Renault показа Symbioz: Електрически, свързан, автономен автомобил

Концепцията SYMBIOZ представя визията на Renault за автомобила на бъдещето и ролята му в нашия живот във и извън автомобила. Renault е първият автомобилен производител, представящ завършен дом на автомобилно изложение, който дава идея за бъдещите начини, по които автомобилът ще предоставя нови функции в дома и ще бъде част от него по време на пътуване. SYMBIOZ е част от венцелистчето „Мъдрост" на дизайнерската стратегия за жизнения цикъл на Renault, което олицетворява зрялост.

Концепцията SYMBIOZ, изложена на Автомобилния салон във Франкфурт, отправя поглед към времевия хоризонт до 2030 г. Освен това Renault разработват демонстрационен автомобил, който е предшественик на модел в по-близка времева рамка - около 2023 г. Тестдрайвовете на SYMBIOZ ще се състоят в края на тази година.

И двата автомобила са електрически, автономни и напълно свързани със заобикалящата ги среда. „Пътешествениците" - водачът и неговите пътници - ще се насладят на купе, което създава усещане за дом и е проектирано за автономно пътуване. С излизането на пътя, автомобилът се превръща в част от дома. Когато е паркиран у дома, той има функцията на допълнително мобилно, модулно и многофункционално пространство.

Посетителите на щанда на Renault на Автомобилния салон във Франкфурт ще могат да обикалят около този свързан дом и да изпитат лично начина, по който автомобили като SYMBIOZ ще взаимодействат със заобикалящата ги среда в бъдещето.

Renault е първият автомобилен производител, представящ завършен дом на автомобилно изложение, който дава идея за бъдещите начини, по които автомобилът ще предоставя нови функции в дома и ще бъде част от него по време на пътуване.

В дома Renault SYMBIOZ символично показва как автомобилите може да играят още по-важна роля в нашето ежедневие към 2030 г.

Допълнително мобилно пространство

Renault SYMBIOZ осигурява допълнително пространство и приложения за дома, като приема различни функции в зависимост от нуждите и желанията на живущите. Във вашия дом SYMBIOZ се превръща в уютна, мобилна, удобна допълнителна стая.

Една подемна платформа повдига автомобила от приземния етаж до спалнята на първия етаж или до покривната тераса. Паркиран на покрива, SYMBIOZ може да бъде превърнат в уютна стаичка, в която да се отпуснете и да си починете, докато се наслаждавате на гледката.

Може да бъде и открито пространство - като всекидневна, в която хората прекарват време заедно и разговарят. Интериорът на купето е вдъхновен от дизайна на всекидневните.

А може да бъде и затворено пространство за почивка или работа, където човек може да се уедини и да се изолира от останалата част на дома.

Renault SYMBIOZ е създаден с материали и вътрешни облицовки, подобни на използваните в дома ви и е в пълна хармония с него, независимо от това къде е паркиран или как го използвате.

Интелигентно споделяне и икономия на енергия

Renault, европейският лидер в производството на електрически автомобили, създаде SYMBIOZ, за да осигури споделената балансирана среда между дом и автомобил. Киловатчасовете се разпределят посредством интелигентна захранваща мрежа, която се споделя от автомобила и дома в среда на изкуствен интелект, способна да предвижда нуждите на живущите:

Ако не възнамерявате да предприемате дълго пътуване в следващите 48 часа, в батериите на автомобила се оставя минимален заряд (тоест, достатъчно енергия за кратко пътуване), за да се оптимизира разпределението на енергията в дома.

Ако обаче планирате да прекарате уикенда далеч от дома, системата ще зареди изцяло автомобилните батерии в петък вечер, като през нощта постепенно ще намалява отоплението на дома.

Възможно е също системата да се програмира така, че да използва енергията, складирана в батериите на Renault SYMBIOZ, за да захрани временно осветлението, телевизорите, мониторите и домашните електроуреди в пиковите часове на натоварване. Ако електрозахранването прекъсне, това се случва автоматично.

Споделянето на енергията може да се следи и регулира посредством екрана, поставен на маса във всекидневната на дома или чрез екрана на арматурното табло на автомобила.

Винаги свързани

Интелигентната връзка между автомобила и дома е постоянна, което прави екосистемата на SYMBIOZ по-безпроблемна и по-ефективна. Живущите в дома ще имат достъп до своя дигитален живот по всяко време, което ще им осигури по-лесни и приятни изживявания, в тон с философията на Renault за „Easy life".

Купето е също като дома, само че всичко е на една ръка разстояние - музика, социални медии, лично облачно пространство за съхранение и дигитални абонаменти. В тази допълнителна стая може да четете, да слушате музика и дори да работите от разстояние. Ако някой позвъни на входната врата, лицето му се показва на дисплея на таблото и можете да го пуснете да влезе.

Свързани към отворени автоматизирани платформи посредством технологията „Интернет на нещата" (IoT), живущите могат да програмират интелигентно взаимодействие между автомобила и домашните електроуреди и пособия. Автомобилът и домът безпроблемно и постоянно координират енергията, осветлението, мултимедията и функциите за комфорт.

Ако автомобилът е на покривната тераса, той автоматично ще бъде спуснат безопасно на приземния етаж няколко минути преди часа на пътуването, зададен в дневния график. По екраните в целия дом се извеждат съобщения, които да уведомят живущите за това.

Ако въведете в дневния график по-дълго пътуване (например през почивните дни) - щорите ще бъдат напълно спуснати, а системата за отопление на дома ще бъде намалена автоматично, след като заминете.

Renault SYMBIOZ: Дом и автомобил в едно

Къщата, която демонстрира концепцията Renault SYMBIOZ на Автомобилния салон във Франкфурт е с дължина 21 метра, височина 7 метра и широчина 8 метра. Общата й площ е около 120 квадратни метра.

Тя бе проектирана за Renault от Marchi Architectes, носители на наградата Nouveaux Albums des Jeunes Architectes Paysagistes (NAJAP) за 2008 година на френското Министерство на културата и комуникациите.

Една от преуспяващите архитектурни фирми във Франция, Marchi Architectes споделят сърдечния, ориентиран към хората подход, който е в центъра на дизайна на Renault.

Aвтомобилът е допълнение и разширение на дома. И двете си приличат и споделят една и съща архитектура: стоманена конструкция, големи остъклени повърхности и дървени облицовки. H33 е препратка към първите сглобяеми модулни домове, които са пряко вдъхновени от автомобилния дизайн през 20-те и 30-те години на ХХ век. Те са създадени точно 100 години преди SYMBIOZ, който олицетворява визията на Renault за 2030 г.

Но приликите не спират дотук. Както в дома, така и в автомобила са използвани едни и същи материали за интериора и екстериора - мед, мрамор, текстил и порцелан. Някои от мебелите и домакинските изделия са проектирани от многообещаващи френски дизайнери, които споделят стремежа на Renault към иновации и автентичност. Между тях са Йона Вотрен (осветление, плотове), Констанс Гисе (огледала, табуретки), Ирацоки Лизасо (маси, столове), Гийом Делвин (мраморни предмети, кристални чаши), Самюел Акосбери (огледала, килими) и Клео Жофр, Антони Карде и Кардю Бониот (сервизи за хранене).

Домът може да се слива с най-различни обстановки - било то в големия град или на село. Той е двуетажен:

80% от остъклените повърхности с правоъгълна форма на приземния етаж използват прозрачно стъкло, за да пропускат колкото се може повече светлина. Домът няма вътрешни колони или стени, за да е по-лесно да обхождате вътрешността му; на SYMBIOZ е отделено специално място във всекидневната. Дори когато е вътре, автомобилът пак е видим отвън, защото на практика всички стени са прозрачни.

 

Първият етаж на къщата е с форма на цилиндър и е изпълнен в същия топъл цвят като каросерията на автомобила. „Нощните помещения" включват спалнята и коридора към покривната тераса, където можете да разположите автомобила като допълнителна стая, за да увеличите наличното свободно пространство на първия етаж. За разлика от приземния етаж, стените на първия са матови, за по-голямо уединение. Три светлинни кладенеца на върха на цилиндъра дават възможност на естествената светлина да освети приземния етаж.

Този цилиндър може да се похвали с функция за външно осветление, проектирана от Philips Lighting. Всяка схема на осветлението съвпада с етапа на комуникация между автомобила и дома - когато зареждате батериите на автомобила, когато той наближава дома ви, когато е в режим готовност и т.н. Светлините могат да се включват и изключват дистанционно от бордовата система на автомобила. В партньорство с Renault дизайнерският екип на Philips Lighting предоставя своя опит в програмирането, интелигентното осветление и „Интернет на нещата" (IoT), за да преобрази осветлението.

Renault постигна голям технически напредък при проектирането на конструираната по поръчка подемна въртяща се платформа за повдигане на автомобила от приземния до първия етаж. Той се повдига само с четири кабела, за да остане колкото се може повече свободно пространство. При издигането на платформата, под нея се разкрива допълнителен салон/зала за игри на приземния етаж. Минималистичната кабелна система е пряко вдъхновена от използваната за сценичните такелажни приспособления.

Архитектурно оформление

Концептуалният автомобил Renault SYMBIOZ е дълъг 4,70 метра, широк 1,98 метра и висок 1,35 метра. Този футуристичен модел тип „one box" може да се похвали с размери, присъщи на D-сегмента. Просторното купе на автомобила с модулен дизайн не отстъпва на модел от Е-сегмента.

Външният стайлинг на автомобила също е иновативен. Горната част от каросерията (сякаш носеща се във въздуха и вдъхновена от архитектурата) осезаемо се различава от долната, която е по-чувствена, мускулеста и колоритна.

Горната част наподобява проектирана от архитект къща, което не й пречи да се слива с линиите на автомобила и да пропуска достатъчно светлина в купето. Целта е да пътувате в добре осветено, фън-шуй пространство, което доста прилича на голяма всекидневна в дома ви, с широки остъклени контури.

От страничните стъкла до покрива всички „остъклени" повърхности (направени от стъкло или поликарбонат) използват стъкло без потъмняване, за да постигнат максимална прозрачност и да осветят добре купето.

Оригиналният дизайн на покрива, който сякаш се носи над купето, намалява броя на необходимите структурни елементи и също прави купето по-светло.

Покривът е закрепен към рамата на автомобила посредством високотехнологично емайлиране, придаващо допълнителна здравина и твърдост, без да закрива стъклените повърхности.

Дизайнът на долната част идеално съвпада със стила „Френски дизайн" на Renault: той е чувствен и топъл, с плавни линии и динамична стойка.

Каросерията от карбонови влакна на SYMBIOZ е изпълнена в два медни нюанса. Матовият меден оттенък отпред символизира автентичност и спокойствие, а гланцираният, по-сатиниран цвят отзад изразява елегантност и финес.

Автомобилът може да се похвали с характерната за Renault C-образна светлинна идентификация както отпред, така и отзад. Макар че светлинната идентификация на SYMBIOZ е по-голяма и по-заострена и стилизирана, установена е връзка между концептуалния автомобил и текущата гама от модели.

Задните светлини излъчват разнообразие от динамични визуални ефекти, благодарение на малките осветени перки, които се разгръщат в зависимост от това колко силно натиска спирачката водачът.

Третият стоп е вграден в аеродинамичния ветроотражател, разположен в задната част на покрива. Линейните му графични ефекти продължават чак до фара за мъгла, монтиран под бронята.

Джантите на SYMBIOZ напомнят за спиците на велосипедно колело, загатвайки за аеродинамичните характеристики и олекотената конструкция. Автомобилът е оборудван с гуми Michelin със специална тясна конструкция, разработени от френската фирма, за да използват максимално енергийната ефективност на SYMBIOZ.

Както и при концептуалния автомобил TREZOR, логата на Renault отпред, отзад и отстрани на автомобила светят при режим на автономно управление.

Сензорите и камерите, използвани при автономната система на задвижване, са вградени в задните ветроотражатели, които приличат на две контролни кули.

Също като у дома

Концептуалният автомобил Renault SYMBIOZ е замислен да представлява част от дома ви, докато сте на път, като черпи пряко вдъхновение от дизайна на жилищата и мебелировката им. Целта е в купето да може да се живее както във всеки модерен дом.

Сплит система за отваряне - задна врата със задни панти за долната част и врати тип „пеперуда" за остъклената горна част - действат като цвете, което разтваря венчелистчетата си. В съчетание с отсъствието на B колона, системата приканва пътниците да се качат по същия начин, както биха прекрачили прага на своя дом. Няма нужда да се навеждате или да се хващате отстрани - просто се отпуснете удобно в автоматично завъртащата се седалка.

Автомобилът и домът споделят множество еднакви материали (филц, дърво, фин мрамор, порцелан и т.н.), за да се създаде впечатление, че влизате в познато, приветливо и успокояващо място, което е част от дома ви. Текстилната тапицерия на седалките, изработена по поръчка от холандската дизайнерка Александра Хака е точно същата като текстила, използван за тапицерията на големия диван у дома.

Използват се непреходни материали като дърво и мрамор, а високотехнологичните процеси на производство и дообработка гарантират, че изработките са с идеално тегло и форма.

Максимална модулност на интериора за 2030 г.

Интериорът на SYMBIOZ е оформен внимателно, за да гарантира максимален комфорт на пътниците, така че те да се възползват максимално от системата за автономно управление, когато е включена. Бързото пътуване се превръща в по-лесно и по-приятно изживяване.

Ultra High Definition OLED (Органичен светодиод) дисплеят, разположен пред водача, е тънък, извит и покрит с Corning® Gorilla® Glass за автомобилни интериори. В своята 80-сантиметрова дължина той консолидира цялата информация от арматурното табло и мултимедийната система. Защитното стъкло Gorilla Glass е произведено като двуизмерна част, а след това студено огънато в триизмерна форма.

Когато включите системата за автономно управление, кормилната колона и воланът се прибират в арматурното табло, а педалите и таблото автоматично се отдалечават с около 15 сантиметра. Седалките се свиват и се превръщат в истински кресла.

Водачът може да се възползва от допълнителния комфорт, както и от по-голямото свободно пространство, за да провери нещо на дисплея, да сложи книга на коленете си или просто да си поеме дълбоко дъх и да получи допълнително пространство, за да сложи каквото пожелае пред себе си - също като у дома. Арматурното табло е разработена в сътрудничество с KEIM-cycles - френска фирма, специализирана в луксозни дървени велосипедни рамки по поръчка. Тънките секции от бял ясен са залепени към рамка с конструкция на пчелна пита, чрез която се получава перфектен баланс между тегло и здравина.

Един малък екран с главните индикатори остава видим в долния край на волана, който все така е в полезрението на водача след прибирането му.

Подредбата на купето може да бъде изцяло преобразена, ако водачът не пътува сам. Той и пътникът до него могат да се обърнат с лице към пътниците отзад, защото седалките им се завъртат на 180 градуса, а подлакътниците се прибират, за да улеснят процедурата.

Междувременно между седалките се отваря мини-масичка със стоманена рамка и мраморен плот. Тази функция е препратка към модела Espace от първо поколение от 80-те години на ХХ век и насърчава пътниците да общуват помежду си и да се занимават с нещо съвместно, както биха направили във всекидневната.

В коланите на седалките са вградени малки сензорни екрани, подобни на ръчен часовник. Така управлението на климатроника, музиката и други функции са наблизо за всички пътници, когато седалките са обърнати. Водачът има достъп и до всички прибори за управление, за да изключи режима на автономно шофиране.

Демонстрационен автомобил Renault SYMBIOZ - Усъвършенствана модулност на интериора и изживяване, ангажиращо различни възприятия за 2023 г.

Демонстрационният автомобил Renault SYMBIOZ отправя поглед към 2023 г. и позиционира Renault на челно място при иновациите за модулност на купето и сетивно изживяване в автомобила.

Този демонстрационен автомобил няма да бъде представен на Автомобилен салон Франкфурт, но Renault ще организира тест драйв на тези автомобили в края на годината. Оформлението на интериора на автомобила се променя според избрания режим на управление.

Режимът Classic е стандартният режим. Пътниците са в единение с автомобила и се чувстват като у дома си. Позицията на водача е стандартна, а настройките на автомобила наблягат на комфорта.

Режимът Dynamic подсилва усещанията при шофиране. Управлението е по-активно, а седалката на водача е снабдена с допълнителни странични опори, за да се чувства като в седалка тип „корито". Реакциите на двигателя, волана и настройките на шасито са ориентирани към по-динамично шофиране.

Режимът AD оптимизира свободното пространство пред водача, за да може да върши различни неща. Ако включите режим AD, воланът и арматурното табло (което е снабдено с уникален дисплей с L-образна форма, разработен от LG) автоматично се отдръпват назад с 12 сантиметра.

Режимът на управление се избира, като натиснете логото на Renault в центъра на волана, светещо като холограма.

В режим AD водачът може да избира между три пътни изживявания, в зависимост от това как желае да прекара свободното си време. Оформлението на купето също се променя в съответствие с тях.

Оформлението Alone@Home освобождава място, като прибира волана и арматурното табло и се възползва от допълнителното място за краката, предоставено от платформата на автомобила, която е оптимизирана за автономно управление и поместване на електрическия двигател. Няма централна конзола или тунел на трансмисията. Водачът може да използва допълнителното пространство, за да върши други неща.

Оформлението Relax дава възможност на водача да се облегне назад и да си почива на седалката в положение на „нулева гравитация". Той може да използва специалния комплект очила, разработен от Ubisoft, за да се наслади на виртуална реалност, симулираща поредица от пейзажи.

Оформлението Sharing позволява на водача да се премести по-близо до пътника на предната седалка. Предният подлакътник автоматично се сваля надолу, а седалките се завъртат на 15 градуса една към друга.

Благодарение на системата на Renault MULTI-SENSE 3.0, която е надстройка на текущата система MULTI-SENSE, пътниците ще могат да се насладят на ново сетивно изживяване според избрания режим на управление. Тя ще събуди възприятията им, по-конкретно обонянието (различни благоухания), слуха (подбрана акустична атмосфера) и зрението (набор от светлинни среди - бяла в режим Classic, кехлибарена в режим Dynamic и златиста в режим AD).

Автоматизация „Изключи ума си"

Както SYMBIOZ, така и демонстрационният автомобил SYMBIOZ са способни да постигнат четвърто ниво на автоматизация при шофиране от петте нива, посочени в стандарта на SAE International. Познато и като автоматизация тип „изключи ума си", четвърто ниво освобождава водача от всички задачи при динамичното шофиране, когато бъде включена системата за автоматично управление на автомобила. Ако не може да се справи с неочакван инцидент на пътя, автомобилът е способен да спре на безопасно място край пътното платно.

Тъй като вече не е необходимо да следи пътната обстановка, водачът се превръща в пътник, също като останалите пътуващи в автомобила. В резултат на това той може да се занимава с дейности, които не са свързани със шофирането - например да чете книга, да гледа филм или да работи.

При пътуване по одобрени магистрали или шосета с двупосочно движение със средна лента, автономен автомобил от четвърто ниво може да регулира скоростта си в зависимост от скоростта на автомобила отпред, да не излиза от своето платно дори при завой, да сменя платната (например за да изпревари друг автомобил) и да пътува с бавна скорост при задръствания.

Функциите на Renault за автономно управление ще бъдат въвеждани постепенно под името „Лесно шофиране".

Електрическа платформа „Нулеви емисии"*

Концептуалният автомобил и демонстрационният автомобил Renault SYMBIOZ се задвижват от изцяло електрически двигатели, тъй като Renault продължава да осъществява своята стратегия „Нулеви емисии"*. Renault е лидер в производството на електрически превозни средства за масовия европейски пазар и реализира най-големи продажби на електрически автомобили в Европа.

Двата постоянно магнитни електрически двигателя, задвижващи SYMBIOZ, и демонстрационният автомобил осигуряват високо съотношение мощност-тегло и въртящ момент-тегло. Разположени са на задната ос, като всеки двигател задвижва едно колело. Това разположение променя въртящия момент, предаван към всяко колело, за да подобри пъргавостта и стабилността на автомобила при завой.

Освен това тази система със задно задвижване се грижи мощността да се разпределя по-ефективно, за да бъде удоволствието от шофирането по-голямо.

Що се отнася до динамиката, демонстрационният автомобил SYMBIOZ предоставя максимална мощност 500 кВ и максимален въртящ момент от 660 Nm. Автомобилът ускорява от място до 100 км/ч за по-малко от шест секунди, а зарядът на батериите е достатъчен за 500 километра при реални пътни условия по магистралите. Батериите с мощност 72kWh могат да бъдат заредени на 80 процента от техния капацитет за 20 минути.

Мощността, зарядът на батериите и времето за зареждане ще бъдат подобрени до 2030 г., когато автомобилите като SYMBIOZ ще поемат по пътищата.

Батериите на автомобила се зареждат автоматично посредством индуктивна зарядна система.

Концептуалният автомобил и демонстрационният автомобил Renault SYMBIOZ са проектирани върху специална EV платформа. Разположението на двигателите и батериите е оптимизирано, за да осигури:

Свободно пространство в купето като при автомобил от E-сегмента, без тунел за трансмисията. Освен това системата със задно задвижване дава възможност предните седалки да се изтеглят по-напред.

Динамично шофиране, благодарение на ниския център на гравитацията и разположението на батериите.

* Нулеви CO2 емисии и нулеви емисии на регулирани замърсители при пътуване, в съответствие с NEDC (Нов европейски цикъл на шофиране), с изключение на износващите се части.

Свързаност със света за повече свободно време и безопасност

Усъвършенстваната бордова система за свързаност на SYMBIOZ и демонстрационния автомобил дава възможност на водача и пътниците да получат достъп до своя дигитален живот по всяко време и да се насладят на широка гама от услуги.

Когато се качват в автомобила, системата идентифицира пътниците автоматично, независимо от това къде седят. Освен другите функции, тя моментално взема под внимание настройките на седалките им, както и техните музикални и видео предпочитания.

Пътниците могат да работят със своята дигитална среда, медии и услуги също като вкъщи или в офиса.

Различните HMI приложения като екраните за управление на предпазните колани и дисплея на арматурното табло предоставят данни от външния свят посредством Wi-Fi връзка, за да си взаимодействат дистанционно с електроуредите в дома като телевизор, хладилник и т.н.

SYMBIOZ ще бъде по пътищата до края на годината. Той демонстрира някои от характеристиките на новото поколение мобилност на Renault и свързаните с нея услуги, преди да бъдат разгърнати в гамата Renault през следващите няколко години. Например, той позволява на пътниците да проверят какво се случва в къщата благодарение на 360-градусовата камера на екрана на таблото. Също така позволява да се променят настройките за нагряване, както и включване и изключване на алармата.

Усъвършенстваната бордова система за свързаност е и функция за безопасност, защото автомобилът може да взаимодейства с другите превозни средства и пътната инфраструктура.

Например, автомобилът може да бъде предупреден автоматично за възникнали инциденти, опасности по пътя или бавно движеща се колона няколко километра преди да стигнете до тях.

По магистралите автомобилът може да преминава пунктовете за таксуване в режим на автономно управление, както Renault демонстрира през юли с прототип, който предхождаше демонстрационния автомобил. Автомобилът бива уведомен за приближаващи инфраструктурни обекти около километър преди пункта за таксуване, за да може да се престрои в специално платно за автономни автомобили. Технологията за разпознаване на пътните знаци дава възможност на автомобила да се престрои в дясната лента при скорост под 30 км/ч и да намали скоростта си. Специални сензори задържат автомобила в средата на пътната лента.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти