Верстапен със заслужен триумф в маратонската Гран При на Австралия, драми и инциденти в самия край

Световният шампион Макс Верстапен спечели своята втора победа от началото на сезон 2023 във Формула 1, след като триумфира в историческата Гран При на Австралия. Днешното състезание на „Албърт парк“ е първото в историята на Формула 1, което бива спирано цели три пъти с червени флагове заради различни инциденти.

Първото спиране дойде още в осмия тур, след катастрофата на Алекс Албон на шестия завой, след която върху пистата имаше разпръснати отломки и чакъл, което доведе и до спирането на надпреварата. Второто прекъсване бе в 54-та от 58 обиколки, след един контакт на Кевин Магнусен със стената на втория завой и отново разпръснати отломки.

Това спиране на състезанието доведе и до най-драматичната част от Гран При на Австралия, а именно вторият рестарт. При него имаше няколко отделни инцидента, които доведоха до много размествания и ново прекъсване на надпреварата само една обиколка преди нейния край.

Първият инцидент бе между двамата испанци Фернандо Алонсо и Карлос Сайнц, които се докоснаха в първия завой, след което пилотът на Астън Мартин се завъртя. Сайнц пък намали темпото си, което бе и причината за другите контакти. Най-големият от тях бе между пилотите на Алпин – Пиер Гасли и Естебан Окон, които се разбиха на правата между завои 2 и 3 и отпаднаха. Освен тях опашкарите Ник де Врийс и Логан Сарджънт също се докоснаха и останаха в зоната за сигурност на първия завой. Двамата също отпаднаха от състезанието.

Всички тези контакти и инциденти доведоха до огромно разбъркване на класирането при развяването на червените знамена. Тъй като обаче това се случи преди колоната да е стигнала до края на първия сектор подреждането бе върнато към това, което бе преди втория рестарт, с изключение на отпадналите пилоти, които загубиха позициите.

Така за финалното подновяване на надпреварата, което бе чисто протоколно, за да могат пилотите да стигнат до нейния край, Верстапен зае първото си място пред Хамилтън и Алонсо. Четвъртото място бе за Сайнц, който обаче бе наказан с 5 секунди за контакта с Алонсо и на финала бе класиран на 12-та позиция (последен от завършилите). След санкцията на Сайнц четвъртото място на финала бе за Ланс Строл, пети завърши тръгналият от бокса Серхио Перес, а точки взеха още Ландо Норис, Нико Хюлкенберг, Оскар Пиастри, Гуаню Джоу и Юки Цунода.

Днешната победа на Верстапен е не само неговата първа в Австралия, но и едва вторият триумф на Ред Бул в Мелбърн. Предишният успех на „биковете“ на „Албърт парк“ дойде през 2011 година, когато победата бе за Себастиан Фетел.

Сега във Формула 1 предстои едномесечна пауза преди Гран При на Азербайджан, която ще включва и първият от общо шест спринта за сезона. Тази дълга пауза между третия и четвъртия кръг за годината не бе планувана, но след отмяната на Гран При на Китай, която трябваше да се проведе на 16 април, се стигна до нея.

Защо Формула 1 не замени Гран При на Китай?
Защо Формула 1 не замени Гран При на Китай?

ПЪЛНА ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА АВСТРАЛИЯ ВЪВ ФОРМУЛА 1:

Старт на състезанието! Ръсел успя да поведе с по-агресивно спиране за първия завой, а в третата крива Хамилтън също изпревари Верстапен. По-назад миналогодишният победител Леклер се озова в зоната за сигурност на третия завой и отпадна от състезанието. 

1/58 - Кола за сигурност! Заради спрелия болид на Леклер на пистата бе изкарана колата за сигурност още в първата обиколка. В челото Ръсел водеше пред Хамилтън, Верстапен, Сайнц и Алонсо. 

При неутрализацията на състезанието Окон, Джоу, Сарджънт, Перес и Ботас влязоха в бокса за смяна на гуми. В същото време повторения показаха, че Леклер се озова в зоната за сигурност след контакт със Строл, който бе разгледан от комисарите и бе преценено, че става дума за състезателен инцидент. 

3/58 - Рестарт! След кратък престой на пистата колата за сигурност се прибра в бокса, а Ръсел направи отличен рестарт и запази първото си място пред Хамилтън и Верстапен. 

6/58 - Хамилтън направи атака срещу Ръсел в спирането за 11-я завой, след която младият британец се оплака, че тези действия на седемкратния световен шампион не са в интерес на отборната стратегия. 

7/58 - Кола за сигурност! Албон напусна състезанието след удар в стената на шестия завой, след който рейс контролът нямаше друг избор, освен отново да изкара колата на сигурността. Лидерът Ръсел и Сайнц влязоха в бокса, за да сложат твърдите гуми, с които да се опитат да завършат състезанието. 

Ръсел се върна на пистата на седмата позиция, докато Сайнц зае 11-то място след своя стоп. В челото Хамилтън излезе начело преди Верстапен, Алонсо, Строл, Гасли и Хюлкенберг, които бяха с медиум и все още не бяха спирали. 

8/58 - Червен флаг! Заради тежката катастрофа на Албон и разпръснатите от тайландеца отломки и чакъл по трасето състезанието за Гран При на Австралия беше спряно с червени флагове. 

За Ръсел и Сайнц това е изключително неприятно развитие на събитията, тъй като всички пилоти пред тях получиха шанс да сменят гумите си, без да регистрират загуба на време и позиции. Същото важи и за пилотите, които спряха в бокса още в края на първата обиколка при първата кола за сигурност. 

9/58 - След забавяне от близо 20 минути състезанието за Гран При на Австралия бе подновено със старт от място, абсолютно всички пилоти, с изключение на Де Врийс и Сарджънт, бяха с гумите хард, с които да изкарат до финала. 

Рестарт! Хамилтън запази първото си място в спринта до първия завой, зад тях Алонсо остана трети пред Гасли и Ръсел, които изпревариха Строл. 

11/58 - Две обиколки след подновяването на състезанието Хамилтън водеше с 0.5 секунди пред Верстапен при активацията на системата DRS. 

12/58 - Верстапен се възползва максимално от изключително високата максимална скорост и още в първата от четири DRS зони се лекота изпревари Хамилтън, за да излезе начело. 

13/58 - За само обиколка и половина с чиста писта пред себе си Верстапен отвори преднина от 2.5 секунди. Ръсел изпревари Гасли в спирането за завой 11 след използването на DRS в двете зони, намиращи се преди завои 9 и 11. 

15/58 - Сайнц изпревари Строл с използването на DRS преди третия завой. 

17/58 - Виртуална кола на сигурността! Ръсел напусна състезанието с повреда в двигателя на неговия Мерцедес. Британецът спря на старт-финалната права и надпреварата бе временно неутрализирана. Отпадането на Ръсел дойде точно когато Алонсо бе влязал в DRS зоната на Хамилтън и бе започнал да притиска седемкратния световен шампион. 

19/58 - Рестарт! Верстапен водеше с 2.7 пред Хамилтън, който на свой ред бе със само 0.8 пред Алонсо. 

21/58 - Перес, който имаше много слаб рестарт след червения флаг, направи много агресивна атака срещу Окон в бързия шикан на завои 9 и 10, която бе успешна и мексиканецът се изкачи на 11-та позиция. Точно пред него бяха Пиастри и Цунода. 

22/58 - Само обиколка след маневрата си срещи Окон Перес се справи и с Пиастри, отново в завой 9, но този път от външната страна на завоя с доста по-малък риск. 

23/58 - За трета поредна обиколка Перес изпревари свой съперник в отсечката между завои 8 и 9, този път маневрата бе още по-лесна, спрямо тези срещу Окон и Пиастри, тъй като Цунода въобще не разполагаше с DRS. 

25/58 - След няколко обиколки на дебнене Сайнц успя да изпревари Гасли в борбата за четвъртата позиция. Испанецът се показа изключително късно в огледалата на френския си съперник в подхода на третия завой и не остави шанс на пилота на Алпин да се защити. 

26/58 - Пиастри пробва атака срещу Цунода в спирането за третия завой, но това разстрой ритъма на австралиеца и позволи на Окон да се залепи за него. След това французинът хвана въздушната струя и DRS от Цунода на правата преди завой 9, остана от външната страна и мина пред Пиастри. 

27/58 - Само обиколка по-късно Окон влезе и в зоната на точките, използвайки DRS в зоната преди 9-я завой на трасето. 

29/58 - В средата на дистанцията Верстапен водеше със 7.9 секунди пред Хамилтън, който на свой ред имаше аванс от 1.7 пред Алонсо. На 2.2 зад испанеца се движеше неговият сънародник Сайнц. 

38/58 - При оставащи 20 обиколки до финала преднината на Верстапен бе 9.2 секунди. Зад него Хамилтън и Алонсо бяха разделяни от 1.6, а пилотът на Астън Мартин имаше аванс от 1.4 пред Сайнц. 

43/58 - Перес най-накрая успя да настигне Норис в борбата за осмата позиция и с лекото изпревари пилота на Макларън в DRS зоната преди завой 9. На само 0.8 пред мексиканеца бе Хюлкенберг. 

44/58 - Походът на Перес напред в колоната продължи, тъй като той изпревари Хюлкенберг, този път в спирането за 11-я завой. Следващият пилот пред пилота на Ред Бул беше Строл, който се движеше на 4.2 пред мексиканеца. 

47/58 - Верстапен излетя от пистата 13-я завой, но голяма преднина, която имаше му позволи да запази първото си място при връщането си на трасето. Тази екскурзия коства 3.3 секунди на нидерландеца. 

52/58 - След няколко неуспешни опита Норис изпревари Хюлкенберг в спора за осмата позиция. Норис остана от външната страна в спирането за 11-я завой, което му позволи да пресече траекторията на пилота на Хаас и да заеме вътрешната линия за бързия 12-ти завой. В него британецът бе безкомпромисен и дори принуди Хюлкенберг да излезе извън пистата. 

54/58 - Кола за сигурност! Магнусен се удари в стената на изхода от втория завой и спря в зоната за сигурност на завой 4. Заради спрелия Хаас и гумата (без джантата), която стоеше неподвижна на правата между завои 2 и 3 състезанието бе наутрализирано. 

55/58 - Червен флаг! За втори път състезанието за Гран При на Австралия бе спряно с червен флаг. Спирането на състезанието се наложи заради множеството отломки по пистата на права между завои 2 и 3. Освен това рейс контролът искаше да избегне повторение на ситуацията от Гран При на Италия миналата година, когато състезанието завърши зад колата за сигурност. 

56/58 - След прекъсване от приблизително 15 минути пилотите се върнаха на трасето, за да се наредят на стартовата решетка, от където да стартират спринта от две обиколки до карирания флаг. Всички пилоти бяха с меките гуми на Пирели.  

57/58 - Рестарт и нов червен флаг! Верстапен запази първото място пред Хамилтън в първия завой, а зад тях имаше масов инцидент. 

Първо Сайнц се докосна с Алонсо, завъртайки двукратния световен шампион на втория завой. След това на правата между завои 2 и 3 дойде катастрофата, в която двамата пилоти на Алпин се удариха и на пуснаха състезанието. 

В първия завой пък Де Врийс и Сарджънт имаха отделен инцидент и затънаха в чакъла. След всички инциденти състезанието бе спряно за трети път. При спирането Верстапен бе лидер пред Хамилтън, Сайнц, Хюлкенберг, Цунода, Норис, Пиастри, Джоу, Ботас и Перес. Перес бе един от големите губещи, тъй акто след контакта между Сайнц и Алонсо той трябваше да мине през зоната за сигурност и потъна до дъното на топ 10.

Тъй като обаче колоната не стигна до края на първия сектор преди спирането на надпреварата класирането за рестарта бе базирано на това, което бе при предходното спиране на състезанието. В това число обаче не влизаха колите на Алпин, Де Врийс и Сарджънт, които отпаднаха от състезанието при масовия удар. 

Край на състезанието! Колоната се върна на пистата за една обиколка и мина покрай карирания флаг. Победата в Гран При на Австралия бе за Верстапен, втори завърши Хамилтън, а трети след пренареждането на класирането финишира Алонсо. 

Последвайте каналите ни в:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти