Българската връзка (тест на новата Dacia Duster)
Животът на всеки достига момент, в който трябва да си даде сметка какво е постигнал и да реши накъде ще продължи. Трябва да го направиш независимо дали ти харесва или не. Невинаги успяваш да оставиш следа в първата част от историята, но понякога птичката каца на рамото ти и получаваш големия шанс да я довършиш точно както ти си я представяш.
Тази история се отнася за един български автомобилен дизайнер, който въпреки липсата на традиции у нас в тази сфера не се отказва да преследва детската си мечта и успява да стигне до върха на професията си. Казва се Емануил Клисаров и въпреки че не е имал шанс да нарисува първия Duster, сграбчи възможността да направи дори по-трудното – да вдъхне живот на новия Duster, като го пренесе от скицника си до реалното производство, отваряйки нова страница в историята на Dacia.
Появата на втория Duster е онзи важен момент, който може да продължи стремглавото израстване на Dacia в автомобилната йерархията или да разруши всичко, градено в последните години. Марката изживява най-големия успех в 52-годишната си история, надминавайки очакванията дори на стоящата зад проекта компания майка Renault. Изискванията от всички към новия Duster очаквано бяха толкова големи, че преди премиерата човек можеше буквално да чуе критиката, която сякаш предварително бе написала своята присъда и само чакаше точния момент да я публикува.
Точно за това на раменете на Емануил се бе стоварило огромно напрежение и цялата възможна корпоративна тежест на един автомобилен производител. След като моделът стартира с голям успех, всички можем да се гордеем с постигнатото от българския дизайнер и да се надяваме Емануил Клисаров да служи за пример на други наши млади дизайнери. Хубавото в цялата история е, че вече те могат да бъдат много по-смели в мечтите си, тъй като имат кого да последват, и дано повече като него успеят да оставят своята следа в автомобилната история.
В реални условия новият Duster е по-добър във всяко отношение от първообрази си, колкото и сполучлив да бе той за времето си. Успяхме да го тестваме при всякакви условия на и извън пътя в различни точки на Европа и въпреки много по-модерния си вид, иначе вписващ се по-хармонично в градската среда, той не е загубил и на милиметър от възможностите си да преодолява без капка страх препятствията, дебнейки го извън пътя.
Голямата промяна обаче идва не от новия екстериорен дизайн, а от комфорта, който вече дава Duster на пасажерите при дълги пътувания. Окачването, макар и без драстични промени, е фино настроено към по-комфортно возене и в допълнение със свършената успешна работа по обезшумяването правят живота в Duster много по-приятен от преди.
Новите системи за потегляне и спускане по наклон улесняват шофьора при планински и офроуд приключения. Там в действие влиза и 4X4 мониторът, който показва в реално време ъгъла, под който се движи автомобилът. Нова е и Multiview Camera-та, предлагаща 4 различни изгледа около автомобила чрез четири камери – особено полезна при паркиране и офроуд по тежки терени.
В купето всички материали и дизайнът създават чувство за комфорт и отговарят напълно на големите очаквания. Новата MediaNav мултимедия предлага повече функции. Duster вече се предлага с безключово отключване. То се активира от карта "Свободни ръце" и отключва автоматично всички врати, когато водачът се приближи до автомобила, и осигурява заключване, когато се отдалечи от него.
На пръв поглед технически промените не са големи, но зад волана втората генерация на Duster се усеща като напълно нова машина. За това помага и напълно променената кормилна система, която дава по-добра обратна връзка през гумите към пътя и много повече увереност при високи скорости по магистрала. Тя вече е с променлив електрически сервоусилвател на волана, намаляващ усилието на въртене при различна скорост на движение и улесняващ паркирането.
Втората генерация на Duster се задвижва от два бензинови двигателя с 1.6 литра обем и 115 кс (има LPG газова версия) и 1.2 TCe турбо с директно впръскване на бензина и 125 кс. Дизеловите версии са две с мощност 90 и 110 кс. Трансмисиите са 5- и 6-степенни механични и EDC6 автоматична 6-степенна с два съединителя. Засега тя се предлага само в комбинация с дизеловата 110 кс версия и предно предаване.
Основната задача пред Dacia бе да запази цената на втория Duster близка до предишното поколение, като в същото време нивото трябваше да бъде по-високо. Не е никак лесно да се създаде напълно нов дизайн и да бъдат внедрени нови технологии, но накрая базовата версия на новия Duster струва почти толкова, колкото струваше преди осем години. Това несъмнено продължава да е големият му коз, който оставя всъдехода без никаква конкуренция в ценовия клас, който преди години сам създаде.
ТЕХНИЧЕСКА ИНФОРМАЦИЯ
ЦЕНОВА ЛИСТА