100 години BMW

Днес BMW отбелязват 100 година от създаването си.

Някои фундаментални моменти от историята на фирмата:

Представянето на BMW R 32 - важен момент за целия бранш 1923 година: един от първите крайъгълни камъни е представянето на BMW R 32. Този мотоциклет не е просто първото двуколесно превозно средство със синьо - бялата емблема на марката на резервоара. Още тогава фирмата се осмелява да тръгне по нови пътища и да създаде мотоциклет, последователно конструиран около двигателя. Този подход не само се превръща в запазена марка при създаването на мотоциклетите на BMW, но и повлиява значително на целия бранш.

"Born Electric" - въвеждане на марката BMW i - BMW Group маркира една нова ера 90 години по-късно BMW Group отново демонстрира своите възможности и сили да преосмисли и оформи мобилността по нов начин - през 2013 година с Born Electric въвеждането на пазара на BMW i3 BMW Group маркира една нова ера. Архитектурата на BMW i3 с пътническа клетка от лек карбон и разположено под нея шаси от алуминий е изцяло нова конструкция, съобразена с изискванията на електрическата мобилност.

Представяне на BMW 328 - олицетворение на характеристики, които са характерни за марката BMW и до днес: динамика, естетика и иновации. Представянето на BMW 328 през юни 1936 година на Нюрбургринг дефинира амбициите на все още младата марка в моторните спортове до 60- те години на миналия век. Успехът на BMW 328 се дължи на сбора от неговите конструктивни характеристики: последователно олекотена конструкция, идеално разпределение на теглото, аеродинамични линии, оптимален двигател и перфектно поведение на пътя благодарение на старателно настроеното окачване. С него са поставени основите на ново разбиране за автомобилите, при което мощността води до успех само в комбинация само в комбинация с оптималните настройки на всички параметри и максимална ефективност. С тези качества BMW 328 още тогава се превръща в олицетворение на това, което е характерно за марката BMW и днес: динамика, естетика и иновации.

Въвеждане на "Новия клас" с BMW 1500 - основата на един нов автомобилен сегмент Както при мотоциклетите, така и при автомобилите BMW винаги демонстрира усет за въвеждането на подходящите продукти в подходящия момент, като някои продукти поставят основите на изцяло нови автомобилни сегменти. Така например в началото на 60-те години на миналия век "новият клас" с BMW 1500 основа сегмента на спортните семейни лимузини. Днес всеки премиум производител има представители в този клас.

 

Създаване на нова мотоциклетна концепция с R 80 G/S

В края на 70-те години на миналия век, когато конкуренцията от Далечния изток се увеличава, през 1980 година конструкторите изненадват всички с напълно нова мотоциклетна концепция: по онова време R 80 G/S е първият и единственият високопроходим мотоциклет с голям работен обем и пътните характеристики за машина за асфалт. GS поставя основите на един от най- популярните днес класове мотоциклети: ендуро за дълги пътувания.

Представяне на първия "Sports Activity Vehicle" с BMW X5Тази концепция се оказва многообещаваща не само на две колела. През 1999 година автомобилният свят все още прави разлика между леки автомобили за пътя и високопроходими автомобили за офроуд. По време на Detroit Motor Show през януари 1999 година BMW демонстрира изненадващо нова комбинация между тези два типа автомобили. Дълго преди възхода на SUV автомобилите BMW разработва собствена интерпретация на автомобил с висока позиция на седене, динамично поведение на пътя и двойно задвижване. Името SAV (Sports ActivityVehicle) демонстрира спортната насоченост на BMW X5, което се произвежда в завода в Спартанбърг, САЩ.

Създаване на Motorsport GmbH - основата за BMW M GmbH.

През 1972 година е основано дружеството Motorsport GmbH. За ръководителите на компанията фактът, че успехите в моторните спортове създават положителен имидж на фирмата и нейните продукти, не е достатъчен. Моторните спортове трябва не само да бъдат свързани с разходи, но и да имат значителен принос за рефинансирането на активностите в моторните спортове чрез произвежданите мощни автомобили. И до днес моделите на M GmbH имат принос както за финансовите резултати на фирмата, но и на нейния имидж.

