Хорнер: Тази година е много странна и различна

Световната пандемия от коронавирус продължава да прекроява календара на много шампионати, в това число и на Формула 1. Тази година трябваше да бъде най-дългия сезон с 22 състезания, а изглежда ще се окаже най-краткият от много години насам. Но все пак най-атрактивната автомобилна надпревара се завърна с много емоции. Предаването „Код Спорт“ по TV+ излъчи ексклузивно интервю с Кристиан Хорнер, шефът на Ред Бул.

Г-н Хорнер, разкажете ни как отборът запази мотивация в дългия период на пауза във Формула 1?

- Не е обичайно за който и да е отбор от Формула 1 да стои, без да прави нищо, в продължение на два месеца и половина. Много е важно в този период да се запазят връзките между нашия екип и да продължим да бъдем отбор. Организирахме много активности онлайн, занимания по фитнес, дискусии, дори викторини. Всеки имаше възможност да ми задава въпроси, а аз да отговарям. Акцентът на усилията ни беше върху идеята да продължим да бъдем отбор и да минем заедно през този труден период, като понесем минимални негативи.

- Как работихте с другите ръководители на отбори, за да подсигурите по-добри дни за вашия спорт?

- Не подозирате колко много работа имаше за вършене по време на прекъсването извън светлината на прожекторите. Обсъждаха се различни варианти, промени в регламента за автомобилите, за състезанията. Имаше едно добро сътрудничество и обща воля да намерим добри решения за всички нас. Работихме не в интерес на някой от нас и неговия отбор, а в интерес на нашия спорт. Занимавахме се с проблеми като отлагането на въвеждането на някои нови правила и намаляване на разходите на отборите до едно разумно ниво. Намерихме добри компромиси. Когато има криза, разбирателството и сътрудничеството между отборите може да бъде много ефективно.

- Новите правила имат ли нужда от допълнителни разяснения и уточнения?

- Разбира се, че когато дойде време да се приложат на практика, сигурно ще се наложат някои уточнения и изясняване на нещата. Тази година е много странна и различна с всичките ограничения. Ние го осъзнаваме и сме приели тази мисъл. Предстои ни преход към новите правила през 2022 г. и се надявам да успеем да изчистим всички неясноти както в спортен, така и във финансов аспект, защото там също има много нови неща.

- Каква подготовка беше необходима от страна на Ред Бул за първото състезание от подновяването на сезона?

- По време на пандемията, когато състезанията бяха отлагани едно след друго, нашият отбор и нашият собственик Дитер Матешиц се съсредоточихме върху целта да бъдем максимално добре подготвени за момента, в който отново ще излезем на пистата. Работихме много с промоутърите и с колегите. Костваше ни огромни усилия да осигурим максимално безопасна среда и да пуснем отново Формула 1 в ход. И да подновим сезона именно в Австрия на нашата писта не само с едно, а с две състезания в рамките на една седмица. Мисля, че целият този труд си струваше.

- Какви са основните мерки да запазите членовете на отборите и всички, които по някакъв начин участват в процеса при завръщането на състезанията?

- Основната част от усилията ни бяха концентрирани върху това да предпазим нашия персонал, всички ангажирани с Формула 1 и разбира се  държавите-домакини на състезания. Всеки от отборите работи в своя изолирана среда, вече не се отсяда в общи хотели, няма общи места за хранене, няма и зрители. Навсякъде, където се събират повече хора, се носят маски. Отказахме се от много традиционни събития като парада на пилотите, събирането на стартовата решетка, променихме и церемонията по награждаването. За зрителите всичко това е много различно, но ние го правим, за да гарантираме максимално сигурна среда. Същото важи и за тестовете, които се извършват при много строг контрол и всички мерки за предпазване на хората.

- Какво вълнение изпитахте, когато сезонът се поднови?

- Мина толкова много време от момента, в който бяхме в Мелбърн и се подготвяхме по план за първото състезание. Това беше в началото на месец март. Сега стартирахме сезона през лятото, когато обикновено той е по средата и правим лятна пауза. Наистина е странно. Но най-важното е, че състезанията тръгнаха и нашата дейност се възобнови. Когато виждаме колите на пистата, ставаме по-спокойни. Защото това е нашата работа и започваме отново да преследваме целите, които сме си поставили. Много неща са различни, но когато светне зеленият светофар и състезанието започне, сякаш всичко се нормализира. Ние сме на пистата, състезаваме се и точно това трябва да правим.

- Кои са най-важните фактори за успех в този къс и необикновен сезон?

- Най-важното е надеждността. Всичко се развива много бързо, между състезанията има малко време и затова е решаващо сигурното представяне на автомобилите и пилотите. Те никога не са имали толкова дълга пауза. Представяте ли си – последното състезание преди подновяването на сезона беше през ноември миналата година! От ноември до юли са седем месеца. През цялото това време те са на трупчета. Затова най-вълнуващи според мен бяха първите няколко обиколки на пистата в Австрия в първата Гран при за сезона. Не е лесно в такива условия и при цялата доминация на Мерцедес в последните 6 години да се гонят победи, но именно това е голямото предизвикателство пред всички нас.

- Мислите ли, че този сезон ще бъде един от най-вълнуващите?

- Убеден съм, че ще стане фантастичен сезон. Пилотите са много амбицирани, показват бързина и амбиция да се представят максимално добре. Те са страхотни професионалисти и няма да разочароват феновете. Нямам никакво съмнение по този въпрос. Но ще бъде много напрегнат шампионат, много различен от всички досега. Трябва да свикваме с много нови неща, а това носи допълнително напрежение. Очаквам с нетърпение всяко състезание и вярвам, че нашият отбор има добри позиции. Много ми се иска да направим най-силния си сезон от няколко години насам.

- Дали вашият пилот Макс Верстапен ще издържи на напрежението, тъй като е сочен за най-сериозния съперник на Люис Хамилтън?

- Всички стартирахме сезона от равни позиции. Не мисля, че върху Макс има по-голямо напрежение отколкото миналата година. Той знае, че от него се очаква много. А най-хубавото е, че и самият Макс има високи очаквания към себе си. Направихме добра подготовка, доколкото беше възможно. Мерцедес продължава да е отборът, който е пред всички останали. Това е фаворитът, без никакво съмнение. Но аз вярвам, че има голям потенциал в нашите коли, а Макс Верстапен и Алекс Албън са пилоти, които могат да постигнат отлични резултати. Може би е дошъл моментът, в който ще се противопоставим успешно на Мерцедес.

- За Алекс Албън това е едва втори сезон във Формула 1. Какво очаква отборът от него?

- На всичкото отгоре Алекс имаше лошия късмет, че този сезон започва толкова късно и подготовката не беше пълноценна. Той се включи невероятно добре към нас миналата година. Вижда се, че напрежението не му влияе. Успява да работи под натиск и това не му пречи. Очакваме от него да показва напредък. Най-важното е да се развива, да постига по-добри резултати от миналата година. Аз наистина вярвам, че той може да поднесе големи изненади този сезон.

- Дали Алекс и Макс се допълват като пилоти ще бъдат успешен тандем?

- На този етап мога да ви кажа, че те работят добре заедно и показват уважение един към друг. Много е важно да има разбирателство между пилотите в един отбор. Мисля, че ще се получи добра спойка между тях. От една страна има опит, от друга – младост. Макс натрупа много състезания, а Алекс е страшно амбициозен и талантлив. Надявам се, че има баланс, защото това е решаващо за представянето на отбора.

- Доколко успяхте да доразвиете автомобила от пролетта, когато трябваше да започне сезонът?

- Когато застанахме на старт на първото състезание в Австрия, наистина не знаехме на какъв етап се намираме, тъй като ни липсваше ориентирът на конкуренцията. Направихме някои ъпдейти по автомобила, след като го изпробвахме в Барселона и в Зандворт. По време на прекъсването заради епидемията направихме много проби във въздушния тунел. Реално по колата има много промени в сравнение с това, което бяхме подготвили за първия старт през март в Мелбърн. Убеден съм, че и при останалите отбори е така. Направихме сериозно подобрение и по двигателя, затова стартирахме в Австрия с втори двигател, а не този за Мелбърн. Положихме здрав труд да подобрим автомобила във всички аспекти. Накрая се състезавахме с времето, за да успеем да приключим с всички подобрения за първото състезание.

- Колко важни за отбора бяха заснемането на филми с автомобилите на пистите в Англия и в Холандия?

- Това имаше огромно значение и оказа позитивно влияние, защото се върнахме в нормален работен ритъм след дългата пауза. Приложихме за първи път необходимите мерки за сигурност, носенето на маски и дистанцията между членовете на отбора. Казано накратко – вдигнахме оборотите и влязохме в крачка, за да се подготвим за предстоящите състезания. Направихме доста упражнения за спиране в бокса за две секунди. И за Алекс Албън тези събития бяха много полезни в името на неговата безпроблемна адаптация. Фокусът ни беше върху него, защото Макс е отдавна при нас. Знаем, че на Алекс не му е лесно, но правим всичко възможно да му помогнем. Той е страхотно момче и работи много целенасочено. Имаше нужда да кара колата ни повече и това беше добра възможност да го направи.

Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта formula1.sportal.bg

 

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти