Вероятно е твърде лесно да се допусне, че всички нови plug-in хибридни автомобили са почти еднакви. Всички те използват мощни акумулаторни батерии с високо напрежение, които дават възможност за изминаване на продължителен автономен пробег на изцяло електрическа тяга и без никакви локални емисии. А когато батерията се нуждае от презареждане, моделът може да продължи пътуването с двигателя с вътрешно горене до момента, в който се включите към източник на електричество у дома, в офиса или на обществена зарядна станция.
Това е вярно, но само по отношение на основните неща и в най-общи линии. С изцяло новия NX 450h+, който е първият plug-in хибриден електрически модел в гамата на Lexus, марката показва, че е в състояние да постигне много повече със своите технологични възможности.
Благодарение на несравнимия обем от знания и опит на Lexus в областта на разработката и производството на електрифицирани автомобили в премиум класа, изграден и допълван в продължение на повече от 15 години, новият луксозен модел в средния SUV клас веднага пое ролята на еталон в своя сегмент, демонстрирайки забележителна комбинация от динамика и енергийна ефективност - включително и по отношение на продължителността на автономния пробег с нулеви локални емисии. От тази гледна точка новият NX 450h+ превъзхожда повечето от своите преки конкуренти по всички основни показатели – при това с голяма преднина.
Продължителността на автономния пробег в режим EV (движение на изцяло електрическа тяга) при NX 450h+ е между 70 и 74 километра в комбинирания цикъл на движение съгласно изискванията на WLTP и нараства до 89-97 километра при движение в градски цикъл – именно в зоните, където екологичната чистота на автомобила е особено важна. Тези показатели наред с ниския разход на гориво в размер на 0,9-1,1 л/100 км и официално измерените CO2 емисии от 21-25 г/км, са най-добрите в класа и то с добра преднина пред възможностите на конкурентните модели. Освен всичко това, на извънградски отсечки и магистрала новият модел на Lexus може да се движи изцяло на електричество с максимална скорост до 135 км/ч.
При това луксозният модел в средния SUV клас е в състояние не само да измине по-голямо разстояние на изцяло електрическа тяга и нулеви локални емисии, но и да осигури водещи в класа динамични характеристики в случаите, когато зарядът на акумулаторната батерия е нисък. Това е така, защото при тези обстоятелства той преминава към изцяло хибриден електрически режим на работа за разлика от повечето си конкуренти, които използват единствено мощта на своя двигател с вътрешно горене, което неизбежно води до по-високи стойности по отношение на разхода на гориво и количествата на емисиите. Според изчисленията на Lexus, при този сценарий на употреба разходът на гориво при конкурентните модели на NX 450h+ е средно между 23 и 30% по-висок, отколкото при новия plug-in хибриден SUV модел на марката.
Всичко това става възможно благодарение на високите технологични качества на plug-in хибридната електрическа система за задвижване на Lexus. В нея са обединени в едно високоефективно цяло икономичният 2,5-литров двигател с вътрешно горене по цикъла на Аткинсън, електрическият мотор-генератор и литиево-йонната акумулаторна батерия. Нейният капацитет е 18,1 кВтч – друг водещ в този клас показател, и може да се презареди напълно за около два часа и половина при използване на зарядна станция с ток 32 A и бордовото зарядно устройство с мощност 6,6 кВт. Качествата на акумулаторната батерия, усъвършенствани с помощта на превъзходното технологично ноу-хау на Lexus, е от основно значение за отличните експлоатационни характеристики на новия модел в изцяло електрически EV режим на работа.
Важно е да се посочи, че използването на тази високотехнологична задвижваща система не компрометира по никакъв начин автентичните SUV възможности, характерни за NX – новият NX 450h+ се предлага серийно с енергоефективната система за двойно предаване e-Four (AWD) с допълнителен електродвигател за задвижване на колелата на задния мост при необходимост.
Тези постижения на NX 450h+ са само един от аспектите на впечатляващия скок на гамата на новия NX по отношение на енергийната ефективност и динамичните показатели. Самозареждащият се хибриден електрически модел NX 350h също се възползва от мащабната технологична модернизация, осигуряваща значително подобрение на експлоатационните показатели. В сравнение с предходното издание NX 300h, новата задвижваща система от четвърто поколение е с 24% по-мощна със своя максимум от 244 к.с. и спомага за намаляване на времето за ускорение от 0 до 100 км/ч при AWD версията с 15% до 7,7 секунди.
Въпреки това, това увеличение на мощността не дава негативни отражения върху разхода на гориво и емисиите. Официалните данни от проведените изпитания показват спад от около 20% при стойностите на CO2 - те започват от 135 г/км в комбинирания цикъл на WLTP при AWD версията на модела и достигат до 129 г/км при версията с предно предаване FWD и среден разход на гориво от 5,7 л/100 км (FWD).
Данните по отношение на динамичните характеристики са ярка демонстрация на начина, по който предимствата на технологичното лидерство на Lexus превръщат NX във вълнуващ избор за клиентите на престижната марка - независимо дали търсят plug-in хибриден електромобил или самозаряден хибриден електрически модел. И това е само част от цялостната картина, защото новият NX носи допълнителни предимства под формата на вълнуващата динамика, самоуверения дизайн и прочутото с качеството си луксозно изпълнение „такуми”, разкривайки нов етап в развитието на марката.