Откриване на FIZ - развоен и иновационен център на BMW Group.Откритият през 1990 година център за развойна дейност и иновации - FIZ оптимизира взаимодействието на всички отдели, свързани с разработката на автомобилите благодарение на структурата си на "пчелна пита", с което скъсява разстоянията между тях. Организираните в новаторски "развойни проектиращи екипи" инженери могат да комуникират по-ефективно и да дискутират проблемите още при първия прототип. Работещите във FIZ дизайнери обсъждат своите идеи още от самото начало с инженерите. Концентрираната развойна дейност във FIZ, както от края на 90-те години на миналия век се нарича развойния и иновационен център, се налага с течение на времето и продължава да се развива. Това важи и за открития през 2009 година аеродинамичен опитен център (AVZ), който служи за пример в целия свят. BMW вече планира разширения за новия FIZ до 2050 година.

BMW Group поема отговорност. Освен големите успехи в своята история BMW Group е трябвала да се справи с тежки кризи и големи предизвикателства: 1930 - 1940

При националсоциалистическия режим през 30-те и 40-те години на миналия век BMW AG почти изцяло се превръща в част от военно-промишления комплекс. За да може да отговори на увеличаващите се поръчки за авиационни двигатели, в производството работят затворници и задържани в концентрационните лагери.

Днес фирмата дълбоко съжалява за голямата човешка мъка и страдания на хората, задължени да полагат принудителен труд. През 1983 година с публикуването на книгата "BMW - една германска история" BMW AG е първият германски индустриален концерн, който инициира обществен дебат по тази глава от историята. Последват я множество други публикации. Фирмата категорично се разграничава от тази тъмна глава от миналото си и през 1999 година става един от основателите на фондацията "Спомени, отговорност, бъдеще" за компенсиране на хората, подложени на принудителен труд преди години. От 90-те години на миналия век BMW Group активно подкрепя интеркултурната откритост, респекта и разбирателството (повече информация за обществените и интеркултурни ангажименти на BMW Group на адрес: www.bmwgroup.com/en/responsibility/corporate-citizenship/culture.html).

9 декември 1959 година

Следвоенните години са много трудни за BMW. И докато през 50-те години на миналия век Германия изживява Икономическо чудо", дълбока криза на фирмата почти води до загуба на самостоятелност на BMW AG и продажба на конкурента Daimler-Benz. На драматично общо събрание на 9 декември 1959 година тези планове са предотвратени от малките акционери и дилърите на BMW. Като един от най-големите акционери индустриалецът Херберт Кванд, впечатлен от увереността на акционерите и дилърите в BMW, търси решение за фирмата. То е взето след общи разговори с Управителния съвет и съвета на работниците. Детайлните анализи показват, че Bayerische Motoren Werke могат да имат успешно бъдеще. И до днес ангажиментът на Херберт Кванд и неговото семейство гарантира самостоятелността на BMW AG.

Дори и по време на петролната криза в началото на 70-те години на миналия век или при неуспешното придобиване на Rover през 90-те години фирмата демонстрира сила и необходимата издръжливост, за да излезе още по-силна от тези тежки ситуации.

Марките създават емоционалния характер на фирмата

През годините BMW Group демонстрира своята активна загриженост за марката в много ситуации. Както с по-нататъшното развитие на основната марка BMW и нейното възстановяване след кризата през 1959 година, така и с налагането на BMW Motorrad. През 2001 респ. 2003 година фирмата възражда и гарантира успехи на британските марки благодарение на най- новите технологии.От тогава чрез последователното развитие на своите марки BMW, BMW Motorrad, MINI и Rolls-Royce BMW Group е завоювала силна позиция премиум сегмента. "Фирмата постоянно се развива и понякога дори се преоткрива. И това ще остане така и в бъдеще", казва Харалд Крюгер, председател на Управителния съвет на BMW AG.

Щадящото околната среда ползване на енергията е фундаментална ценност за BMW Group.

Така например от повече от 15 години BMW Group е Sustainability Leader в автомобилната индустрия според класацията RobecoSAM. BMW Group осъзнава своята глобална отговорност, и то още от 1973 година: BMW Group е първият автомобилен производител на света, който има мениджър отговорен за устойчивото развитие. От 1990 година компанията е постигнала понижение на вредните емисии на своите автомобили с 40 %, не на последно място и чрез въведената през 2007 година програма EfficientDynamics.

Чрез преминаването от двигатели с вътрешно горене към чисто електрически автомобили като BMW i3 или BMW Motorrad C evolution, които се задвижват от електроенергия от възобновяеми източници, BMW Group създава нови, иновативни възможности за изживяване на истинската радост от шофирането, устойчивото развитие и свързаността в градски условия.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти