Повече от два месеца след надпреварата за Гран При на Катар във Формула 1 официалният доставчик на гуми в световния шампионат Пирели най-накрая даде обяснение за спуканите гуми, които провалиха състезанията на Люис Хамилтън и Карлос Сайнц.
Гумите и на двамата се спукаха в рамките на няколко секунди в началото на 34-та обиколка на надпреварата на „Лусайл“. Първоначално се смяташе, че причината за това са отломките по старт-финалната права, които се бяха появили след като Валтери Ботас прегази откъсналото се огледало от болида на Алекс Албон.
Само няколко дни след старта обаче от Мерцедес опровергаха тази теория, заявявайки, че гумата на Хамилтън е започнала да губи налягане още преди той да премине върху отломките. Това наложи допълнителни по-задълбочени анализи от страна на Пирели в базата на италианците в Милано.
При тези анализи от Пирели са разгледали внимателно както и гумите на Сайнц и Хамилтън, така и такива от други автомобили, които не са се спукали. След края на това разглеждане от италианската компания са заключили, че причината за тези две спуквания е прекалено голямото износване на двете гуми.
До него се е стигнало заради уникалността на пистата в Катар, която дава много високи нова на сцепление, но и разполага с много гладък асфалт, който предотвратява термалната деградация на гумите. Вместо това по-големият фактор за тяхното представяне е износването им, което е особено високо за предната лява гума, която е подложена под голям стрес в множеството високоскоростни десни криви на „Лусайл“.
Поради тази причина за отборите е трудно да преценят колко точно е животът на една гума. Дори и в спринта от 19 обиколки миналата година, в който колите използват само около 1/3 от горивото, което им е нужно за състезанията, някои тимове са били достигнали до лимита на живота на техните гуми.
Как едно огледало обърна цяло състезание във Формула 1 с краката нагоре
А при Сайнц и Хамилтън спукванията дойдоха след повече от половин състезателна дистанция. Причината за тяхното по-дълго оставане на пистата беше надеждата на тимовете им, че състезанието ще бъде неутрализирано заради огледалото на Албон, което да им позволи да направя по-евтини пит стопове.
Заключенията на Пирели показват, че промените по бордюрите в Катар са дали резултат и не е имало повторение на драмите от 2023 година. Тогава заради много агресивните бордюри в състезанието имаше наложена максимална дължина на всеки стинт от 18 тура, което преверна в надпреварата в състезание със задължителни три стопа.
От ФИА обясниха тежкото наказание на Норис и липсата на кола на сигурността
Въпреки това Пирели и ФИА ще проведат дискусия, за да намерят решение, с което да предовратят повтарянето на проблемите, които срещанах Хамилтън и Сайнц. Надали отноео ще видим максимална дължина на отделните стинтове, по-скоро от Пирели ще изберат по-меки смеси за Гран При на Катар тази година, което ще гарантира, че гумите ще загубят своите качества преди да се стигне до прекомерното износване, което пък води до спукванията.
Снимки: Gettyimages