Дакар, ден 3: Ал-Атия губи шансовете си, а Петерханзел включи на победен режим
Третият етап на рали Дакар бе дълъг над 800 километра, 364 от които състезателни за коли и мотори, а камионите имаха за задача да преминат през по-съкратена 199-километрова специална отсечка. Това бяха първите наистина сериозни оф-роуд отсечки с каменисти трасета и големи разлики в атмосферните условия и в температурата. За първи път на тазгодишното издание състезателите ги валя и дъжд, след като се качиха на близо 5 000 метра надморска височина. От 30-те градуса, с които пилотите започнаха да свикват, те преминаха и през етапи, на които термометрите се заковаваха на шест градуса. И ето на точно този етап опитът се оказа ключов.
Петерханзел започна да топи изоставането си със самия старт сутринта, а през по-голямата част от деня водеше спрямо катареца Насър Ал-Атия с Toyota, който бе емблема за постоянство от самото начало на изданието в Асунсион. Хирвонен и Язеед Ал-Ражхи също показаха, че не трябва да отписват отбора на Mini и бяха сред първите места през деня.
В края на състезателната отсечка Ал-Ражхи, Сирил Депре и Нани Рома бяха разделени само на броени секунди помежду си, търсейки петото място за деня. Хирвонен пък се намираше на няколко секунди пред Льоб, с когото няколко години бяха конкуренти и в Световния рали шампионат.
След 414 изминати километри се случи и това, на което се надяваха пилотите на Peugeot. Всичко започна със спирането на Ал-Атия след лека катастрофа и няколко доста дълги минути. Повредата се оказа сериозна, тъй като бе изгубил гумата и джантата си. Междувременно пък триото на Peugeot – Петерханзел, Сайнц и Льоб се наредиха на първите три места в този ред. Хирвонен успя за известно време да развали хегемонията им. Половин час след спирането на Ал-Атия същата съдба срещна и неговия съотборник Жиниел де Вилие. Три минути след това и третата Toyota, управлявана от Нани Рома спря, но само за около пет минути.
Петерханзел спечели етапа, затваряйки устата на тези, които го критикуваха, и се изкачи до третото място във временното класиране. На второ и трето място за деня останаха Сайнц и Льоб. Ал-Атия все пак поднови карането си, както и Де Вилие, но след няколко километра отново трябваше да спрат. Французинът завърши етапа под номер 18 на 36 минути зад Петерханзел, а Ал-Атия го направи 2 часа и 17 минути след победителя под номер 28, което на практика сложи край на възможностите му за трета победа на Дакар в кариерата.
Близо десетина мотоциклетисти не продължиха в третия етап на най-тежкото състезания, отказвайки се главно заради контузии. Етапът позволи скорости над 180 км/ч. Хоан Бареда отвя конкуренцията си в своята категория по средата на третия етап, като най-близкият състезател до него бе Пиер-Александър Рене на 5 минути и половина, а Тоби Прайс бе на 20 минути зад Бареда.
Миналата година Рене не успя да завърши състезанието след падане, вследствие на което счупи челюстта си и имаше наравания на главата. Случаят стана по-известен заради една от малкото дами, които имат куража да стартират на Дакар – Лая Санц, която бе извикала медицинска помощ и бе изчакала медиците заедно с Рене. В крайна сметка Бареда измъкна етапната победа с преднина от 13 и 16 минути спрямо Съндърланд и Рене, а Тоби Прайс остана на 23 минути назад. Пилотът на Honda излезе и като номер 1 в генералното класиране, следван от Кинтанила (Husqvarna) и Съндърланд (KTM). Ксавие де Солтре, който започна обещаващо, вече се намира на 15-а позиция в класирането след доста труден ден.
Изненада на третият етап представиха и състезателите при четириколките. Пабло Копети и Нелсон Санабриа бяха най-добрите в своята категория вчера, а днес изоставаха с около час спрямо новия лидер Гастон Гонсалес, който стартира 12-и. Той имаше преднина от малко повече от две минути спрямо Сергей Карякин, но проблеми на руснака го оставиха 11-и. Гонсалес спечели етапа, а Санабриа завърши 18-и, на час и половина зад победителя.
Едуард Николаев – най-голямата надежда за победа на руснаците, пое лидерството на рали Дакар при камионите с образеца Kamaz. През деня той бе съответно с 15 секунди пред Коломи с Tatra. Етапът за миналогодишният победител с Iveco Жерар де Рой не бе лек и той изгуби около половин час от темпото на руснака, който в края на деня стигна и до победата.
Снимки: Rally Dakar