от механична енергия в електрически ток и го подава обратно към акумулаторната батерия.
Намаляването на скоростта чрез рекуперация се извършва във всички случаи, в които забавянето не надхвърля отрицателно ускорение от малко под 0,25 g, което е напълно достатъчно за повечето ежедневни ситуации. Ако се налага по-интензивно спиране, електрическият сервоусилвател се активира и задейства хидравличната спирачна система с плавен и почти неусетен преход. Включената в стандартното оборудване на новия модел система Eco Assistance анализира данните за маршрута от навигационната система и системата за разпознаване на пътните знаци и улеснява водача, подсещайки го своевременно да свали крак от спирачния педал при наближаване на знаци за ограничения на скоростта, табели за начало на населени места или кръстовища. Ако водачът послуша съвета, системата автоматично привежда скоростта до съответното ниво и поддържа степента на рекуперация на оптимално равнище. В режим на движение B, системата предоставя на водача възможност за използване на рекуперация във всички случаи на движение по инерция, намаляване на скоростта или спиране. При натискане на спирачния педал в този режим, ID.4 използва пълния рекуперативен момент за оползотворяване на енергията в максимална степен. Нисък център на тежестта за спортно поведение на пътя. ID.4 е атлетичен и мощен многофункционален модел с леко управление и динамично поведение на пътя.
Голямата акумулаторна батерия е разположена ниско в подовата част на каросерията между предния и задния мост, спомагайки за понижаване на центъра на тежестта и много близко до идеалната стойност от 50:50 разпределение на теглото. Окачването на предния мост е независимо тип McPherson, а задният мост използва мултилинк с петзвенна конструкция и допълнителна рама, която носи и компонентите на електрическото задвижване. Благодарение на своя клирънс от 16 сантиметра, електрическият SUV модел се справя добре и в условия на лек пресечен терен. Пакети оборудване Sport и Sport Plus. Пакетът оборудване Sport се състои от два модула - прогресивното управление, което става по-директно с увеличаване на ъгъла на завиване и амортисьорите с по-твърда настройка. При пакета оборудване Sport Plus те са адаптивни и работата им се управлява през интервали от пет хилядни от секундата от системата за контрол на окачването DCC. Тя на свой ред е свързана с функцията за избор на профил на шофиране, която предлага режими Eco, Comfort, Sport и Individual. Всеки от тях дава допълнителни възможности за прецизно регулиране в пет нива, оказвайки влияе върху работните характеристики на тяговия електродвигател, амортисьорите и кормилната уредба, като по този начин увеличава допълнително диапазона на настройка между висок комфорт на возене и по-стегнато и динамично поведение на пътя. С 3 км/ч по-висока скорост на полигон със слалом. При желание от страна на водача, ID.4 демонстрира изключителна стабилност при бързи и остри завои с висока скорост – благодарение и на възможностите на модерната система VDM (Vehicle Dynamics Manager), която работи в тясно сътрудничество с електронната система за стабилност ESC. VDM контролира работата на електронната блокировка на диференциала XDS и характеристиките на адаптивните амортисьори, осигурявайки максимална напречна динамика, стабилност и безопасност на пътя във всяка ситуация. Вследствие на това реакциите на ID.4 са много по-бързи и адекватни дори при много бързи и остри завои, което се доказва и от способността за преминаване на класическия 18-метров слалом с 3 км/ч по-висока средна скорост.
ESC от своя страна работи в тясна координация с контролните модули на силовата и управляващата електроника, както и на тяговия електродвигател. Пълната системна интеграция гарантира осигуряването на надеждно сцепление на задните задвижващи колела както при завиване с висока скорост, така и в режим на ускорение и рекуперация на спирачната енергия. Мощна спирачна система. Надеждният електрически SUV модел предлага изключително мощна и издръжлива на натоварване спирачна система. В зависимост от версията на двигателя и батерията, дисковете на колелата на предния мост са с диаметър до 358 милиметра, докато на задните колела са монтирани барабанни спирачки. Накладките са оразмерени така, че да не се налага подмяната им в продължение на целия експлоатационен живот на автомобила. Корозията на елементите на спирачната система не е проблем, въпреки че в режим на нормално ежедневно шофиране спирачките на колелата се използват много рядко.