Вход / Регистрирай се

Защо "страдащият" Оли Беарман не ползва устройството, което "променя живота"

Оливър Беарман разкри защо не е използва устройството, което „променя живота“, въпреки че той „страда“ във Формула 1 в момента.

Устройството, за което британският пилот на Хаас говори, е новата охладителна система, която пилотите могат да използват от началото на този сезон. Тя представлява охладителна риза, която те обличат под гащеризона си и чрез допълнително устройство, което се монтира в кокпита, през нея циркулира течност, която охлажда пилотите.

Люис Хамилтън не е фен на едно нововъведение във Формула 1
Люис Хамилтън не е фен на едно нововъведение във Формула 1

Тази система беше разработена след случилото се в Катар през 2023 година, когато част от пилотите имаха сериозни проблеми заради жегата и влажността на високоскоростната „Лусайл“. Тя може да се използва в състезания, които се провеждат при температури, които са по-високи от 31 градуса по Целзий, но не са задължителни през 2025 година.

Охладителните системи няма да бъдат задължителни във Формула 1 през 2025
Охладителните системи няма да бъдат задължителни във Формула 1 през 2025

От сезон 2026, когато във Формула 1 ще бъдат въведени и новите коли, тези системи ще бъдат вградени изначало в тях и за пилотите ще бъде по-лесно да ги използват. Засега обаче това не е така, а Беарман разкри, че той и съотборникът му Естебан Окон не използват тази система заради нейното тегло.

„Аз изпробвах тази система по време на тренировките в Джеда и се чувствах много добре. Но, за съжаление, ние не можем да я използваме в състезанията, заради теглото ѝ, просто нямаме нужната свобода. Чакаме ФИА да ни даде допълнителното тегло, но изглежда, че прагът е прекалено висок.

„Знам, че някои отбори могат да я ползват нормално, тъй като те нямат такъв проблем с теглото, но, ако състезанието не бъде обявено за горещо, половината отбори не могат да я използват, което не е честно. Оригиналният дизайн не работеше за никой, но след промените тя работи много добре и това се усеща, най-вече на гърба, тъй като ти си притиснат към седалката.

„Ползите от това да имаш студена вода, която да циркулира, дори и да работи само 15-20 обиколки, променя нещата. Примерно в Джеда е горещо, но и влажно. Температурата може да е 26-27 градуса, но с влага от 60-70%, с всички тези слоеве, които носим, усещането е много по-горещо и когато имаш охлаждане животът ти се променя.

„Тази система наистина ми помогна в тренировките, но, за съжаление, ние не можем да я използваме в състезанията. Цялата система е много тежка, а ние се опитваме да извлечем максимума от колата, не се опитваме да я правим по-лека, за да можем да използваме охладителната риза. За съжаление ние ще трябва да страдаме, докато не променят правилата, за да можем да я използваме по-свободно, тъй като някои отбори имат нужната свобода“, обясни Беарман.

Според сегашните правила минималното тегло на колите във Формула 1 е 798 килограма, но то се повишава в състезанията, в които ФИА очаква високи температури, за да могат отборите да монтират тези системи. Засега обаче такъв случай не е имало, въпреки че вече имаше състезания, в които отделни пилотите караха с охладителната риза, въпреки допълнителното ѝ тегло.

Следвай ни:

Снимки: Imago

Още от Моторни спортове

Виж всички