Toyota сбъдна мечтата и триумфира в "24-те часа на Льо Ман" (видео)
Toyota изпълни целта си и триумфира без никакви технически проблеми и съществени затруднения в тазгодишното 86-о издание на легендарните "24 часа на Льо Ман". Победител стана екипът на японския конструктор с номер 8 в състав Фернандо Алонсо, Себастиен Буеми и Казуки Накаджима. Именно последният пилот има най-голяма заслуга за този успех, след като той спечели полпозишъна, навакса изоставане през нощта и рано сутринта и съумя да не направи грешка на финала и да закара колата до карирания флаг.
Най-голямото препятствие пред победителите бе наложено наказание малко след полунощ заради висока скорост в жълта зона на Себастиен Буеми. Тогава изоставането на екипа бе малко над две минути, но двукратният Ф1 шампион и Накаджима свършиха страхотна работа и превърнаха пасива в актив.
Звездата Фернандо Алонсо осъществи целта си още от първия път, докато Toyota постигна нужна победа след сърцераздирателните загуби, които претърпяваше през последните две години. Другият им екип с номер 7 взе второто място, а трети финишира швейцарският частен отбор в най-високия клас LMP1 Rebellion с автомобила с номер 3, управляван от Гоставо Менезис, Томас Лоран и Матиас Беше. Четвърти остна другият автомобил на тима с номер 1 (Бруно Сена, Нийл Яни и Андре Лотерер), който получи наказание в заключителната фаза на състезанието.
Тенис звездата Рафаел Надал даде старта на тазгодишното издание на "24-те часа на Льо Ман". На стартовата решетка бяха наредени 60 автомобила в четири класа - LMP1, LMP2, GT и аматьорски GT. Тази година в състезанието взеха участие двама Ф1 шампиони - Фернандо Алонсо, който заемаше функцията на Надал преди четири години, и Дженсън Бътън.
Очаквано първият завой на "Льо Ман" и трафикът бяха препъникамък за някои. Бен Хенли от частния отбор DragonSpeed в най-високия клас се завъртя на старта и се удари в колата на Rebellion, пилотирана от Андре Лотерер. Именно вторият автомобил с номер 1 получи по-сериозни щети, като целият му нос отлетя извън трасето.
Фаворит за победата тази година бе Toyota - единственият останал конструктор в най-високия клас LMP1. Два часа след старта на 24-часовото състезание нейният автомобил с номер 7, управляван от Камуй Кобаяши, Майк Конуей и Хосе Мария Лопес е лидер на пистата със само 1.516 секунди преднина пред другия екипаж на японците с колата с номер 8 (Себастиен Буеми, Казуки Накаджима и Фернандо Алонсо).
Два часа и половина след началото на екшъна Фернандо Алонсо за първи път влезе в кокпита, поемайки щафетата от бившия Ф1 пилот Себастиен Буеми.
Първи проблем за Toyota се появи в четвъртия час, когато автомобилът с номер 7, управляван тогава от Хосе Мария Лопес, се прибра в бокса със спукана лява задна гума. Той обаче имаше късмет, че го направи по време на кола за сигурността и не загуби особено време от лидера по това време Фернандо Алонсо с Toyota номер 8.
Тежка катастрофа претърпя Доминик Крайхамер от частния отбор в LMP1 ByKolles, удряйки се в бариерите на трасето. За щастие пилотът успя да излезе сам от колата, но с това участието на екипажа в 24-часовото състезание приключи.
След седмия час двете коли на Toyota продължиха да водят с разлика помежду им от по-малко от секунда.
Малко след полунощ обаче пилотът от екипа с номер 8 Себастиен Буеми бе наказан за прекалено висока скорост в бавна зона по време на жълти флагове на пистата. Санкцията бе в размер на 60 секунди престой в питлейна, след като двата автомобила на японския конструктор бяха толкова близо. Това уплаши екипа на Алонсо, но благодарение на испанеца и най-вече на пилота, който спечели полпозишъна - Казуки Накаджима - осем часа по-късно те отново станаха лидери. Toyota с номер 7 зае второто място.
Наказанието дойде в обиколка номер 150 - 20 минути след началото на 10-ия час на пистата. При завръщането си в колоната Буеми бе на 2:10 минути от Майк Конуей. В следващите три часа тази разлика се задържа такава, а с настъпването на деня изоставащият отбор започна наваксването. За това помогнаха и няколкото показани жълти флага.
След 17-ия час на "Льо Ман" и двата екипа на Toyota получиха наказание за престой и преминаване през питлейна, идентично на наложеното на Буеми по-рано. Те обаче не се притесняват от конкуренцията в лицето на частните отбори, тъй като те са достатъчно назад. В челото е останал само един от тях - швейцарският Rebellion, който изостава с девет обиколки от японците. Неговите два автомобила с номер 1 и 3 получиха няколко технически проблеми през нощта.
Екипът на Дженсън Бътън с автомобил номер 11 от руския частен тим SMP Racing бе застигнат от повреда в електрониката през нощта и прекара над 3 часа в гаража. По време на 19-ия час Ф1 шампионът и съотборниците му Витали Петров и Михаил Алешин се движат с изоставане от приблизително 50 обиколки.
Хосе Мария Лопес направи две грешки три часа преди финала на 24-часовото предизвикателство, докато се опитваше да настигне Фернандо Алонсо. Първо се излезе извън очертанията на пистата, а после се завъртя по средата й. Това му коства минута и половина изоставане от лидерската Toyota с номер 8.