Волф: Формула 1 трябва да се отърве от пистите тип "паркинг пред супермаркет"
Ръководителят на отбора на Мерцедес във Формула 1 Тото Волф сподели след края на уикенда за Гран При на Емилия-Романя, че би желал спортът да се отърве от пистите, които според него приличат на паркинг пред супермаркет. Изказването на австриеца идва, след като голяма част от пилотите изразиха своето възхищение от пистата „Имола“, която се завърна в календара след 14 годишно отсъствие.
„Винаги съм изказвал моето незадоволство от дирекцията, в която поехме със състезания на писти, които са със зони за сигурност големи колкото паркинг пред някой супермаркет. Това изважда пилотския фактор, тъй като грешките не биват наказвани, така както на класическите писти,“ бе мнението на Волф.
Освен „Имола“ заради коронавирус пандемията в календара място още намериха и „Муджело“, „Нюрбургринг“, „Портимао“ и „Истанбул Парк“, като от тях единствено трасетата в Португалия и Турция са строени след 2000-та година. Неочакваното присъствие на тези писти в календара внесе една носталгия сред фенове и пилоти, като след уикендите и на „Муджело“, „Нюрбургринг“, и „Имола“ голяма част от пилотите се изказаха, че Формула 1 има нужда от такива писти, които наистина наказват грешките.
Според Волф, една промяна, която може да направи модерните трасета по-интересни както за каране, така и за наблюдаване, е връщането на зоните за сигурност с чакъл, които в последно време биват заменени от все по-големи и по-големи асфалтови полета. Тези асфалтови зони за сигурност позволяват на пилотите да поемат все повече рискове, знаейки, че дори и да допуснат грешка, те ще се върнат безпроблемно на пистата.
„Трябва да върнем чакъла. Така ще сме сигурни, че няма да имаш шанс да се върнеш на пистата без повреда. Мисля, че можем да адаптираме част от модерните писти към това. Но тези исторически и класически трасета винаги ще са душата на спорта. Аз обаче не съм архитект и дизайнер на писти, просто изказвам своето мнение“, сподели Волф.
От началото на 21 век Формула 1 посети 13 различни нови съоръжения, като голяма част от тях бяха критикувани за липсата на риск и голямата предвидливост и еднаквост, която пилотите намират в тях. От всички тези трасета, които направиха своя дебют през последните 20 година единствено тези в Бахрейн, Китай, Сингапур, Абу Даби, САЩ и Азербайджан са редовни домакини на надпревари от световния шампионат. За сметка на това тези в Турция, Валенсия, Южна Корея, Индия, Муджело и Португалия не попадат в списъка с домакини в нормални години.
Проблем пред евентуалното връщане на пълните с чакъл зони за сигурност и като цяло тяхното намаляване, е бизнес моделът, по които всички новопостроени трасета работят. Голяма част от тях са домакини и на мотоциклетни надпревари, където се изискват много по-дълбоки зони за сигурност, а освен това те са отворени и за наемане от непрофесионалисти, които не биха желали да разбият своята спортна кола в ден, в който те са излезли да се забавляват със свои приятели на писта.
Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта formula1.sportal.bg