Шефът на Ред Бул: Колите във Ф1 трябва да станат по-трудни за каране
Бившият автомобилен състезател Кристиан Хорнер днес е шеф на най-успелия отбор във Формула 1 през последните години Ред Бул. Той е в основата на златната ера на тима, подпечатана с 4 поредни титли при конструкторите и 4 при пилотите (спечелени от Себастиан Фетел). През 2010-а англичанинът става най-младият шеф на отбор световен шампион, тогава е само на 36 години. От май 2015-а Хорнер е женен за певицата Гери Халиуел от несъществуващата вече група Спайс гърлс. Има дъщеря от предишната си връзка. Той говори пред журналисти в бокса на Ред Бул на среща, организирана от основния партньор на отбора Инфинити.- Каква е оценката ви за сезона дотук и докъде стигат възможностите на Ред Бул? - Каквото и да говорим, Мерцедес и Ферари са твърде силни. Но това е състезание - виждате, че всичко се случва.- Какво недостига на вашите коли? - Трябва ни по-добър двигател. Автомобилът е пакет, в който 80% се състои от мотора. Точно там е нашият дефицит.- Защо не работят добре вашите двигатели? - Трябва да зададете този въпрос на техния конструктор и производител Рено. Ние искаме да сме по-бързи и конкурентоспособни, но двигателят е слабото място на колите ни.- В момента “Формула 1” страда от загуба на интерес. Как смятате, че може да бъде спряна тази тенденция? - Като продължим да развиваме Формула 1. И най-вече като направим колите по-драматични и по-бързи. По-трудни за каране. Да има повече шоу, повече екшън. Това е клиничен спорт, има нужда от адреналин и драма.- Доколко отливът на зрители се дължи на новите турбодвигатели V6, които са малки и тихи? - Честно казано, не ме интересува какъв ще бъде обемът на двигателя и колко цилиндри ще има. Важното е да генерира звук и мощност. По мое мнение колите трябва да станат по-трудни за каране, така ще има по-голяма разлика между пилотите. И те ще си заслужат големите заплати, като полагат повече труд.- Кога можем да очакваме промени на регламента в тази насока? - По-големи реформи ще настъпят през 2017 година, а някои по-малки нововъведения ще направим още от следващия сезон. Ние отсега работим в тази насока с нашите партньори като Инфинити като подобряване на аеродинамиката и прилагане на бъдещи технологии.- Липсва ли ви Себастиан Фетел? - Той е голям пилот и готин човек. Останахме приятели, макар че отиде във Ферари. Радвам се, че се виждаме често, защото работата ни е такава. С него постигнахме най-големите си успехи. Сега разчитаме много на Даниел Рикиардо и Даниил Квят. Те са млади и талантливи момчета, развиват колата много успешно.- Не станаха ли твърде млади пилотите във Формула 1 - Макс Верстапен е само на 17 години, Карлос Сайнц е на 20? - Може да са млади, но са добри. Постиженията им го показват. Ред Бул инвестира в млади състезатели. Възрастта не е проблем. Бърни (б.р. - Екълстоун, собственикът на Формула 1) е на 85 години и върши чудесна работа.- Като стана въпрос за Бърни, не смятате ли, че е време и той да даде път на младите? - Формула 1 сега се нуждае от него, за да изведе кораба от бурните води. Бърни е най-добрият човек, който може да свърши тази работа.- Какво ще стане с Формула 1, когато той се пенсионира? - Ще спре... (смее се).- Да се върнем към въпроса за възрастта. Защо навлязоха толкова млади пилоти? - Защото времето е такова. Младите разбират от машини и симулатори, наясно са с електрониката. Тестовете са ограничени, все по-малко се кара в реална обстановка. Младите момчета са способни, сега удря техният час. Виждате млади герои във всички спортове - защо да не печелят?- Кога Ред Бул ще спечели състезание? - Бих искал да е още утре, но... Работим здраво и имаме напредък. Готов съм да почакам още малко. Пожелавам си да е преди края на сезона.- Какви са реалистичните ви цели? - Да сме номер три при конструкторите след Мерцедес и Ферари. И да ги настигнем по-бързо. Сезонът е едва до половината си, има време и поле за изява. Липсва ни балансът в автомобила и трябва да го намерим по-скоро.- Ако говорим конкретно за нужните промени във Формула 1, какво мислите за евентуално връщане на зареждането с гориво по време на състезание? - Аз не харесвам презареждането. Състезанието става много стратегическо, пилотите си сменят позициите и при влизане в питлейна. Това е страхотно за инженерите, но не и за зрителите. Публиката иска да вижда изпреварвания на пистата, а не в бокса.- На какво ще се зарадват зрителите? - Вече ви казах - на интересни, емоционални, динамични състезания. Много се коментира за размерите на гумите. Аз не мисля, че с по-големи гуми колите ще станат по-добри. Увеличаването на размера означава и увеличаване на теглото. Нужна е по-скоро по-голяма свобода при избора на смеси. Конструкторите трябва да получат и повече свобода при създаване на шасито. Да се осигури повече бързина, но и да се намалят електронните системи в помощ на пилотите. Нека ги оставим да покажат какво могат, да се трудят здраво. Нашият спорт е за майстори карачи. Ако погледнете в миналото, ще видите, че всички големи шампиони са такива.Ангел Виденов, в. "Труд"