Всички модели на Audi отговаря на новия стандарт за вредни емисии
С началото на календарната 2021 година Audi приведе цялата си моделна гама в съответствие с изискванията на новите норми за вредни емисии Euro 6d. Сериозен процент от моделите, които са част от актуалната производствена гама на компанията, покриват строгите изисквания за гранични стойности на стандарта за вредни емисии Euro 6d-ISC-FCM.
От гледна точка на организация преминаването на цялата широка продуктова гама към новия стандарт е една изключително комплексна задача. Най-голямото предизвикателство се състои в това изпитателните капацитети в Инголщад и Некарлсулм да бъдат използвани възможно най-оптимално – независимо от причинената от Коронавирус криза и съответните ограничения по отношение на работното време и производствените процеси. Към момента общо 193 модела са сертифицирани спрямо изискванията на новия стандарт, като голямата част от тях са част от досегашната моделна гама. В първите месеци на новата година към тях ще се присъединят още няколко модела.
Голямо разнообразие: моделните семейства на A4 и A5 включват общо 58 варианта двигател-трансмисия
Под един модел службите по хомологация в случая разбират един вариант двигател-трансмисия (MGV) в комбинация със съответен вид на каросерията. На практика това означава отделно хомологиране за всеки задвижващ тракт (съчетание от двигател и предавателен механизъм), който се предлага за съответното моделно семейство – например 2.0 TDI със седемстепенна трансмисия S tronic и двойно предаване quattro. Съответно всеки каросериен вариант – в случая седан, Sportback или Avant – на практика представлява отделен MGV. По този начин само за моделните семейства на A4 и A5 компанията трябва да покрие изискванията за общо 58 варианта двигател-трансмисия.
Стандартът за вредни емисии Euro 6 влезе за пръв път в сила за новите модели автомобили още през 2015 година. Оттогава за леките автомобили с дизелов двигател е валидна норма от максимум 80 милиграма азотни оксиди на километър, а за леки автомобили с бензинов двигател границата е 60 милиграма на километър. С всяко от деветте надграждания на този стандарт обаче ЕС затяга всеки път повече и повече нормите, касаещи методологията, циклите и процесите в рамките на измерванията, както и рамковите условия за провеждане на самите тестове. Новият стандарт Euro 6d-ISC-FCM, който влиза в сила от 1 януари 2021 година важи за всички нови модели автомобили и се концентрира в особено голяма степен върху така наречените Real Driving Emissions (RDE): при тези RDE-тестове, които се извършват при определени условия по пътищата, автомобилите също трябва да отговарят на зададените гранични стойности. Все пак заради по-голямата вероятност от отклонения при измерванията от страна на апаратурата е даден толеранс на резултатите от 0,43. Наред с това Euro 6d предписва и наличието на On Board Fuel Consumption Monitoring System. Audi предлага тази технология като част от софтуера за управление на двигателя.
Технологии: Twindosing при дизелите и филтър за твърди частици голям обем при бензиновите двигатели
За да постигне по-ниски от граничните стойности на вредните емисии при всички свои модели, Audi са положили сериозни усилия. Дизеловите двигатели разчитат на Twindosing-технология, която се прилага както при редовите агрегати с четири цилиндъра, така и при V6. Както при компактните модели с напречно разположен двигател, така и при по-големите модели с надлъжен шестцилиндров агрегат, Audi поетапно въведе технологията Twindosing още през 2020 година – например при Audi A3, A4, A5 и Q5.
При моделите с бензинов двигател фокусът се поставя основно върху твърдите въглеродни частици, които се отделят най-вече при студен двигател. Audi още от 2018 година оборудва своите автомобили с бензинов филтър за твърди частици. Въпросните филтри са с особено голям обем и редуцират отделените в атмосферата твърди частици с до 90 процента. Повече и по-подробна информация, както и различни анимации за начините на пречистване на отработилите газове при дизеловите и бензиновите агрегати ще откриете в Tech Focus.