Ford изправи Mustang до Focus RS на пистата

Преди зимата да покрие асфалта с лед и сняг и да ни принуди да сменим гумите със зимни, получихме покана от Ford, която нямаше как да откажем. Набързо си стегнахме багажа и потеглихме към Пловдив. Защо се сещаме чак днес? При тези минусови температури толкова много ни се прииска отново да покараме на пистата край село Калояново – ето защо. Тръгнахме с основните заподозрени – новия Focus RS и последното поколение на легендарния Mustang. На пистата един срещу друг се изправиха най-горещият RS и най-европейският Mustang в историята на Ford досега. Ще си кажете, че тези два модела са създадени с напълно различни философии и не е правилно да бъдат сравнявани, и ще сте прави. Целта ни не беше да следим разлика във времена за обиколка помежду им, а да усетим какво могат тези две машини на трасето.Започваме с новия Mustang. Преди да стигнем до пистата, по време на пътуването от София усетихме, че всички използвани материали в интериора вече са на много по-високо ниво и правят пътуването в спортното купе доста приятно. Позицията на шофиране също е много удобна. Всеки сам усеща по различен начин формите на дизайна. За него можем със сигурност да кажем, че е доста по-смел в сравнение с предишните поколения. Очаквахме, че новият Mustang няма как да се чувства комфортно и да разкрие пълния си потенциал на технична писта с доста "спънати" завои като тази в Калояново. Големият V8 двигател с 422 кс и 524 Нм въртящ момент под предния капак си казваше думата и при опити за преминаване с по-висока скорост на някои от почти обратните завои, се усещаше недозавиване. Звукът на 5-литровия 8-цилиндров двигател и класическото задвижване на задните гуми обаче караше усмивките да не слизат от лицата на всички по трасето. Точно той е основната част от чара на този автомобил. От място до 100 км/ч се ускорява за 4.5 секунди с 6-степенната скоростна кутия, като има и вариант с автоматична.Версията с много по-лекия 2.3-литров 4-цилиндров турбо EcoBoost мотор с 314 кс и 434 Нм обаче успя да ни впечатли с доста по-добро поведение по завоите и достатъчно мощност на правите. Така първоначалните съмнения дали двигател с едва четири цилиндъра е достатъчен за американската икона бяха опровергани.  Същият двигател, но с повече мощност, стои под капака на новия Focus RS. С работен обем от 2.3 литра и принудително пълнене от турбокомпресор той развива 350 кс. Това е най-мощният Focus в историята на Ford и също така първият със задвижване на четирите колела. Войната на "горещите хечове" достига заплашителни размери и явно днес, ако не разполагаш с поне 300 кс, сякаш не си от категорията на лидерите в класа.  Ентусиазмът при представянето на модела беше много голям и първото нещо, което ни дойде наум тогава, бе легендарният Escort RS Cosworth от средата на 90-те години на миналия век. Асоциациите с рали спорта вече са много по-ярки при новия Focus RS и след всички обещания за сериозно забавление зад волана, нямахме търпение да го пробваме по завоите.Новият Focus RS изглежда като у дома си по пътища със завои и на пистата. Можеш да живееш с него и в градски условия, но трябва да приемеш, че версията е настроена за забавление по завоите за сметка на меко поведение на окачването. Дори изборът на комфортен режим, който трябва да е с 40% по-добронамерен към дупките и неравностите по пътищата ни, не помага. Опционалните спортни седалки Recaro са страхотни, но също са за хора, които ще взимат пълния потенциал на своя Focus RS предимно на писта.  Ford Performance са разработили системата за задвижване на четирите колела, чиято идея е да не позволи на Focus RS да бъде безнадеждно недозавиващ автомобил с добро сцепление. За целта два съединителя с електронно управление работят директно с предния и задния диференциал. До 70% от въртящия момент да могат да се пренасят към задните гуми, а векторното разпределение помага действително в завоите, като може да пренесе цялата мощност към лявото или дясното колело. Усещането не е като за автомобил със задно предаване. Управляващият компютър не спира да избира към кое от четирите колела е най-добре да се прати по-голям процент от въртящия момент. Може да променя разпределението до 100 пъти в секунда. Така предницата на Focus RS влиза агресивно в завоите, ако трябва, пързаля леко задните гуми (особено в режим "Drift Mode") и излиза, стоварвайки всичките си 350 кс и Нм 440 Нм на асфалта с традиционното за 4Х4 автомобилите сцепление и на четирите гуми. Звукът е много близък до този, познат ни от рали автомобилите, и това допълнително ни кара да харесваме този Focus на стероиди с крещяща предна броня и агресивен заден спойлер. На финала няма победители, а два автомобила с различна философия. Mustang е станал по-европейски и технологичен от всякога. Американските черти от 60-те години все още се крият в почти всеки детайл. Това и добрите цени от 87 900 лв. за 2.3 EcoBoost версията или 96 700 лв. за класическия 5.0 V8 GT, карат феновете на модела да го купуват повече от когато и да било.  Focus RS, от друга страна, е най-горещият досега от породата си. Летвата в света на "хотхечовете" бе вдигната много високо, но третото поколение на модела успя да я достигне. Струва си всеки от 79 990-те лева, които Ford ще ти поискат, за да го притежаваш. 

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти