Ландо Норис спечели при тоталния хаос под дъжда в Австралия

Ландо Норис започна сезон 2025 във Формула 1 с една брилянта победа при пълния хаос, който се получи под дъжда в Гран При на Австралия.

Състезанието започна на изсъхваща писта, след което отново заваля, когато настъпи въпросният хаос. Първите негови жертви бяха Норис и съотборникът му Оскар Пиастри. И докато Норис успя да избегне много големи щети, то Пиастри загуби шанса да се пребори за победата пред родна публика и завърши в дъното топ 10.

След целия хаос Норис спечели пред световния шампион Макс Верстапен и Джордж Ръсел, които се качиха с него на подиума. Четвърти след един брилянтен дебют завърши тръгналият 16-и Андреа Кими Антонели, но италианецът беше наказан с пет секунди след финала за опасно връщане в алеята пред боксовете след едно от спиранията си за смяна на гуми.

Тази санкция смъкна италианеца на петото място зад Алекс Албон. Останалите позиции в зоната на точките бяха заети от Ланс Строл, Нико Хюлкенберг, Шарл Леклер, Пиастри и Люис Хамилтън, чийто дебют за Ферари определени не отговори на очакванията. До финала освен първите десетима стигнаха още Пиер Гасли, Юки Цунода, Естебан Окон и Оливър Беарман. Карирания флаг не видяха Лиам Лоусън, Габриел Бортолето, Фернандо Алонсо, Карлос Сайнц, Джак Дуън и Исак Хаджар, който отпадна още в загряващата обиколка, което доведе до забавяне на старта с 15 минути.

В класирането при пилотите след първия старт за сезона Норис води с актив от 25 точки и аванс от 7 пред Верстапен. Трети с пасив от 10 пункта е Ръсел.

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Австралия (обновено)
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Австралия (обновено)

При отборите Макларън е начело с общо 27 точки и аванс от само две пред Мерцедес. Тройката с 18 точки заема тимът на Ред Бул.

Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Австралия (обновено)
Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Австралия (обновено)

Сезон 2025 във Формула 1 продължава следващата седмица с Гран При на Китай, която ще включва първия от общо шест спринта през годината.

Най-интересното от надпреварата за Гран При на Австралия:

Отложен старт - Първата жертва на условията днес беше новобранецът Хаджар, който изпусна колата си във втория завой в загряващата обиколка. Заради разбития болид на френския пилот, който трябваше да стартира 11-ти, стартът беше отложен.

Спрямо протокола, който беше изгладен след случилото се в Бразилия миналата година, механиците се върнаха на стартовата решетка. Камерите пък уловиха Хаджар, който беше видимо разстроен от грешката, която го лиши от дебютното му състезание във Формула 1.

При завръщането си в падока, все още със своята каска, което е нещо обичайно за всеки пилот, който е разочарован от себе си, Хаджар беше утешен от не кой да е, а от бащата на Люис Хамилтън - Антъни, който бе в Мелбърн, за да наблюдава дебюта на своя син с Ферари. А на стартовата решетка Строл се възползва от възможността да смени екстремно мокрите си гуми с интермедия за втория старт.

Загряваща обиколка - След забавяне от малко над 15 минути пилотите бяха изпратени за втора загряваща обиколка, която мина без нови инциденти. Забавянето на старта позволи на пистата да изсъхне още малко.

Старт на състезанието - Отлично потегляне за Норис, който задържа първата позиция в спринта до първия завой. Зад него Верстапен изпревари Пиастри още в първите метри, а Леклер напредна с две места до петата позиция.

1/57 - Кола на сигурността! Още един новобранец, Дуън, се разби в петия завой и това наложи неутрализацията на състезанието още в първата обиколка. Повторенията показаха, че представителят на домакините стана жертва на аквапланинг върху пътната маркировка на правата след бързия пети завой.

В края на обиколката и миналогодишният победител в Мелбърн Сайнц изпусна колата си в последния завой, въпреки че надпреварата вече беше неутрализирана. Испанецът също напусна надпреварата и така още преди да има един пълен състезателен тур вече имаше трима отпаднали пилоти в три отделни инцидента.

2/57 - След целия хаос в началото Норис водеше пред Верстапен, Пиастри, Ръсел, Леклер, Цунода, Албон, Хамилтън, Гасли и Алонсо, които оформяха топ 10. Зад тях се движеха Строл, Хюлкенберг, Антонели, Бортолето, Окон, Лоусън и Беарман, които бяха останалите пилоти, които все още бяха в състезанието.

4/57 - В комуникация със своя инженер Антонели призна, че той също е бил близо до това да катастрофира, минавайки върху една от белите линии от пътната маркировка.

5/57 - Окон, Лоусън и Беарман смениха своите гуми с нов комплект интермедия, който да им даде по-добро сцепление при рестарта. Норис получи информация, че в следващите 30 минути не се очаква ново преваляване.

7/57 - Рестарт! Маршалите почистиха пистата след катастрофите в първата обиколка и надпреварата за Гран При на Австралия беше рестартирана.

8/57 - Отличен рестарт за Норис, който не даде шанс на Верстапен да го атакува в първия завой след подновяването на състезанието.

Още в първата обиколка след рестарта част от пилотите почнаха да търсят малко по-мокри части от пистата, за да охлаждат своите гуми. На части от пистата вече започваше да се появява суха линия, най-вече в третия сектор.

10/57 - След три състезателни обиколки Норис водеше с 1.1 пред Верстапен, който имаше аванс от 1.3 пред Пиастри. Цунода и Алонсо пък бяха разследвани за нарушения зад колата на сигурността, двамата се движеха съответно шести и десети.

11/57 - Местният любимец Пиастри започна да повишава темпото си и вече изоставаше с по-малко от секунда от Верстапен. Австралиецът водеше с над четири секунди пред Ръсел.

12/57 - Рейс директорът прецени, че условията са достатъчно добри, за да активира системата DRS, която може да се използва на общо четири от дългите прави в Мелбърн.

15/57 - Първите трима продължаваха да се откъсват преди Ръсел, който вече изоставаше с 9.1 от Пиастри. Норис, Верстапен и Пиастри пък се движеха с минимални разлики помежду си.

16/57 - Много силна обиколка за Норис, който беше с 0.6 по-бърз от Верстапен, за да се откъсне на 1.7 пред световния шампион. По-назад Антонели се завъртя в четвъртия завой, но избегна контакт със стените и продължи, губейки една позиция от Хюлкенберг, който беше изпреварен от пилота на Мерцедес само обиколка по-рано.

17/57 - Верстапен допусна грешка в спирането за 11-ия завой, която позволи на Пиастри да си върне второто място, което загуби на старта. По всичко изглеждаше, че Верстапен беше останал без ресурс в своите гуми, тъй като темпото му се срина.

18/57 - Само в 18-а обиколка Верстапен загуби две секунди от пилотите на Макларън, потвърждавайки тезата, че няма ресурс в гумите. В същото време стюардите обявиха, че разследват Албон и Хамилтън, също за нарушения зад колата на сигурността. Двамата, заедно с Алонсо и Цунода, бяха оправдани по тези обвинения.

20/57 - Лоусън беше много близо до голяма катастрофа в бързия девети завой при атака си срещу Окон за 15-о място, но хвана колата си и продължи в надпреварата.

21/57 - Отпред Норис водеше с 2.1 пред съотборника си Пиастри, който имаше аванс от цели 8.1 пред Верстапен. В същото време феновете на части от пистата започнаха да разгъват отново чадърите си.

23/57 - Хамилтън се оплака, че е изгуби синхронизация на своята скоростна кутия. Британецът беше заседнал на осмото място, от което стартира, зад Албон, който се движеше на по-малко от секунда пред пилота на Ферари.

24/57 - Пиастри продължаваше да топи пасива си спрямо Норис, като двамата пилоти на Макларън вече бяха разделяни от 1.7 и имаха предимство от цели 11.1 пред Верстапен. Световният шампион водеше с 8.5 пред Ръсел, който се движеше на 5.4 пред Леклер.

По-назад Хамилтън атакува Албон в спирането за 11-ия, но тайландецът ускори по-добре от 90-градусовия завой, запазвайки седмата си позиция.

26/57 - Малко преди средата на дистанцията двамата водачи бяха разделяни от 1.2 секунди и водеше с над 14 секунди пред третия Верстапен.

29/57 - Разликата между Норис и Пиастри падна до само 0.6 при преполовяването на дистанцията и Пиастри разполагаше с DRS. Двамата настигнаха изостаналите с обиколка пилоти на Хаас.

30/57 - Пиастри получи инструкция да запази позицията, което, разбира се, не се хареса на австралиеца, който очевидно беше по-бързият от двамата пилоти на Макларън в този момент от състезанието. Въпреки това той се съобрази с инструкцията на тима.

32/57 - Дребна неточност в шестия завой коства на Пиастри повече от секунда в битката за първото място.

33/57 - Обиколка след тази грешка Пиастри получи съобщение, че заповедта за запазване на позициите вече не важи. Той обаче се движеше на 3.4 зад Норис.

34/57 - Кола на сигурността! Алонсо изпусна колата си в седмия завой, което наложи нова неутрализация на надпреварата с колата на сигурността. Почти всички пилоти от шестото място назад влязоха веднага в бокса и преминаха към сликовете.

35/57 - Лидерите също посетиха механиците си, за да преминат към гумите за сух асфалт. Верстапен, Цунода, Албон, Хюлкенберг, Бортолето и Лоусън избраха средно твърдите смеси, а всички останали заложиха на твърдите.

37/57 - Норис и Пиастри получиха информация, че се очаква кратък, но интензивен дъжд да удари пистата преди финала на състезанието. Норис отговори, че вижда дъжда и добави, че ще иска да спре за интермедия преди той да е ударил пистата, а не след като това се случи.

38/57 - Класирането зад колата на сигурността беше: Норис, Пиастри, Верстапен, Ръсел, Леклер, Цунода, Албон, Хамилтън, Гасли, Антонели, Строл, Хюлкенберг, Бортолето, Окон, Беарман и Лоусън. Бортолето, Окон, Беарман и Лоусън бяха затворени с обиколка, а пилотите на Хаас бяха единствените, които все още бяха с интермедия.

40/57 - Пистата беше почистена след инцидента на Алонсо и затворените с обиколка пилоти получиха разрешение да изпреварят колоната и да си върнат обиколката. Окон и Беарман все пак влязоха за сликове, което коства отново обиколката на Беарман. Британецът се върна на пистата зад Пиастри и пред Верстапен, след което отново беше пропуснат да изпревари колоната.

41/57 - Рестарт! Рейс директорът избра да рестартира състезанието без да чака изостаналите пилоти да настигнат колоната, което е в неговите правомощия.

42/57 - Норис отново не допусна да бъде изненадан при рестарта, запазвайки първото място пред Пиастри и Верстапен.

43/57 - Дъждът започна да обхваща пистата, а прогнозите се промениха и той стана по-дълъг, отколкото се очакваше.

44/57 - Пилотите на Макларън излетяха от пистата в 12-ия завой, след което Пиастри затъна в зоната за сигурност в предпоследния завой. Норис, Ръсел, Албон, Строл, Антонели, Хюлкенберг, Бортолето и Пиастри, който след огромна загуба на време се върна на пистата, влязоха в бокса за интермедия.

45/57 - Верстапен остана на пистата още една обиколка, а в целия хаос зад него Хамилтън излезе на второто място пред Гасли, Цунода и Леклер. Норис беше шести с интермедия и настигаше лидерите с няколко секунди на обиколка.

46/57 - Очаквано Верстапен влезе в бокса, а Хамилтън и Леклер останаха на пистата със сликовете.

47/57 - Кола на сигурността! Норис си върна първото място, а след това Лоусън и Бортолето допуснаха грешки съответно във втория и предпоследния завой, което ги извади от състезанието и наложи още една неутрализация.

48/57 - Хамилтън и Леклер влязоха в бокса за интермедия и се върнаха на пистата девети и десети. След всички размествания Норис водеше пред Верстапен, Ръсел, Албон, Антонели, Строл, Хюлкенберг, Гасли, Хамилтън, Леклер, Цунода, Окон, Пиастри и Беарман.

50/57 - Беарман беше пуснат отново да изпревари колоната и да си върне обиколката, която отново беше загубил.

51/57 - Рестарт! Колата на сигурността се прибра в бокса и състезанието беше подновено за финалните му шест обиколки.

52/57 - Още един отличен рестарт за Норис, който запази първата позиция пред Верстапен и Ръсел. В дъното на топ 10 Леклер изпревари съотборника си Хамилтън със страхотна маневра от външната страна на първия завой.

54/57 - Грешка на Гасли в първия завой, която позволи на Леклер и Хамилтън да го изпреварят. В средата на обиколката френският пилот на Алпин беше атакува и от Пиастри за последното място в топ 10, но успя да запази позицията си в зоната на точките.

55/57 - Този път Гасли нямаше отговор за атаката на Пиастри и трябваше да отстъпи пред австралиеца в спирането за третия завой. А отпред разликата между Норис и Верстапен беше по-малко от секунда.

56/57 - Верстапен започна да притиска Норис за първото място, но британецът удържаше фронта.

57/57 - Верстапен отново се доближи до Норис в подхода за деветия завой, но нямаше как да атакува пилота на Макларън. Пиастри обаче стори това срещу Хамилтън и взе деветото място от седемкратния световен шампион.

Финал - Ландо Норис спечели една вълнуваща Гран При на Австралия пред световния шампион Макс Верстапен и Джордж Ръсел, които се качиха с него на подиума.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички