"От питлейна": Великобритания 1966: Когато Джим Кларк смени Ф1 за Lotus Cortina

В миналото множество пилоти от Формула 1 сменяха болидите с рали автомобили. Кими Райконен напомни леко за това с участието си на рали Финландия през 2009 година с Abarth Grande Punto S2000. Той явно остана доволен и през 2010 година изкара цял сезон в Световния рали шампионат. През следващата година дори създаде свой отбор. Но Кими може би е изключение, защото неведнъж е заявявал, че от малко дете е искал да бъде рали пилот.

Но представете си днес Люис Хамилтън да обяви, че иска да вземе участие на настоящото рали Великобритания. Това е невъзможно и дори смешно поради доста причини. Една от които - обхватът но мобилните телефони в уелските гори не съществува, или иначе казано - няма Snapchat, Facebook, Instagram. Въпреки че днес изглежда абсурдно, Джим Кларк прави това преди точно половин век, 19 години преди Хамилтън да бъде роден - тогавашният световен шампион на Формула 1 взима участие на родното си рали Великобритания, част от Световния рали шампионат.

Кларк израства в покрайнините на Шотландия, подготвян за фермер, но фактът, че тази област е известна със запалените по високите скорости момчета, му определя друга съдба. Обратно в онези дни, пилотите на Формула 1 са били наемници, щастливи да се докопат до какъвто и да е моторен спорт. Именно тази гъвкавост може би води до трагичната смърт на Кларк на пистата "Хокенхайм" през 1968 година във Формула 2.

Иронията е, че днес пилотите на Формула 1 смятат рали шампионата за много по-опасен. Себастиан Фетел е изказвал това мнение, възхищавайки се на смелостта на колегите си. През 1966 година в дивата ера на Формула 1 нещата стоят различно. Ралитата са били като ваканция в сравнение с уикендите във Формула 1, които редовно оставят вдовици.

Екскурзията на Кларк идва сравнително бързо и създава шум по целия свят. Благодарение на връзките му с Ford, място зад волана на Lotus Cortina му е осигурено веднага.

Докато шотландецът има за навигатор Браян Мелиа - знак, че Кларк не приема това като игра, Греъм Хил, другият световен шампион във Формула 1, участва с навигатор журналист, карайки Mini Cooper S. Присъствието на Хил донася още раздвижване, но краткотрайно - поврежда в скоростната кутия още през първия ден го принуждава на следващия ден да се откаже. За Кларк нещата стоят по различен начин - той е трениран от Роджър Кларк и отношението му към това събитие е доста по-сериозно. С безмилостно дълги тренировки той стартира в търсене на най-доброто възможно представяне.

След първите няколко етапа Кларк се шегува, че вероятно биха били по-бързи, ако Мелия управлява колата. Но това просто не е вярно. Кларк взима победи в три от етапите и е в челото в останалите. За дебютно каране неговото представяне е удивително, имайки предвид, че в тези дни рали шампионатите са били като различни планети спрямо Формула 1.

Но когато рали Великобритания идва към своя край, започват проблемите за Кларк. Той излиза от пътя и поврежда пилотската седалка и врата сериозно. Много от състезателите на писта биха се отказали при нещо такова, но Кларк тръгва отново. На най-бързия ляв завой той отново стига до инцидент и автомобила бива заклещен. Очевидно, той не успява да финишира, но показва на целия свят своя многообразен талант и усилията, които е готов да положи.

И въпреки, че демонстрира силния си характер, състезавайки се на рали Великобритания, истинската му същност излиза след това. Двукратният шампион във Формула 1 наема кола и продължава с останалия маршрут от състезанието, помагайки на другите екипи от отбора с каквото може.

Краен победител става шведът Берн Содерстрьом със същата Lotus Cortina, който коментира: "Никога не съм мислил, че Джим Кларк е толкова добър".

Моментът за Кларк на рали Великобритания може да не е продължил до финалния етап, но той е оставил завещание за следващите поколения пилоти. Последвалото рали в негова памет, базирано в родния му град Дънс, става редовно и събира стотици зрители. Недалеч от там е и къщата, в която Кларк е погребан, и сестра му Бети все още живее - тиха провинциална среда, в която тишината е нарушавана от двигателите на автомобилите, с които младите момчета се забавляват през нощта. По идентичен начин е запалена и страстта на Кларк.

Ако Кларк имаше възможността да доживее до по-зряла възраст, вероятно щеше да участва в рали Великобритания отново. Ако имаше тази възможност, ние щяхме да се насладим на още магични моменти из британските гори. За съжаление, това не стана.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти