От 2014 година насам всеки пилот във Формула 1 има правото да си избира с кой номер да се състезава в хода на своята кариера. Тази система, която е подобна на използваната в други шампионати, създава една асоциацията между пилот и неговия номер, която в миналото нямаше как да съществува, тъй като пилотите караха с различни номера всеки сезон.
Според правилника един номер се пази за даден пилот две години, след като той напусне шампионата, след което отново става наличен. Именно това позволява на трима от новобранците във Формула 1 през 2025 година да използват номера, които в миналото бяха използвани от световни шампиони.
Новаци връщат номерата на Райконен и Фетел във Формула 1
Габриел Бортолето, Исак Хаджар и Джак Дуън залагат съответно на №5, №6 и №7, които до преди само няколко години бяха притежание респективно на Себастиан Фетел, Нико Розберг и Кими Райконен. След като това беше обявено в социалните мрежи имаше недоволство най-вече от страна на феновете на Фетел и Райконен, които не бяха доволни от факта, че само няколко години след оттеглянето на техните любимци, номерата им вече се използват от други пилот. Това повдига въпроса дали не е редно Формула 1 да защитава номерата на своите големи звезди и шампиони по-дълго от две години?
Исак Хаджар ще се състезава с номера на Розберг във Формула 1
Аргументите в полза на тази теория са няколко, но най-водещият от тях е свързан с феновете, които асоциират даден пилот с неговия номер и не са доволни, когато той бива избран от друг състезател. Донякъде това бързо освобождаване на един номер малко или много показва, че Формула 1 не уважа своите звезди и гледа бързо-бързо да ги забрави.
В MotoGP например номерата на големите звезди се вадят от употреба, което предпазва тяхното наследство. Най-пресният подобен пример е с легендарния №46 на Валентино Роси, който беше изваден от употреба само няколко месеца след оттеглянето на Доктора от състезанията.
За Формула 1 практиката с изваждане на даден номер от употреба няма да е чужда, тъй като това вече е случвало, макар и при доста по-различни обстоятелства. През лятото на 2015 година №17 беше изваден от употреба в чест на Жул Бианки, който се състезаваше с №17 през 2014 година, когато настъпи и неговият фатален инцидент по време на Гран При на Япония.
Това показва, че Формула 1 може да си позволи да съхранява наследството на пилоти, чрез изваждането на техните номера от употреба. Та защо това не се прави и за големите звезди, които са причината толкова много фенове години наред да сядат всяка неделя пред телевизорите или да посещават пистите, за да гледат любимите си пилоти?
Важно е да се отбележи, че Формула 1 поне пази състезателните номера на пилотите след тяхното оттегляне. В другите моторни спортове подобна практика няма и даден номер бива освободен за използване веднага след напускането на даден състезател.
Педро Акоста ще се състезава с нов номер през 2025 година
Разбира се тази дискусия важи само за шампионатите, в които пилотите си избират с кой номер да се състезават. Както е добре известно в НАСКАР и Индикар номерата се избират от отборите и остават с тях, независимо кой пилот кара колата им. Единствено в Индикар действащият шампион може да избере да кара с №1, както е в почти всеки спорт, с изключение на НАСКАР, където №1 се използва постоянно, но не е резервиран за актуалния носител на титлата.
Снимки: Gettyimages