Оскар Пиастри не срещна никакви затруднения и триумфира в Гран При на Китай

Оскар Пиастри спечели своята трета победа във Формула 1 след едно много силно каране в надпреварата за Гран При на Китай, в която австралиецът практически беше притеснен само в първите метри.

Пилотът на Макларън стартира от полпозишъна и трябваше да парира атаката на тръгналия втори Джордж Ръсел в спринта до първия завой. Той обаче се справи перфектно с тази си задача, след което се възползва максимално от чистия въздух, който имаше пред себе си, за да не позволи на неговите съперници да го притеснят и спечели с аванс от 9.7 секунди пред своя съотборник Ландо Норис.

Британецът изпревари Ръсел с атака от външната страна на първия завой на състезанието, след което беше прескочен от пилота на Мерцедес по време на спиранията в бокса. Норис обаче имаше нужда от само три тура, за да си върне втората позиция, след което неколкократно започваше да се приближава до Пиастри, но австралиецът всеки път успяваше да отговори на това по-високо темпо. Отделно в края Норис имаше проблеми със спирачките и намали много скоростта си в последните обиколки.

Трети финишира Ръсел, който в средата на дистанцията трябваше да се отбранява от Шарл Леклер, но впоследствие се откъсна от монегаска, след като пилотът на Ферари загуби скорост. От части това се дължеше и на факта, че той изкара практически цялото състезание с отчупено предно крило след контакт със съотборника си Люис Хамилтън още във втория завой.

Тази загуба на скорост от страна на Леклер позволи на Макс Верстапен да го настигне и изпревари със страхотна атака в дългите първи завои в началото на обиколката малко преди финала. Това изкачи световния шампион на четвъртото място, а Леклер и Хамилтън финишираха пети и шести. Седемкратният шампион, който спечели вчерашния спринт, беше единственият от пилотите в челото, който заложи на стратегия с две спирания в бокса.

Зад него на едно фантастично седмо място завърши Естебан Окон, а зоната на точките оформиха Андреа Кими Антонели, Алекс Албон и вторият пилот на Хаас Оливър Беарман, който заложи на алтернативната стратегия с по-дълъг първи стинт с твърдите гуми.

В генералното класиране след първите два кръга за сезона във Формула 1 лидер с актив от 44 точки е Норис, втори с 36 е Верстапен, а тройката с 35 оформя Ръсел. С днешната си победа Пиастри се изкачва на четвъртото място с 34 пункта на своята сметка.

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Китай (обновено)
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Китай (обновено)

При отборите световните шампиони от Макларън оглавяват класирането със 78 точки и аванс от 25 пред тима на Мерцедес, който заема второто място. Тройката с актив от 36 пункта оформя екипът на Ред Бул, чийто аванс пред Ферари е само точка.

Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Китай (обновено)
Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Китай (обновено)

Сезон 2025 във Формула 1 продължава след две седмици (4-6 април) с надпреварата за Гран При на Япония на легендарната писта "Сузука".

Дисквалифицираха пилотите на Ферари и Пиер Гасли от Гран При на Китай
Дисквалифицираха пилотите на Ферари и Пиер Гасли от Гран При на Китай

Най-интересното от надпреварата за Гран При на Китай:

Старт - Отлично потегляне за Ръсел, който се опита да атакува Пиастри в дългия първи завой, но вместо това загуби позиция от Норис. Зад тях Хамилтън и Леклер изпревариха Верстапен, който беше притиснат и от Антонели в шестия завой.

1/56 - Ръсел пробва да си върне второто място в бързия седми завой, но атаката му бе парирана от Норис. Леклер пък е с повредено предно крило след контакт с Хамилтън в първите завои на състезание.

2/56 - В края на втората обиколка Пиастри водеше с малко над секунда пред съотборника си Норис, който имаше аванс от под секунда пред Ръсел. Зад тях Хамилтън, Леклер, Верстапен, Антонели, Цунода, Хаджар и Окон оформяха челната десетка.

3/56 - Леклер получи информация колко притискане губи от щетите по предното крило, но засега монегаскът няма да влиза в бокса за смяна.

4/56 - Алонсо намали рязко скоростта си заради повреда в спирачките. Испанецът се движеше на 12-то място преди да напусне надпреварата.

5/56 - Разликите в челото оставаха стабилни като темпото беше диктувано изцяло от работата с гумите и грижата за тях. Пиастри водеше с около секунда пред Норис, а първите петима бяха събрани в по-малко от пет секунди. Верстапен вече беше изостанал на над три секунди от Леклер.

8/56 - Ръсел започна да изостава от двамата лидери, които вече се движеха на 2.3 секунди пред него. Пилотите на Макларън бяха разделяни от 1.5 секунди.

10/56 - Първото предвидено спиране в бокса за деня стана факта благодарение на Гасли, който се отправи към пит лейна от 12-то място. Французинът смени средно твърдите си гуми с твърди такива.

11/56 - Цунода, Окон и Дуън, които се движеха около Гасли, отговориха на стопа на французина и също преминаха към твърдите гуми за вторите си стинтове. От тях единствен Цунода заемаше позиция в топ 10 преди първото си спиране в бокса.

12/56 - Антонели и Хаджар също посетиха механиците си за смяна на гуми. Отпред разликите бяха започнали да се отварят малко като Пиастри водеше с 2.5 пред Норис, който имаше сходен аванс пред Ръсел, а пилотът на Мерцедес се движеше на 2.5 пред Хамилтън, чието предимство пред Леклер бе по-малко от секунда, въпреки повреденото предно крило на монегаска.

13/56 - Хамилтън се отправи към механиците на Ферари, превръщайки се в първия пилот от челото, който спира днес. Британецът беше последван от Верстапен, а двамата се върнаха на пистата съответно 10-ти и 12-ти.

14/56 - Лидерът Пиастри направи първото си спиране в бокса за деня, преминавайки към твърдите сликове. Заедно с него в бокса влезе и Ръсел. Пиастри се върна на пистата на четвъртото място, а Ръсел на осмото.

15/56 - Ръсел веднага напредна с една позиция, изпреварвайки Беарман в спирането за шестия завой. В края на обиколката Норис и Леклер също спряха в бокса. При връщането си на пистата Норис беше изпреварен от Ръсел с много смела атака от външната страна на дългия първи завой.

18/56 - Норис атакува успешно Ръсел с помощта на DRS на старт-финалната права и си върна виртуалната втора позиция зад Пиастри и Албон, който все още не беше спирал в бокса.

19/56 - Норис не срещна съпротива от страна на Албон и зае втората позиция на пистата зад Пиастри, като двамата пилоти на Макларън бяха разделяни от 3.6 секунди.

20/56 - От Ферари наредиха на Хамилтън да пропусне съотборника си Леклер, който видимо стоеше по-добре на пистата, въпреки че беше със счупено предно крило.

21/56 - Хамилтън се съобрази с инструкцията на отбора и пропусна съотборника си в първия завой. Монегаскът веднага демонстрира по-високото си темпо и се откъсна на повече от секунда пред Хамилтън и почти настигна Ръсел в спора за третото място. Леклер се движеше на само седем секунди зад лидера Пиастри, чието предимство пред Норис бе четири секунди.

24/56 - Беарман пробва доста оптимистична атака срещу Строл за седмото място на пистата, но блокира предната си дясна гума в спирането за 14-ия завой, което позволи на канадеца да си върна позицията. Двамата все още не бяха спирали в бокса и бяха с твърдите гуми, с които стартираха надпреварата.

25/56 - Леклер влезе в DRS зоната на Ръсел, но се оплака по радиото, че губи много в дългата комбинация от завои 12 и 13, които извеждат на дългата 1.2 километра обратна права.

26/56 - Беарман се отправи към пит лейна за първото си спиране в бокса днес. Британецът премина към средно твърдите гуми и се върна на пистата на 17-о място, на 3.2 зад Лоусън, който също беше със средно твърдите смеси, но неговите гуми бяха с осем тура по-стари от тези на Беарман.

27/56 - Норис записа най-бързата обиколка от началото на състезанието и намали изоставането си от Пиастри на 3.6 секунди. Британецът се движеше на 2.5 пред Ръсел, който продължаваше да води със себе си Леклер. За нещастие на монегаска той продължаваше да губи много в излизането на обратната права, което не му позволяваше да атакува в спирането за обратния 14-ти завой.

28/56 - Още една най-бърза обиколка от страна на Норис, с която той се доближи на 3.3 от Пиастри в средата на дистанцията.

29/56 - Пиастри също повиши темпото си, за да не се стигне до ситуация, в която Норис отново влиза в мръсния въздух на своя съотборник. Идеята на Макларън беше по този начин двамата да си осигурят по-голям аванс преди очакваните втори спирания в бокса.

30/56 - Грешка на Леклер в 14-ия завой, която му коства около секунда и така той се отдалечи на 2.2 зад Ръсел.

32/56 - В челото разликата между лидерите продължаваше да се топи и авансът на Пиастри пред Норис вече беше паднал до 2.6 секунди. Норис пък водеше с 4.8 пред Ръсел, чието предимство пред Леклер бе 2.1. Монегаскът имаше преднина от 2.9 пред съотборника си Хамилтън.

33/56 - Пиастри отговори на темпото на Норис и направи обиколка, която бе с 0.3 по-добра от тази на британеца, за да увеличи своето предимство до 2.9.

34/56 - Още една силна обиколка от страна на лидера, с която неговият аванс набъбна на 3.4 секунди.

35/56 - Строл, който все още не беше спирал в бокса, продължаваше да се движи на седмото място и да поддържа солидно темпо, което беше съизмеримо с това на пилотите зад него, които вече бяха спирали поне по веднъж. В края на обиколката Цунода направи своето второ спиране от осмата позиция, връщайки се на пистата на 15-о място, точно пред съотборника си Хаджар, който спря обиколка по-рано.

36/56 - Строл най-накрая направи своето първо и най-вероятно единствено спиране в бокса, преминавайки от твърдите към средно твърдите сликове. Пилотът на Астън Мартин се върна на пистата на 14-та позиция, на близо девет секунди зад Беарман, който е другият пилот със сходна стратегия.

37/56 - Хамилтън се отправи към бокса за втори път, след като почти беше настигнат от Верстапен в спора за петата позиция. Седемкратният шампион отново заложи на твърдите сликове, с които да изкара до финала. А според информация на Макларън в самия край се очаква над пистата да превали, но доста по-слабо, отколкото в Австралия миналата седмица.

39/56 - Норис отново скъси изоставането си от Пиастри, като двамата пилоти на Макларън бяха разделяни от 2.3 секунди. Пиастри беше попитан за състоянието на своите гуми и заяви, че според него може да стигне до финала с тях.

40/56 - Беарман срещна известни затруднения, но успя да изпревари Гасли, за да влезе в зоната на точките. В нея беше и съотборникът му Окон, който се движеше седми.

42/56 - Отпред разликата между Пиастри и Норис отново се увеличи, достигайки до 4.0 секунди. Зад тях Ръсел изоставаше с 5.3 от Норис и се беше откъснал на 4.9 пред Леклер. Монегаскът пък беше настиган с по няколко десети на обиколка от Верстапен в спора за четвъртото място. Двамата бяха разделяни от 3.7.

45/56 - Верстапен продължаваше да настига Леклер като вече разликата между двамата беше паднала до 3.1 секунди.

48/56 - Норис се оплака, че има проблем с педала на спирачките, които е станал много дълъг. Това обаче не се отразяваше много на неговото темпо, тъй като в 48-я тур той записа най-бързата си лична обиколка от началото на състезанието.

50/56 - Шест тура преди финала Верстапен се беше доближил на 1.5 секунди от Леклер в борбата за четвъртото място. Световният шампион се движеше на 11.9 пред Хамилтън, въпреки второто спиране на британския пилот на Ферари и по-свежите му гуми.

52/56 - Верстапен влезе в DRS зоната на Леклер и започна да притиска монегаска в спора за четвъртото място.

53/56 - Леклер направи всичко по силите си, но трябваше да отстъпи пред Верстапен, който направи много силна атака в дългите завои в началото на обиколката. Леклер пробва контра в спирането за острия шести завой, но тя беше парирана успешно от световния шампион, който зае четвъртото място.

Финал - Оскар Пиастри с безгрешно каране и първа победа за сезона във Формула 1, Ландо Норис оформи двойния триумф на Макларън в Китай, а Джордж Ръсел завърши трети за втора поредна седмица.

Кой е първият световен шампион във Формула 1?

Джузепе “Нино” Фарина

Хаун Мануел Фанджо

Алберто Аскари

Джим Кларк

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Добави коментар

Като регистриран потребител имате достъп до всички налични функционалности.Вход / Регистрация

Анонимен потребител

Чрез тази опция вашите коментари ще излизат публикувани като 'Анонимен', а част от фунцкионалносите може да не са достъпни.
20 Коментара
avatar
Анонимен
.23/3/2025
Къде е the rookie на Ферари, за да ни обясни плана си за победата днес?! Чудно ми беше вчера, като прочетох тази статия, че той има план за победата. Неприятно ме изненада, че дори е мислил такова нещо за възможно в това състезание, сякаш той не гледа обективно, не гледа реално къде се намират...
1
Харесай
Отговори (0)
avatar
Анонимен
.23/3/2025
Вчера го написах тук, че Пиастри ще спечели състезанието. Но не очаквах Ръсел да завърши трети. Писах вчера, че Верстапен ще завърши четвърти или пети. Резултатът на Ръсел не е за възхваляване, защото това му класиране си има обективна причина - по-предната му позиция на старта. ... прочети целия коментар
2
Харесай
Отговори (0)
avatar
Bo4
.23/3/2025
А леклер, норис, ръсел добри пилоти но дотам мисля че сайнц, албон са една идея по добри пилоти от тях просто карат по лоша кола
1
Харесай
Отговори (0)
avatar
Bo4
.23/3/2025
Лично мое мнение е Оскар е готов да стане шампион и в момента е от класата на хамилтън и верстапен (макар да не го харесвам верстапен), но това са тримата топ пилоти, друг е въпроса самия отбор кой ще предпочете да подкрепи макар верстапен да е ясно с другите двама не е сигурно
1
Харесай
Отговори (1)
avatar
Анонимен
.23/3/2025
Цитат от the rookie във Ферари: "Хамилтън има план как да спечели утре победата"...
1
Харесай
Отговори (0)

Добави коментар

Като регистриран потребител имате достъп до всички налични функционалности.Вход / Регистрация

Анонимен потребител

Чрез тази опция вашите коментари ще излизат публикувани като 'Анонимен', а част от фунцкионалносите може да не са достъпни.

Още от Моторни спортове

Виж всички