Магическо каране от страна на Оскар Пиастри му донесе една много важна победа в битката за титлата във Формула 1, в която главни действащи лица са той и съотборникът му в Макларън Ландо Норис.
Днес Пиастри триумфира в надпреварата за Гран При на Белгия, чието начало беше забавено с около 90 минути заради дъжда, който се изсипа над пистата „Спа“ малко преди предвидения старт. Заради него условията станаха прекалено опасни, като основният проблем беше много ниската видимост във водната пелена, която се вдигаше зад пилотите.
След забавянето хиляди около пистата станаха свидели на една много интригуваща надпревара, в която изпреварванията не бяха много, особено след преминаването към сликовете, но пък стратегическата битка между Пиастри и Норис беше много интригуваща. Пиастри, който поведе още в първата обиколка след старта, заложи на средно твърдите сликове, докато Норис, който спря обиколка по-късно, избра твърдите.
И двамата останаха на пистата до финала на състезанието, като в заключителните обиколки Норис с по-добро сцепление. Пасивът, който той беше натрупал преди това обаче се оказа прекалено голям за него и той така и не успя да догони Пиастри до финала. За това спомогнаха и трите по-сериозни неточности, които британецът допусна. Те му костваха общо около четири секунди, които се оказаха фатални за надеждите му за победа в родината на неговата майка.
На финала разликата между съотборниците в Макларън беше 3.4 секунди, след като Пиастри намали темпото си в самия край, за да поздрави тима си. Трети зад двамата завърши Шарл Леклер, който през цялата дистанцията имаше зад себе си Макс Верстапен, но световният шампион така и не успя да изгради атака срещу пилота на Ферари и остана четвърти.
Челната петица оформи Джордж Ръсел, а зад него зоната на точките допълниха Алекс Албон, Люис Хамилтън, Лиам Лоусън, Габриел Бортолето и Пиер Гасли. До финала на състезанието, въпреки мокрите първи обиколки, стигнаха абсолютно всички пилоти. Зад топ 10 се класираха Оливър Беарман, Нико Хюлкенберг, Юки Цунода, Ланс Строл, Естебан Окон, Андреа Кими Антонели, Фернандо Алонсо, Карлос Сайнц, Франко Колапинто и Исак Хаджар, който единствен беше затворен с обиколка от лидерите.
В генералното класиране при пилотите след своята шеста победа за сезона Пиастри увеличи своя аванс пред Норис на 16 точки. Трети с пасив от 81 пункта спрямо водача е действащият шампион Верстапен.
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Белгия
При отборите Макларън вече надхвърли границата от 500 точки от началото на сезона. Британският тим води с актив от 516 и преднина от цели 268 пред Ферари. Тройката с изоставане от 294 оформя екипът на Мерцедес.
Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Белгия
Сезон 2025 във Формула 1 продължава следващата седмица с надпреварата за Гран При на Унгария на пистата „Хунгароринг“. Състезанието край Будапеща ще бъде последното преди едномесечната лятна пауза.
Най-интересното от надпреварата за Гран При на Белгия във Формула 1:
Загряваща обиколка - Заради падналия в минутите преди старта дъжд над пистата състезателният директор Руи Маркеш избра да започне процедурата по стартиране зад колата на сигурността. Абсолютно всички пилоти заложиха на гумите интермедия за началото на надпреварата.
Червен флаг - Заради водата по пистата и най-вече заради изключително ниската видимост във водната пелена червеният флаг беше показан още в средата на първата загряваща обиколка. Добрата новина е, че поне за момента над пистата не валеше, но просто водата върху настилката беше прекалено много за безопасното движение на колите, дори и зад автомобила на сигурността.
Старт - След забавяне от повече от час надпреварата за Гран При на Белгия официално стартира зад колата на сигурността, която изведе пилотите обратно на пистата.
1/44 - Още в първите метри след връщането на колите на пистата се видя, че сега пистата е в много по-добро състояние, а на части от нея изглеждаше, че условията са почти за сликове.
3/44 - Двамата най-успешни пилоти в колоната, Верстапен и Хамилтън, започнаха да настояват колата на сигурността да се прибере в бокса и състезанието да започне наистина.
4/44 - Рестарт! Рейс директорът прецени, че условията вече са достатъчно добри, за да прибере колата на сигурността и да позволи състезанието да започне. Реалният старт обаче беше летящ, тъй като условията на стартовата решетка не бяха еднакви от двете страни.
5/44 - Пиастри помисли за атака още в първия завой, но се отказа. Австралиецът обаче получи страхотна въздушна струя на правата "Кемъл" и изпревари Норис още преди спирането за "Ле Комб".
До края на обиколката Пиастри успя да се откъсне на повече от секунда пред Норис, който се движеше пред Леклер и Верстапен.
6/44 - Ръсел и Хамилтън напреднаха с по една позиции, изпреварвайки съответно Албон и Строл в подхода за "Ле Комб". Ръсел се изкачи на петото място, а Хамилтън на 17-ото.
7/44 - След първоначалната загуба на време Норис започна да стабилизира своето темпо и вече даваше времена, които бяха почти идентични с тези на Пиастри. Разликата между двамата беше 1.2 секунди.
Хамилтън успя да изпревари и Сайнц за 16-ото място, а менврата му дойде в "Автобусната спирка".
8/44 - Още една позиция напред за Хамилтън, който изпревари и Колапинто в подхода за "Ле Комб", за да се изкачи на 15-ото място. В края на обиколката британецът се справи и с Хюлкенберг в спирането за "Автобусната спирка", за да заеме 14-та позиция.
9/44 - Хамилтън продължи да напомня за най-славните си години, след като изпревари и Гасли в завоя "Ставело" и се изкачи на 13-то място.
11/44 - Пиастри каза на Макларън, че вече може да започне да се мисли за сликовете. По думите на австралиеца единственият по-мокър участък беше правата "Кемъл".
Верстапен помисли за атака срещу Леклер от външната страна на "Пуон", но пилотът на Ферари успя да блокира маневрата на световния шампион. Двамата вече бяха изостанали на над седем секунди от Норис, който имаше пасив от 1.8 спрямо Пиастри.
12/44 - Грешка на Леклер в "Сурс", която даде възможност на Верстапен да атакува, но по-високата максимална скорост на пилота на Ферари му позволи да запази третото си място. За разлика от спринта вчера, днес Верстапен беше с по-високи нива на притискане и съответно по-ниска максимална скорост.
Хамилтън, Гасли, Хюлкенберг и Алонсо спряха в бокса и преминаха към сликовете. Гасли беше големият губещ, който загуби позиция от Хюлкенберг заради по-бавната работа на механиците на Алпин.
13/44 - Пиастри веднага покри стопа на Хамилтън и останалите пилоти. Същото сториха още Леклер, Верстапен, Ръсел, Албон, Лоусън, Бортолето, Беарман, Колапинто, Сайнц, Антонели и Строл. На пистата останаха само Норис, Цунода, Хаджар и Окон.
14/44 - Норис, Цунода, Хаджар и Окон също спряха в бокса. След връщането си на пистата Норис беше на близо седем секунди зад Пиастри, но за разлика от австралиеца, той заложи на твърдите гуми, с които да се опита да изкара до финала. Норис беше единственият пилот, който избра твърдата смес, всички останали бяха със средно твърдата. Стопът на британеца не беше най-добрият заради забавяне с поставянето на предна лява гума.
15/44 - Големият печеливш от тези стопове беше Хамилтън, който напредна с цели шест позиции и вече се движеше на седмото място.
17/44 - От Макларън казаха на Норис, че и Пиастри може да се опита да стигне до финала без да спира повече, въпреки че австралиецът беше със средно твърдите гуми, които този уикенд са с две стъпки по-меки от твърдите. Разликата между двамата пилоти на Макларън беше набъбнала до близо девет секунди.
21/44 - От Макларън съобщиха на Пиастри, че се справя добре с работата с гумите си и решението за това дали ще се прави втори стоп, или не, ще бъде негово. Австралиецът пък каза, че вече усеща ефекта на деградация на гумите.
22/44 - В средата на дистанцията Пиастри водеше с 8.2 пред Норис, който на свой ред имаше предимство от 7.8 пред Леклер. На 2.2 зад монегаска се движеше Верстапен, който се беше откъснал на 3.0 пред Ръсел. Зад британеца Албон, Хамилтън, Лоусън, Бортолето и Хюлкенберг оформяха топ 10. Най-малката разлика в десетката беше тази между Лоусън и Бортолето, които бяха разделяни от 1.4 секунди.
26/44 - Доста слаба обиколка от страна на Норис, който загуби 1.2 секунди в нея след грешка в "Пуон".
27/44 - Антонели успя да реализира изпреварване в образувалото се DRS влакче зад Гасли в подножието на топ 10 и мина пред Алонсо в спора за 14-то място. Маневрата на италианеца дойде с помощта на DRS на правата "Кемъл". Във влакчето зад Гасли, който беше много бърз на правите, се движеха Цунода, Беарман, Антонели и Алонсо, който след загубеното място от пилота на Мерцедес започна да изостава.
28/44 - След двете поредни обиколки, в които загуби време, Норис успя да върне 0.5 секунди на Пиастри, регистрирайки най-бързия тур от началото на състезанието. Британецът стана първият, който слиза под 1:46 от днес.
30/44 - Звездата на началните обиколки Хамилтън започна да притиска Албон в спора за шестата позиция. Британецът вече се движеше на по-малко от секунда зад пилота на Уилямс и разполагаше с DRS на старт-финалната права и на правата "Кемъл".
31/44 - Част от пилотите извън топ 10, включително Антонели и Алонсо, направиха втори спирания в бокса с надеждата това да им позволи да напредната и да се преборят за някоя друга точка. На този етап обаче темпото на Пиастри все още беше близко до това на Норис и изглеждаше малко вероятно австралиецът да сменя за втори път гумите си.
32/44 - Хюлкенберг стана първият пилот от тези в топ 10, който спира за втори път. Германецът се движеше десети и след стопа си се върна на 15-ото място, точно зад Строл и Окон.
33/44 - Пиастри и състезателният му инженер обсъдиха състоянието не гумите му и се обединиха около мнението, че по-добрият вариант е австралиецът да кара с тях до финала.
34/44 - Нова неточност на Норис, този път в "Сурс", която му коства приблизително секунда спрямо Пиастри. Разликата между тях беше осем секунди.
36/44 - Антонели с доста оптимистична атака срещу Окон от външната страна на "Ле Комб", но италианецът спря прекалено късно, влезе много дълбоко в комплекса, което позволи на Окон да си върне позиция в "Малмеди".
37/44 - Деградацията на гумите на Пиастри вече започна да се усеща и австралиецът губеше по поне половин секунда на обиколка в последните няколко тура. Засега обаче напредъкът на Норис не беше достатъчен, за да му позволи да догони своя съотборник преди финала. Разликата между тях беше малко под шест секунди.
40/44 - Четири тура преди финала Пиастри водеше с 4.3 пред Пиастри, като в последния тур Норис загуби малко време зад затворения с обиколка Хаджар, който се забави с отместването си от идеалната линия във втория сектор.
42/44 - Пиастри продължаваше да поддържа достатъчно добро темпо, което нямаше да позволи на Норис да го настигне преди финала. Разликата между двамата беше 3.1 секунди при оставащи два тура до карирания флаг.
43/44 - Грешка на Норис в "Сурс" увеличи пасива му на 4.8, което практически сложи край на надеждите на британеца да догони Пиастри.
Финал - Оскар Пиастри с много важна победа в Гран При на Белгия, Ландо Норис завърши втори на "Спа", а Шарл Леклер оформи подиума в Ардените.
Снимки: Gettyimages