Важни промени и нови партньори представиха организаторите на ендуранс шампионата
Българският шампионат за издръжливост с автомобили на писта, станал популярен с краткото название "Ендуранс", стартира своя четвърти пълен сезон през настоящата 2017 година. Подобни състезания се провеждат от 2011 година насам в България, като дисциплината е част от Българската федерация по автомобилен спорт от есента на 2013 година.
На пресконференция на клуба-организатор Лотус София Моторспорт бяха представени промените за 2017 година и генералния спонсор на шампионата Vivacom. Борис Барболов, спортен директор на шампионата, отбеляза факта, че дисциплината е приложна за БФАС, т.е. няма професионален статут и в нея участие могат да взимат и любители, като изискванията към тях са доста по-освободени, особено в група Туристически автомобили – по този начин се дава шанс спорта да бъде по-масово достъпен.
Павел Лефтеров, който има опит в подобни състезателни дисциплини в чужбина – шампион за 2015 година в Европейския GT4 шампионат – сподели, че тези състезания дават доста по-широко поле за изява и за научаване на нови неща от гледна точка стратегията, по-умереното каране, подготовката на автомобила и че те са една много комплексна дисциплина, с която да се изграждат умения в много насоки от автомобилния спорт.
В рамките на сезон 2017 са планирани 4 кръга, като три от тях ще са в България, а с румънците все още текат преговори за организиране на първото по рода си официално съвместно Ендуранс състезание на територията на Балканите, между два официални шампионата от този тип.
Календарът за 2017 година
1 кръг – 18-19 март – Дракон, Калояново
2 кръг – 13-14 май – Моторпарк Румъния (непотвърдено)
3 кръг – 24-25 юни – Долна Митрополия
4 кръг – 23-24 септември – Долна Митрополия
Председателят на БФАС Владимир Илиев отбеляза, че все още има доста неща, които трябва да бъдат договорени и изгладени организационно, за да може да се състои българо-румънската надпревара, но допълни, че федерацията съдейства с каквото може подобни състезания да станат факт. Изразено бе и удовлетворение от името на БФАС, че спортът върви в правилна посока с дисциплини като Ендуранс, които търпят подобно развитие през годините.
Старанието, което полага организационния екип, откакто организира шампионата, е всяка година да има по нещо ново и по-добро, в сравнение с предходната. Това, заедно с приемането на мнения и критики от страна на участниците по наболели въпроси, е предпоставката състезанията и самия шампионат да се развиват в правилна посока, коментира Горан Ангелов, председател на клуба организатор Лотус София Моторспорт.
През сезон 2017 са предвидени промени в организацията и правилника - една от по-сериозните такива, е въвеждането на клас до 1600 куб см и в двете групи – Туристически и Състезателни. Дава се шанс на по-малолитражните автомобили, сред които има не малко модели със спортен дух, да участват в отделно класиране и да имат по-реални възможности за добро класиране, отколкото в общ клас с автомобилите до 2000 куб см.
"Дали наистина интереса към този клас ще бъде такъв, какъвто поискалите го участници го описваха през миналата година – предстои да видим", коментираха организаторите.
Останалите сериозни промени през този сезон са свързани със самите състезания в рамките на уикендите. Отпада окончателно дисциплината Ендуранс Пол – тя няма да бъде повече като отделно състезание с отделно награждаване, а ще изпълнява само функцията на квалификация за подреждане на стартовия ред. От друга страна, най-интересните и популярни състезания – едночасовите Спринт надпревари, стават по две всеки уикенд, като ще се провежда по едно състезание в събота и в неделя. Класическият 3-часов Ендуранс е с намалена продължителност и вече ще бъде 2 часа. Като основна причина, организаторите посочват слабия интерес, притесненията на много участници дали автомобилите ще издържат толкова много каране и нежеланието в някои случаи на определени участници да предоставят автомобила си на друг да го управлява – 3-часовият Ендуранс беше изцяло отборна дисциплина, докато при 2-часова гонка, състезател може да участва и индивидуално.
От гледна точка безопасност, голямата промяна идва в състезателната група – автомобилите от всички класове в нея трябва да имат предпазна клетка от тръбна конструкция, или т.н. ролбар. До този момент, това беше препоръчително за всички автомобили, но за състезателните вече е задължително. В група Туристически остава възможността да се добавя ролбар, ако участник желае да го направи.
Шампионатът стартира с 1-и кръг идния уикенд (18-19 март) на писта Дракон, Калояново.
Снимки: МАРИН МАРИНОВ, SPORTAL.BG