Въпреки че пилотите на Априлия бяха единствените, които в хода на сезон 2024 в MotoGP успях да откраднат победи от Дукати, производителят от Ноале беше застрашен от това да се присъедини към Хонда и Ямаха и да получи най-голяма свобода за развитие.
Пилотите на Априлия единствени нарушиха хегемонията на Дукати през 2024 година
Както е известно в началото на 2024 година MotoGP промени системата, която определя коя марка с каква свобода за развитие разполага. Тя се базира изцяло на точките при конструкторите, които всеки производител е спечелил в рамките на последната година. За класирането при конструкторите всяка марка печели точки само за най-преднокласирания си пилот във всяко състезание и всеки спринт.
Всеки производител, който спечели повече от 85% от възможните точки, разполага с най-строгите ограничения. В случая това е само Дукати, който спечели 722 от възможни 740 точки в рамките на сезон 2024, или иначе казано 97.57% от възможните точки.
Дукати: Когато постоянно печелиш е нормално да не си популярен сред конкуренцията
Втората категория е за производителите, спечелили между 60% и 85% от наличните точки, а в нея няма нито една марка. В третата категория влизат марките с между 35% и 60% от точките, а тук попадат КТМ и Априлия. Двете марки завършиха сезона със съответно 327 и 302 точки, или иначе казано 44.19% и 40.81% от възможните точки.
Може ли Хамилтън да купи тима на КТМ в MotoGP?
Последната категория, в която ограниченията са най-малки, влизат марките с под 35% от възможните точки, а това са Ямаха и Хонда, които спечелиха съответно 124 (16.76%) и 75 (10.14%) точки. Разликата между Априлия и попадане в най-долната категория беше само 43 точки.
От Хонда обясниха защо не тестваха новия си мотор в Барселона
Марката от Ноале премина прага от 35% (260 точки) едва в 17-ия кръг за сезона в Австралия. За сравнение Дукати събра въпросните 260 пункта още в осмия кръг в Нидерландия в края на юни. Със сигурност в Априлия ще искат да подобрят това си представяне в хода на сезона 2025, когато за марката ще кара и действащият световен шампион Хорхе Мартин, който ще си партнира с Марко Бедзеки.
Априлия: Присъствието на световния шампион е отговорност и мотивация
А какви са разликите между отделните категории на ограниченията за развитие?
В Категория А (>85%) - производителите разполагат със 170 гуми за тестове, могат да използват само тестовите си пилоти в частните тестове, които могат да се провеждат на само три различни писти. Отделно тези марки нямат правото да използват пилоти с „уайлд кард“ в рамките на сезона, а пилотите им разполагат с по осем двигателя на сезон, чиято спецификация е замразена. Броят на обтекателите също е ограничен до само две на сезон.
В Категория B (60-85%) - производителите разполагат със 190 гуми за тестове, могат да използват само тестовите си пилоти в частните тестове, които могат да се провеждат на само три различни писти. Отделно тези марки правото да използват пилоти с „уайлд кард“ три пъти в рамките на сезона, а пилотите им разполагат с по осем двигателя на сезон, чиято спецификация е замразена. Броят на обтекателите също е ограничен до само две на сезон.
В Категория C (35-60%) - производителите разполагат с 220 гуми за тестове, могат да използват само тестовите си пилоти в частните тестове, които могат да се провеждат на само три различни писти. Отделно тези марки имат правото да използват пилоти с „уайлд кард“ в шест кръга в рамките на сезона, а пилотите им разполагат с по осем двигателя на сезон, чиято спецификация е замразена. Броят на обтекателите също е ограничен до само две на сезон.
В Категория D (<35%) - производителите разполагат с 260 гуми за тестове, могат да използват официалните си пилоти в частните тестове, които могат да се провеждат на само неогираничен брой различни писти. Отделно тези марки имат правото да използват пилоти с „уайлд кард“ в шест кръга в рамките на сезона, а пилотите им разполагат с по десет двигателя на сезон, чиято спецификация не е замразена. Броят на обтекателите пък е ограничен до три на сезон.