Велосипедите на Opel празнуват своя 130-и юбилей

Велосипедите на Opel празнуват своя 130-и юбилей

Това е специален рожден ден за велосипеда: през тази година Opel празнува своя 130-ти рожден ден на велосипедно производство, изиграло ключова роля за развитието на марката по време на ранните дни на компанията. През пролетта на 1886 година след създаването на първия велосипед с голямо предно и малко задно колело или така наричания велосипед с голямо колело, Opel израства и през 20-те години се превръща в най-големия в света производител на велосипеди. Дори задаващата се икономическа криза през 1929 не спира успешния бизнес с велосипеди. Независимо от това Opel продава това подразделение на германския производител на велосипеди и автомобили NSU през декември 1936 година, за да се фокусира върху производството на автомобили.

Около 75 години са били необходими, за да може Opel да се завърне поне за малко към велосипедните си корени. През 2012 година с „RAD e“ производителят от Рюселсхайм представя екологичната дизайнерска студия, която създава мост от миналите традиции към настоящето. Задвижваният от електричество велосипед бе едновременно с това и визия към велосипеда на бъдещето. Заради ерата на урбанизация и алтернативна мобилност се очаква електрическите велосипеди да играят важна роля в бъдещите концепции.

Бизнес пътуване до Париж вдъхновява Адам Опел

След 23 години от създаването на компанията – до този момент Opel е произвеждал само шевни машини – през 1885 година Адам Опел се връща от бизнес пътуване от Париж. Преди воаяжа до френската столица, той счита високите велосипеди за поредната „модерна играчка“ и че „велосипедът ще изчезне толкова бързо, колкото се е появил.” След посещението на Париж, мисълта за това изявление изчезва яко дим. Вдъхновен от бързо разрастващата се търговия с велосипеди с голямо колело и повлиян от бума на велосипеди в Англия, Опел вече има идея. Той получава отделни части от Англия и за радост на своите синове, започва сглобяването на първия велосипед с голямо колело. През 1886 година Опел продава първия си велосипед и започва производството на велосипеди Opel.

Само една година по-късно Opel започва производството на трициклети и велосипеди с нормални колела, така наречените „безопасни велосипеди“. Неговият син Карл докарва такъв велосипед при завръщането си от бизнес пътуване за изучаване на велосипедното производство в Шефилд, Англия. „Безопасният велосипед“ има две колела с почти еднакъв размер и е много по-лесен за движение, като разбира се, височината от която колоездачът може да падне е значително по-малка. Вдъхновен и очарован от многобройната публика на велосипедните състезания в Англия, след своето завръщане Карл се присъединява към състезателното поприще и на Палменгартен във Франкфурт незабавно печели.

Пътят до най-голям производител на велосипеди в света

Сега всичко се случва много бързо. С първата си победа във Франкфурт Карл се връща с пет заявки за велосипеди, а новите победи водят до нови заявки. Само през 1889 година има вече 240 състезателни победи, включително 13 шампионата, спечелени с велосипеди на Opel. Датата 20 юли, 1889 година се превръща в крайъгълен камък за националното признание на велосипедите Opel. На този ден, Аугуст Лер, един от най-успешните велосипедни състезатели на своето време, спечелва „Шампионата на света“ в Лондон със своя велосипед с голямо предно колело на Opel – победа, която намалява английското влияние върху велосипедната индустрия и осигурява попътен вятър за велосипедите на Opel. Чувството на оригиналност и предприемаческият усет на братята Опел са запечатани във фотография от 1895 година, показваща ги всичките върху специален модел с пет седалки – т.нар. „квинтоплет“.

Следващите години също са успешни. През 1899 година синовете Опел – бащата Адам е починал през 1895 година – конструират първия си автомобил, но продължават да развиват и бизнеса си с велосипеди. До 20-те години те ангажират най-добрите велосипедисти на света, които водят Opel от победа към победа. А понеже търсенето на велосипеди продължава да расте, Opel скоро прави фундаментална промяна в производството си: през 1923 година това е първата германска компания, която въвежда поточната линия за своето велосипедно производство. По този начин на всеки седем секунди по един нов велосипед напуска поточната линия. Снижаващите се производствени разходи намаляват също и цената за потребителите, превръщайки велосипеда в достъпна форма на транспорт за по-голяма част от населението. Така не е нужно много време Opel да се превърне в най-големия производител на велосипеди в света през 1925 година. Една година по-късно едномилионното двуколесно возило на Opel напуска поточната линия.

Преосмисляне през 30-те години: Opel продава своя велосипеден бизнес на  NSU

В следващите години обаче, иначе преуспяващата компания се сблъсква с някои предизвикателства. След смъртта на синовете на Адам, Карл и Хайнрих през 1927 и 1928 година, братята Вилхелм и Фриц срещат финансови трудности заради двойното данъчно облагане при наследство, което сега трябва да платят. Тъй като нямат пари за реновирането на производствените съоръжения, работещи винаги на пълен капацитет, Вилхелм и Фриц Опел се оглеждат за партньор. Така че предложението за покупка от General Motors - най-големият по това време автомобилен производител, идва в точния момент. През септември 1929 година И. Дж. Ройтер става първият американец назначен за генерален директор на Opel, докато братята Вилхелм и Фриц Опел стават част от надзорния съвет.

Един месец по-късно, на 29 октомври 1929 година, се оказва, че продажбата е изключително мъдро решение. Сривът на Уол стрийт, известен като Черния Вторник, изпраща множество компании в банкрут. Но продължилата години икономическа криза не се отразява пагубно на процъфтяващото производство на велосипеди Opel поради редица причини: първо, подразделението на GM навлиза в кризата добре оборудвано; второ, след икономическата криза има голямо потребление на велосипеди; и трето, броят на безработните намалява значително благодарение на взетите от правителството мерки, така че все повече и повече хора могат да си позволят велосипед.

Но производителите все повече отправят взор в автомобилното производство: “За да се освободи персонал за моторизацията, на която искаме да отдадем цялата си енергия,” в края на 1936 година, управлението на фирмата и надзорния съвет на Adam Opel AG решават да продадат велосипедния бизнес на NSU. На 15 февруари 1937 година е произведен последният велосипед Opel, слагайки край на една традиция продължила повече от 50 години с около 2.6 милиона произведени велосипеда.

Свързвайки традиции и иновации: Екологичната студия RAD e

Почти 75 години по-късно Opel се завръща към корените си. Екологичната дизайнерска студия „RAD e“ прави своята премиера през март 2012 година на Автомобилното изложение в Женева. В годината, в която марката празнува своята  150-та годишнина, инженерите са вдъхновени от едно историческо возило - мотоциклета на Opel Motoclub 500 от 1928 година. Също като класическата машина, чиято популярност в голяма степен се дължи на гумите в пламтящо червено, „RAD e“ е изработен от конструкции от пресована стомана. В студията могат да бъдат открити дизайнерски елементи от два леки автомобила на Opel: рамката с форма на бумеранг е много подобна на стилистиката на предната част на Ampera и Zafira Tourer.

Традициите на Opel в областта на велосипедите изминава дълъг път от първия велосипед от 1886 година с голямо предно колело до концепцията „RAD e“. През това време не само превозните средства, но и обществените нужди се променят – все повече и повече хора живеят в градовете в наши дни и те ще се нуждаят от различни възможности за превоз в бъдеще. Затова и производител като Opel е постоянно в състояние на промяна. С общността за споделяне на автомобили  CarUnity, платформата за споделяне на превоз flinc и първите стъпки към автономното шофиране, Opel постоянно разширява своята класическа гама от предлагани продукти по пътя към превръщането си в компания, осигуряваща широка гама от мобилност.

Изпълнителният директор на Opel д-р Карл-Томас Нойман е истински велосипеден ентусиаст. Наскоро той се срещна с редакторите на новото списание Bike Bild за първата статия за Фелдберг в планината Таурус, за да покара колело с журналистите и за създаването на една интересна история. Тя може да бъде открита в новия Bike Bild, който се предлага в Германия от 31 август.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички