"От питлейна": Еволюцията на волана във Ф1 (Видео)
Модерната кола от Формула 1 е една от най-скъпите и сложни машини, които може да си представите, а във време като нашето нещата се усъвършенстват със скоростта на светлината.
Пилотите са улеснени максимално – казва им се по радиото как се движат противниците им, дали не е време да си сменят гумите, а на волана им се намира цялата информация, която интересува състезателите по време на съревнованието, поместена в приблизително 35 бутона. Освен, че могат да получат тази информация, има десетки параметри, които могат да бъдат управлявани единствено от тях. В допълнение дори не използват скоростен лост, а сменят предавките чрез лосчета зад волана. Всъщност това изглежда като едно от най-улесняващите неща, имайки предвид, че един пилот сменя средно по 4 000 пъти предавките на болида само в едно състезание.
Поглеждайки назад във времето, воланът, създаден от дърво и алуминий, е можел... да завива. А когато през далечната 1946 година Тацио Нуволари остава с изскубнат волан в ръцете си в своя болид Cisitalia D46, му се налага да го размаха на механиците, за да разберат, че той има проблем. Нисичкият италианец не се отказва, а прави още една обиколка, използвайки кормилната колона за влизане в завоите преди да спре при своя екип, който да смени волана.
Утре това не би се случило на Хамилтън, така че той може единствено да се страхува двигателят му да не избухне. Ако Мерцедес не го отстранят, но като виждаме какво се случи с Розберг, ще забравят колко му бяха ядосани в Абу Даби.
Оставяйки настрана сагата в Мерцедес, ви оставяме на видеото, което представя над 30 различни модели на волани, които претърпяват полезни и не дотам промени за повече от половен век в най-престижната моторна надпревара в света.