Изпуска ли Yamaha златната си възможност в MotoGP?
Новият Марк Маркес, който показва значително по-голяма доза постоянство в сравнение с предишните си сезони в MotoGP, е на път да спечели световната титла в шампионата. Как обаче Yamaha позволиха да се стигне дотук? Те спечелиха пет от първите седем състезания, имат може би най-балансирания мотор и все пак изпускат отличието от ръцете си. Последният път, когато бяха на върха на подиума, беше през юни в Барселона, а реализаторът на победата бе Валентино Роси. От друга страна, Honda имат две победи между силния етап на Yamaha и още пет след доминацията на Доктора в Испания. Общо седем победи с четирима различни състезатели показва, че машината се представя отлично във всички ръце.
И колкото повече Yamaha се опитва да запази спокойствие, Роси бе доста ясен след състезанието на "Арагон". Шансовете за титлата са много малки поради доста причини, а вече нарастват и притесненията относно следващия сезон и представянето на мотора тогава.
"Малко сме притеснени, защото трябва да измислим нещо, да направим нещо повече в тази финална част от сезона, но също така трябва да се фокусираме и върху следващия сезон. Трудно е да обновяваш мотора за последните четири състезания, но можем да създадем основа, на която да стъпим в началото на следващата година", заяви Доктора.
Неговият съотборник и настоящ световен шампион Лоренсо изкарва електрониката като главната слабост на отбора, но в началото на годината всеки можеше да види, че Yamaha се адаптират най-бързо с промените. Координаторът на отбора Масимо Мерегали прави всичко по силите си, за да намали максимално изоставането им, както и да направи атмосферата в екипа по-позитивна. Той заяви, че машината за следващата година няма да бъде показвана преди ноември, защото в нея има значителни подобрения. Това може би дава глътка спокойствие на Роси и Винялес, който догодина ще стартира с японския конструктор. Междувременно Honda проведе вече два теста с новия двигател и пилотите останаха много доволни от него.
Въпреки, че Мерегали се опитва да премахне притесненията на екипа, съмненията, че Yamaha изпуснаха златна възможност тази година, все още се усещат. Миналата година те се увенчаха с короните на всичките три категории в MotoGP – при пилотите, отборите и конструкторите. В момента Honda доминира и в трите направления. Как се стигна дотук трудно може да се каже.
Една от причините е промяната в Маркес. На 23 години той е голям талант и ако до скоро той бе наивно или несериозно безстрашен, в последните няколко месеца това, което наблюдаваме е изграденият му инстинкт къде може да направи "удар" и да излезе победител и къде не. Там, където не може, той играе без излишни рискове и много по-премерено. По този начин само с две победи преди Германия беше лидер в класирането. Вече е с четири, а преднината му стана 52 точки.
Освен електрониката, която играе лоша шега за редица мотоциклетисти, подборът на гумите също бе кошмар, особено за Лоренсо. В първата част от сезона изглеждаше, че продуктите на Michelin са паснали на него като по поръчка, но впоследствие се превърнаха в негов враг. След ужаса в Аржентина за Скот Рединг, когато неговата задна гума буквално се взриви по време на една от тренировките, френският доставчик на гуми за MotoGP създаде такива с по-твърда конструкция. Лоренсо пък бе един от онези пилоти, чиято промяна им се отрази най-зле. По негови думи проблемите са най-осезаеми при "липсата на стабилност и влизането в завоя".
Мерегали се стреми да покаже главно на екипа, че няма място за притеснения, но дали има как те да бъдат избегнати?