Почина инженерната легенда на BMW Пол Роше
Легендарният инженер на BMW Пол Роше почина днес на възраст от 82 години. Роше работи за немския производител в периода 1957 - 99 години, създавайки двигатели, които отвеждат BMW на върха във Формула 1, туристическите автомобили и състезанията със спортни коли. Той е централна фигура при успеха на Формула 1 с 1.5-литровия турбо двигател с четири цилиндра, с мощност над 1400 к.с. във Формула 1 през 1980 година.
Двигателят на Формула 1 трябва да е нов, но това не е важало за BMW, които използвали двигател на 100 000 километра. Идеята била, че целият стрес върху сърцето на болида ще е разработено и ако е имало какво да се счупи в него до 100 000 километра, то щяло вече да се счупи. Пол Роше казва, че двигателят е като добре опушено месо, което няма как да се развали.
BMW имали специална тренировъчна площадка. Не, не са ги поставяли в лаборатория, за да бъдат тествани и подобрявани, а са ги изкарвали на открито, където всякакви атмосферни неволи може да ги обрули достатъчно. BMW отричат, но някои от екипа казват, че дори са виждали как персонала отивал, за да "пусне една вода" върху тях. Може да звучи странно, но урината има азотиращ ефект и образува сложно съединение, което заздравява повърхността на метала.
В първите дни на проекта за двигателя във Формула 1, който официално започва през 1970 година, противно на волята на мениджмънта на компанията, Роше е мъжът, който търси начини за перфектното представяне. След като тестовете доказват, че двигателят е податлив на взрив при 650 к.с., Роше се обръща към химични гиганти с искането да създадат гориво, което да прави двигателите по-малко чувствителни. Решение има и благодарение на него през 1983 година Нелсън Пике побеждава Рено и Алан Прост.
Успехът през 1990 година идва с шестлитровия V12 двигател, с който са спечелени двукратно и "24-те часа на Льо Ман".
По-късно Роше става директор в BMW Motorsport преди да приключи кариерата си през 1999 година, помагайки на отбора да се подготвят за завръщането си във Формула 1 на следващата година.
При туристическите автомобили Роше създава двигатели, печелещи шампионати през времето си в BMW, а впоследствие спомага и за първото поколение на BMW M3 - емблема на марката.
Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта formula1.sportal.bg