BMW 8-Серия: Акулата, която не доплува до 21 век
BMW E31 или 8-Серия идва на света през 1989 година. Дебютът й е на Международното автомобилно изложение във Франкфурт, където прави фурор. Дизайнерът й е Клаус Капица, а работата по нея започва три години по-рано. За онова време Е31 е демонстрация на високотехнологични постижения, някои от които можем да видим и в днешните модели на марката. Отличава се с подчертано дълъг преден капак, прибиращи се фарове и липсваща Б-колона. О да, и V12 двигател.
Двувратото купе е сред легендите на BMW. Това е една от последните акули, на границата с делфина, с която германците се опитват да създадат един изцяло нов клас автомобили, разположен над 6-Серия. Клас за елегантни спортисти, хора с пари и високи изисквания, които не искат да правят компромис нито със скоростта, нито с удобството. Автомобилната преса почита BMW E31 като "купе от кадифе и коприна" и "перфектната симбиоза между власт и комфорт". През 70-те на миналия век BMW сътворяват пета серия с Е12, трета серия с Е21, шеста серия с Е24 и седма серия с Е23 или както почтително се обръщаме всички към тях - акулите. Заради дизайна, разбира се, а за суперколата М1 ще говорим отделно друг път.
През 80-те светът е готов за второто поколение - идват Е28, Е30, Е32, Е34 и нещо ново. Осма серия е като хубавите сериали, на които телевизиите не дават шанс за втори сезон - страхотна идея с прекрасно осъществяване, която може да се оцени само от малка част от населението. Така от нея в Мюнхен си позволяват да направя само едно поколение.
Е31 е направена с една натрапчива мисъл и това е аеродинамика. Всичко е съобразено с вятъра, проверено във въздушния тунел и направено за драг коефициент от 0.29. За сравнение шеста серия е с 0.39. За разработването на модела BMW дават милиони, но спокойно - технологиите ще се използват отново през годините.
Двигателят под дългия преден капак е или V12 или V8. Най-скромният вариант е М60B40 с 286 к.с. През 95-а BMW правят М62B44, който е по-икономичен, с по-висок въртящ момент, но със същата мощност. 850i е едва вторият автомобил в следвоенната германска история, след луксозния седан 750i, въведен на пазара две години по-рано, който се задвижва от 12-цилиндров двигател. Моторът с обем от пет литра, 300 кс и 450 Нм, като ускорява тежащия 1790 кг. автомобил с 2+2 места от 0 до 100 км/ч за 6.8 сек. Става дума за М70B50.
По-късно идва М73В54, който всява смут, защото тогава германците решават да прекръстят модела на 850Ci. Причината е въвеждането на 850CSi, който освен с нов мотор, идва и с някои нововъведения като стандартната вече въздушна възглавница за водача и пътника на предната седалка, инфрачервено дистанционно управление и сгъване на облегалките на задните седалки. Динамичен контрол на стабилността (DSC) се предлага като опция, а автоматичната трансмисия вече е оборудвана с адаптивен контрол. В 850CSi BMW са сложили S70B56 с обем увеличен до 5.6 литра, мощност от 381 кс и максимален въртящ момент от 550 Нм. Спринта от 0 до 100 км/ ч сега отнема по-малко от шест секунди.
Отчитайки тези повишени стойности, в BMW 850 CSi е вградена нова система, подпомагаща динамичното шофиране, която включва в себе си активно управление на задната ос. При нея задните колела реагират според скоростта на движение и ъгъла на завъртане на предните колела, за да оптимизират надлъжната устойчивост при динамично взимане на завои и резки промени на посоката. Електрохидравличната система в BMW Серия 8 е предшественик на Интегралното Активно Управление в актуалните модели BMW Серия 7, 6 и 5.
Предаването на мощността от двигателя към задните колела е поверено на шестстепенна механична скоростна кутия, специално разработена за BMW 850i или четиристепенна автоматична трансмисия, а неговата иновативна интегрална задна ос с петраменно окачване се монтира за първи път в луксозното купе. Automatic Stability Control + Traction (ASC + T), сервоуправление с променливо, в зависимост от скоростта, подпомагане на усилването и Системата Electronic Damper Control, въведена като опция през пролетта на 1990 г., са сред детайлите, които оформят идентичността на BMW Серия 8 и превръщат модела в олицетворение на идеалната машина за шофиране.Сред другите нови характеристики на BMW Серия 8 са предпазни колани, интегрирани в седалките, електрически регулируема кормилна колона с функция за запаметяване, автоматично затъмняващо се огледало за обратно виждане, централното заключване с дистанционно управление и бордови компютър. Мултиплекс електрическа система, за първи път с възможност за пренос на данни от няколко различни системи по една и съща инфраструктура повишава надеждността и намалява на теглото. Както предните, така и задните странични стъкла на луксозното купе могат да бъде напълно свалени. Друга нововъведение, е автоматичното прибиране и повдигане на предните стъкла при отваряне и затваряне на вратите, което осигурява по-плътно затваряне и по-високо ниво на шумоизолация от вятъра.
През 1995 г. BMW 8-Серия вдъхновява британския художник Дейвид Хокни за участието му в проекта BMW Art Cars. BMW 850 CSi, което той създава представлява артистичен поглед върху прозрачността. Хокни добавя стилизирани всмукателни колектори върху капака на двигателя и силуети на водача и кормилна колона на шофьорската врата, а дакелът му Стенли е нарисуван върху задния панел, като пътник на задната седалка.
Общо 30 621 автомобила BMW 8-Серия са произведени до 1999 г., 24 от които ръчно изработени във фабриката на BMW Рослин в Южна Африка. Повече от две трети от всички произведени автомобили BMW Серия 8 Купе са 12-цилиндрови модели, а само един от всеки шест са оборудвани с шестстепенна механична скоростна кутия. 1510 екземпляра се падат на върховия модел BMW 850 CSI, който се предлага единствено с ръчна скоростна кутия в съответствие със своя особено спортен характер.
За наследници, естествено непреки, се водят BMW E63 и i8. Но не е същото...