През 1976 година второто поколение на Audi 100 получава нещо невиждано за марката досега: първия 5-цилиндров бензинов двигател. Това дава началото на една нова традиция, която продължава и до днес в RS3 Sportback и TT RS: 2.5-литровият TFSI.
През август от въпросната 76-година в Люксембург, когато е и премиерата на новото Audi 100, германците от Инголщад показват първия си 2.1-литров двигател със 136 кс, 185 Нм въртящ момент и 5 вместо 4 цилиндъра. Излиза на пазара през март 1977 година, а от септември 79-а моторът официално е част от гамата на Audi 200. След това статусът му бързо става култов – от една страна благодарение на успехите му в моторспорта, от друга заради надеждността и по-добрия разход. Изиграва голяма роля и за така наречения „Vorsprung durch Technik“, а до днес за хората, които познават колата, която приближава, по звука на двигателя дори без да я виждат, „шумът“ от него винаги ще е музика.
През 70-те години на миналия век инженерите в Audi са на мнение, че 4-цилиндровите двигатели трябва да отстъпят място на 6-цилиндрови. За съжаление физическото място под предния капак не позволява въвеждането им, а и разпределението на тежестта се превръща в голям проблем. Затова решават да заложат на 5. Базират го на ЕА 827, 4-цилиндров редови двигател, използван в Audi 80 и 100. От него правят 5-цилиндров с инжекцион, а през 78-а показват и първата му дизелова версия: атмосферен 2.0-литров със 70 кс. Година по-късно бензиновият мотор среща турбината и се влюбва. Мощността му достига 170 кс и 265 Нм и влиза в Audi 200 5T.
1980-а е годината на Audi Ur-quattro. Тук е 5-цилиндровият бензинов мотор с турбокомпресора, интеркулера и перманентно задвижване на четирите колела. Първоначално с 200 кс, с които финландският пилот Хану Микола печели титлата при пилотите в WRC. Малко след това Audi представят Sport quatturo с новоразработен 4-клапанов 5-цилиндров алуминиев двигател с 306 кс. Остава в историята като най-мощната серийна кола, произвеждана от германска компания до този момент. Тя излива основите за новата рали кола от група Б с 450 кс.
На световното изложение във Франкфурт през 1989 година Audi отново правят революция, представяйки първата серийна кола с 5-цилиндров дизелов двигател с турбокомпресор и пълно електронно управление – Audi 100 TDI. Разполага със 120 кс от 2.5-литра. Разбира се, това не спира работата по бензиновия мотор и през 1994-а на пазара пристига Audi RS 2 с 315 кс.
След това 5-цилиндровите двигатели се оттеглят за кратко от B-сегмента, когато идва ред на Audi A4. През 2009 година обаче, започва втора част: Audi TT RS с турбокомпресор и директно впръскване, разработен от Quattro GmbH. 2.5-литров напречно разположен мотор с 340 кс. Същия е под капака и на RS 3 Sportaback и RS Q3. TT RS plus, което Audi представиха през 2012 година, притежава 360 кс, а днес 2.5-литровият TFSI в Audi TT RS произвежда 400 кс. И историята продължава...