Рали „Дакар 2024” се оказа последното издание на маратонската надпревара, в която участваха пилоти с ATV машини. За догодина четириколките остават извън състезанието, като решението идва след над 30 години, в които тази група участници бяха важен фактор в колоната.
Двамата българи, участвали в рали „Дакар” Петър Ценков и Тодор Христов дебютираха в състезанието точно в ATV класа.
Минимална глоба за Ауди след „Дакар 2024”?
В последните години обаче интересът към надпреварите с четириколки спадна драстично – през 2023 в „Дакар” стартираха само 19 пилоти с ATV, а за 2024 организаторите на ралито допуснаха за участие само 10 пилоти, като затегнаха сериозно изискванията към тях, което предопредели съдбата на категорията.
Рали “Дакар” загуби една от легендите си
Причините за залеза на ATV машините са комплексни, като в основата им лежи нарастващият интерес към участие в класа на мотоциклетите плюс лансирането на много програми в SSV класа (най-леките бъгита) за сметка на четириколките, включително и по отношение финансирането на състезателните програми в тази категория.
Дачия представи прототипа си за рали „Дакар”
Много пилоти, направили крачката от мотоциклетите към ATV машините или състезаващи се директно с четириколки са обяснявали, че те се карат много по-трудно – при тях липсва стабилността на автомобилите и в същото време ATV не могат да минават през местата, където минават мотоциклетите. И въпреки, че скоростите в този клас са по-ниски, броят на паданията рядко отстъпва на този при мотоциклетите.
Снимки: Gettyimages