(АРХИВ) Грандовете на лов за таланти и пари в САЩ

Апетитът за футбол в САЩ расте и все повече местни деца започват да мечтаят да станат следващия Дейвид Бекъм или Лео Меси. Техните надежди не остават незабелязани от големите клубове по света, които пък се опитват да се възползват максимално от това.Европейските топ отбори като Барселона, Ливърпул и Арсенал от доста време изпращат треньори, които да работят в щатските летни лагери, но сега някои от тях отварят целогодишни школи с цел да намерят нови таланти и в същото време да увеличат фенската маса в страната и съответно приходите си в САЩ. По-късно този месец Барселона ще отвори първата си постоянна академия в Щатите - Ескола Флорида във Форт Лодърдейл. Аржентинският Бока Хуниорс и английският Евертън вече са се настанили съответно в Ню Йорк и Кънектикът. Очаква се и други отбори да ги последват.Тази експанзия е част от по-голяма тенденция големите клубове да развиват марките си в САЩ и да се борят за сърцата и портфейлите на американците. Изграждане на междунардона фенска маса става важна за големите отбори, които разчитат много на търговията и телевизионни излъчвания отвъд океана. "Ако успееш да запалиш децата по твоя отбор, когато са малки, те ще бъдат с теб до края на живота си", казва Саймън Чадуик - спортен икономист от Университета в Ковънтри. Щатската аудитория достигна нови висини с тазгодишното световно първенство, където бяха поставени рекорди по гледаемост. "NBC" плати 250 милиона долара за да излъчва английската Висша лига. Рекордна публика се събра за приятелския мач между Манчестър Юнайтед и Реал Мадрид на 2 август на "Мичиган Стейдиъм" - 109 318 души. Двубоите от местния шампионат пък се посещават от повече от 18 000 зрители средно на мач."Когато отборите започнаха да отварят техните академии по света през 90-те, те искаха да откриват и развиват нови таланти. Сега основната им цел е да развиват марката си", каза Симон Купер, който е автор на няколко книги за спортна икономика. Една от първите такива академии беше стартирана през 1999 година в Кейп Таун (Южна Африка) от холандския Аякс. Клубът съобщава, че успява да произведе средно по седем професионални футболисти на година и голяма част от тях успяват да пробият в европейските лиги.Барселона избра Южна Флорида за първата си щатска и общо 12-а академия по света. Повече от 600 момчета и момичета се явиха на приемните тестове през месец май, някои от които бяха от други държави като Хаити, Венецуела и Канада. Избраните ще трябва да плащат 3000 долара на година, за да посещават академията, което не включва жилище, храна и училище. Някои от родителите на децата казват, че ще се преместят да живеят във Флорида, ако детето им бъде избрано.Изпълнителният директор на "Kaptiva Sports", който е официален партньор на Барселона Марсел Бомбонато казва, че обучението по футбол е само една част от целта на школата. Друг много важен аспект е това да направим от децата фенове на отбора. Близо 3200 деца посетиха седем лагера на Барса в Източните Щати това лято. Всеки ден слушаха песента на каталунците "Cant del Barca", а в най-скорошния камп в Маями вече децата сами пееха песента. Аржентинският Бока Хуниорс, който е известен с това, че е един от най-големите износители на играчи за Европа отвори академията си в Лонг Айлънд в Ню Йорк през март. Отборът набира 200 деца на възраст между четири и 23 години.Изпълнителният директор на клуба Мариано Беренщайн обяснява, че за разлика от по-голямата част от грандовете, които искат да развиват бранда си, целта на клуба е да развива таланти. Той казва, че другите отбори обещават на децата, че ще могат да играят за школите в техните държави и в крайна сметка да се предвижат към първия отбор. Вместо това ние в Бока искаме да изградим наша американска версия с надеждата най-талантливите играчи да играят в Мейджър Сокър Лигата.

Още от Спорт и бизнес

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти