Kadett B чества 50-тия си рожден ден

B идва след A – следвайки този ред през 1965 година новата серия  Kadett B заменя успешния предшественик, Kadett A. Наследникът на първия следвоенен Kadett е с 18 сантиметра по-дълъг, надвишавайки четири метра и се предлага в три версии на каросерията при пазарното представяне: като седан с две и четири врати, разбира се отново като комби CarAvan и като шикозно купе. Модерната стилистика на последното е вдъхновена от фастбек модели като  Chevrolet Chevelle от САЩ: плоската полегата задна част осигурява на купето динамична форма, обещаваща висока скорост. Трите вентилационни отвора в задната колонка влизат в аналите на автомобилната история: известни като „хриле“ в купетата те са особено ценен дизайнерски елемент.

Даунсайзингът е традиция за Opel: В началото на разположение е двигател с един литър работен обем

В съответствие с общия спортен дух на дизайна, мощността е увеличена с 5 к.с. Четирицилиндровият мотор е с увеличен с три милиметра диаметър на цилиндрите, достига работен обем 1,078 см3 и вече разполага с 45 к.с. На разположение е и 1.1-литров агрегат S с повишена степен на сгъстяване и мощност 55 к.с. Към него през 1966 година се присъединява и версия с двукамерен карбуратор на късоходовия вариант с 60 к.с. Върхови агрегат става четирицилиндровият 1.9 с 90 к.с. – въведен през 1967 година за рали версията на Kadett B и произхождащ от Rekord C. Този мотор се използва и в Opel Olympia, един доста добре оборудван модел в своя премиум вариант, който се отличава от Kadett с визуални елементи като лайстни на решетката, заграждащи предната част. В допълнение към класическата четиристепенна трансмисия, от 1968 Kadett се предлага и с тристепенна автоматична предавателна кутия, нещо което е необичайно за този клас по това време. Все пак, първоначално тристепенният автоматик е на разположение само с двигателите 1.7 и 1.9. Една година по-късно купувачите на версията на Kadett с 1.1-литров мотор с 60 к.с. вече също разполагат с такъв избор. Необичайна е и 12 волтовата електрическа система на компактния модел произвеждан в Бохум – конкурентите от Кьолн, Волфсбург и Мюнхен все още трябва да се задоволяват с 6 волтова бордова система.

Сега, за първи път Kadett официално е одобрен като модел с пет места. Това обаче се отнася само за двата варианта седан, а купето си остава четириместно. Увеличената дължина в голяма степен спомага за нарастване на интериора, но и багажното отделение се увеличава с 12 процента до обем от 337 литра по системата за сертифициране на VDA (германската асоциация на автомобилната индустрия).

 

Kadett B има моментален успех, като още през първата година над 105,000 бройки напускат завода. Докато в днешни дни около 60 процента от компактните модели са версии комби, по това време делът на CarAvan е едва около 17 процента. Успехът далеч надхвърля границите на Германия, като 50 процента от годишното производство се изнася. Kadett е в дома си по пътищата на 120 държави и без да бъде официално определян като световен автомобила, на практика е именно такъв.   

Opel се насочва към моторните спортове: Rallye Kadett се превръща в победител

Много преди VW да се насочи към GTI класа, Rallye Kadett представен през 1966 година става предшественикът на всички компактни спортни модели. Впечатляващото купе с матов черен преден капак се предлага с версия с двукамерен карбуратор на 1.1 литровия мотор с 60 к.с., а от 1967 година дори с 1.9-литров мотор. Между другото черният матов капак не е някаква дизайнерска прищявка, а има за цел да предотврати отразяването на силните слънчеви лъчи и заслепяването на водача – проблем, който е идентифициран именно по това време в ралитата. Агрегатът с 90 к.с. ускорява купето до 170 км/ч, а спортната ходова част осигурява допълнителни резерви по отношение на сигурността. Със спортните си приспособления и изключителните динамични качества, Rallye Kadett е отлична база за аматьорски спортове. Той грабва вниманието у дома и в чужбина с победи на всякакви трасета. Списъкът с призове е безкраен: надеждният и достъпен Rallye Kadett чества успеха си на Рали Щутгарт- Лион-Шарбоние, Рали Хесен, Рали Трифел, и Обиколката на Люксембург. Тунерът на Opel Гюрнтер Ирмшер печели Tour d’ Europe през 1967 година. През същата година Kadett празнува своята най-велика победа до този момент: екипът Ламбарт/Вогт става победител в класа си на Рали Монте Карло. Колко популярен и успешен Rallye Kadett е в моторните спортове може да се разбере и от статистиките от 1968 година: в общо 238 събития този модел се сдобива с 222 победи в класа, както и с 345 златни и 287 сребърни медала.

За индивидуалисти: Елегантният брат на Opel Kadett се нарича Olympia

Opel е пионер и в областта на нишовите автомобили с Olympia A базиран на Kadett B. “Olympia е пренасяне на успешната концепция на Kadett на по-високо ниво,” отбелязва прес информацията на Opel по това време. “Със същите компактни външни размери, Olympia убеждава с високо ниво на динамични качества, както и невероятно оборудване и комфорт при пътуване.” Автомобилният производител от Рюселсхайм се оказва прав: над 80,000 клиенти купуват Olympia A в периода от  1967 до 1970 година. Луксозното купе се предлага с двигатели с мощност от 60, 75 и 90 к.с., а по-високото ниво на оборудване включва специални стелки с пискюли и специфично арматурно табло “с истински характер на дърво”. Модифицирана радиаторна решетка „загръща“ предната част с хромирани елементи, а правоъгълните предни светлини и по-големите задни странични прозорци правят външността ярко отличима.

Кариерата на Kadett B приключва през юли 1973 година след като са произведени 2.6 милиона автомобила. Широката гама от различни варианти и множество стилистични възможности са епохални в автомобилна индустрия. А с Rallye Kadett, Opel създава спортния сегмент в компактния клас за широката публика.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти