ID.4 GTX и двойното му предаване с два електромотора

ID.4 GTX и двойното му предаване с два електромотора

В спортния SUV модел с електрическо задвижване ID.4 GTX дебютира изцяло нова задвижваща система, която използва по един тягов електродвигател на предния и на задния мост. При необходимост тези двигатели работят съвместно, превръщайки се в напълно адаптивна система за двойно предаване. Двумоторната схема за задвижване на четирите колела работи без помощта на допълнителни съединители и карданна връзка между прения и задния мост, което я прави изключително бърза и ефективна. Управлението на двата електромотора е напълно интегрирано и работи в тясно взаимодействие със системите за управление на спирачната система и ходовата част. И накрая, цялостната връзка между всички компоненти се осъществява от най-важния елемент в задвижването на новия ID.4 GTX - Vehicle Dynamics Manager, разработен от специалистите на Volkswagen за следене и координация на сложните взаимодействия между отделните системи.

6.2 секунди от 0 дo 100 км/ч. Сумарната максимална мощност на двата тягови електродвигателя на новия ID.4 GTX възлиза на 220 кВт (299 к.с.). Задният електромотор развива максимална мощност 150 кВт (204 к.с.) и максимален въртящ момент от 310 Нм, докато предният генерира максимум от 80 кВт (109 к.с.) и 162 Нм. Спортният топмодел в гамата на ID.4 ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,2 секунди, което с една десета от секундата по-бързо от Golf GTI, а електронно ограничената максимална скорост достига 180 км/ч. Разходът на електроенергия на ID.4 GTX е 16,3 кВтч в цикъла NEDC, като в зависимост от индивидуалния стил на шофиране на клиента, капацитетът на акумулаторната батерия от 77 кВтч дава възможност за изминаване на автономен пробег между 340 и 480 километра в цикъла WLTP.

Светкавично бързодействие. При умерен стил на шофиране, задвижването се осъществява изцяло от електромотора на задния мост с всички произтичащи от това разположение предимства по отношение на ефективността и сцеплението. Ако водачът пожелае по-мощна тяга от тази, която двигателят отзад е в състояние да осигури, електродвигателят на предния мост се включва практически мигновено в рамките на няколко стотни от секундата и осигурява необходимата допълнителна мощ. Трябва да се отбележи, че през цялото време управлението на системата играе много важна роля в ефективността на разпределението и контрола на пътното поведение. Ако условията на пътя го налагат - например при движение с висока скорост в завои или на хлъзгава настилка, електрическата система за двойно предаване с два двигателя се намесва своевременно и съобразно условията, променяйки гъвкаво разпределението на мощността и тягата.

Централизирано управление с Vehicle Dynamics Manager. Електронният Vehicle Dynamics Manager е изцяло нова разработка на специалистите на Volkswagen, която следи буквално всяко движение на ID.4 GTX в режим на ускорение, спиране или завиване. Подобно изпълнение на системата вече се използва ефективно в новите Golf GTI и Golf R4 и спомага за значително подобряване на цялостното поведение на пътя и на динамичните характеристики на тези спортни модели. Vehicle Dynamics Manager работи в тясно взаимодействие с електронния контрол на стабилността ESC и управлението на системата за двойно предаване. Тази тясна интеграция гарантира възможно най-добро представяне по отношение на динамиката, сцеплението и стабилността на пътя. Електронно управляваната блокировка на диференциала XDS+ също е свързана с Vehicle Dynamics Manager и подобрява допълнително поведението на пътя при движение с висока скорост в завой чрез фино дозирано прилагане на спирачно усилие към облекчените колела от вътрешната страна на завоя, с което подпомага стабилното движение по траекторията с желания радиус.

200 пъти в секунда. Адаптивната система за управление на шасито (DCC) също е свързана към Vehicle Dynamics Manager, което дава възможност твърдостта на амортисьорите да се адаптира до 200 пъти в секунда и да осигури динамично и прецизно поведение на пътя. В комбинация с отличните реакции на кормилното управление и изключително прецизния контрол на характеристиките, това води до линейно, предвидимо поведение на автомобила, съчетано с високо ниво на комфорт и в крайна сметка - до гарантирано удоволствие от шофирането.

Контрол на двойното предаване чрез оборотите на тяговите електродвигатели. В сравнение с автомобилите с конвенционално задвижване, механизмите за контрол на системата за двойно предаване при ID.4 GTX достигат изцяло ново измерение по отношение на прецизността. Една от причините за това е, че контролът вече не се осъществява чрез промяна на въртящите моменти в системата, а чрез управление на тягата директно чрез оборотите на двигателя. Другата причина е бързодействиието, с което двата тягови електродвигателя изпълняват командите – то е несравнимо по-високо от това на всеки двигател с вътрешно горене. Мощността и отдаваният въртящ момент се адаптират чрез силовата и управляващата електроника с честота една хилядна от секундата, като това става толкова бързо и внимателно, че водачът въобще не е в състояние да забележи или усети корекциите в характеристиките на задвижването.

До пет профила на шофиране. Водачът може да реши самостоятелно колко комфортно, стабилно или динамично иска да бъде поведението на ID.4 GTX чрез включената в стандартното оборудване на новия модел възможност за индивидуален избор на профила на шофиране. Той влияе върху работните характеристики на прогресивното управление, електродвигателите на задвижването и системата за адаптивно управление на ходовата част DCC (включена в опционалния пакет оборудване Sports Plus) и включва гама от пет режима - Eco, Comfort, Sport, Individual (в пакета оборудване Sports Plus) и Traction.

Режимът Eco е предназначен за икономично шофиране, докато режимът Comfort е насочен преди всичко към осигуряване на максимален комфорт за водача и пътниците. Режимът Individual предлага допълнителни възможности на водача, който може да избере междинни настройки между Comfort и Sport или да засили допълнително характеристиките на двата режима. Режимът Traction е особено ефективен при движение по пътища с нестабилна или хлъзгава повърхност и използва постоянно двойно предаване до достигане на скорости от около 20 км/ч. При него всички системи са концентрирани върху постигането на максимално сцепление, въртящите моменти на електродвигателите са ограничени, а DCC използва по-меки настройки на амортисьорите.

Динамично поведение в режим Sport. В режим Sport ID.4 GTX се превръща в истински специалист по завоите благодарение на постоянно включеният преден двигател на електрическата система за двойно предаване. Водачът може да се наслади изцяло на прецизните реакции на командите на кормилното управление при движение с висока скорост в завой, а при версиите със система DCC и адаптивни амортисьори, ходовата част буквално залепва за пътя, противодействайки на центробежните сили. На излизане от завоя, водачът може да натисне десния педал и да изпита въодушевлението от устрема и мощното сцепление, осигурено от системата за двойно предаване с два електродвигателя.

Системата за контрол на стабилността ESC също има спортен режим. При преминаване към Sport с натискане на бутона ESC на големия сензорен дисплей - функция, която се предлага при топверсията на оборудване на GTX, поведението на пътя става още по-динамично, електронният контрол на стабилността ESC преминава в спортен режим и ограничава до минимум намесата на електронните системи за контрол на поведението. ESC позволява странично приплъзване до определен ъгъл, като по този начин увеличава пъргавината и динамиката в поведението на автомобила в завоите - с други думи, тенденцията за презавиване не се потиска незабавно чрез намеса от страна на ESC, но системата остава включена и продължава да осигурява стабилността в рамките на своите възможности.

Ходова част със спортни характеристики. Цялостната концепция на новия модел сама по себе си предлага възможно най-добрите предпоставки за постигането на подчертан спортен характер при ID.4 GTX – разположението на голямата акумулаторна батерия с капацитет 77 кВтч и тегло 486 килограма ниско между предния и задния мост снижава значително центъра на тежестта и позволява постигането на отличен баланс в разпределението на натоварването на двата моста. В сравнение със стандартния ID.4, допълнително предлагания пакет Sport намалява височината на автомобила с 15 милиметра. Предното окачване е с класическа McPherson схема с директно и балансирано предавателно отношение на кормилната уредба, а на задния мост се използва компактно петзвенно окачване. Режимът Traction предлага допълнителни възможности, като постоянното двойно предаване (до около 20 км/ч) осигурява оптимално задвижване дори по пътища без постоянна настилка, а за проходимостта в такива условия помага и клиренсът от 17 сантиметра, който се предлага от версията на ID.4 GTX с адаптивна система на окачването DCC.

Големи колела и мощни спирачки. Топмоделът в моделната линия ID.4 е оборудван стандартно с 20-инчови алуминиеви джанти с изключителния дизайн Ystad. Допълнително се предлагат 21-инчови джанти с дизайн Narvik и гуми с различен размер на предния и задния мост - 235/45 R 21 отпред и 255/40 R 21 отзад, които осигуряват максимално сцепление. Размерите на самите джанти са съответно 8,5 x 21 и 9 x 21. Характерният дизайн на колелата с плоски спици е аеродинамично оптимизиран, а гумите се отличават с ниско съпротивление при търкаляне без никакви компромиси по отношение на поведението на пътя или на спирането. Спирачните дискове на предните колела са с диаметър 358 милиметра, а на задните колела се използват барабанни спирачки, чиито накладки са проектирани така, че да не се нуждаят от подмяна през целия експлоатационен живот на автомобила. Специално внимание е обърнато на защитата от корозия, която няма никакъв шанс, въпреки че спирачките се използват изключително рядко при ежедневно шофиране – в режимите на намаляване на скоростта и спиране се използва преди всичко рекуперативната функция на електродвигателите.

Два спортни пакета. Като цяло настройките на ID.4 GTX са по-спортни от тези при моделите ID.4 със задвижване на задните колела. С допълнителния пакет Sports клиентът получава ходова част с допълнителни спортни настройки, намален с 15 милиметра клиренс и прогресивно управление, при което предавателното число става все по-директно с увеличаване на ъгъла на отклонение на волана и варира в диапазона от 15,9:1 до 14,5:1. Пакетът Sports Plus добавя към това и системата DCC за адаптивно управление на ходовата част, която контролира индивидуално работните характеристики (от меки към твърди настройки) на амортисьорите на всяко колело на всеки пет хилядни от секундата, осигурявайки оптимален баланс между максималния комфорт на возене и прецизното спортно поведение.

Синхронен електродвигател отзад. Подобно на версиите на ID.4 със задно предаване, на задния мост на ID.4 GTX се използва синхронен двигател PSM (permanently excited synchronous motor), обединен в интегриран блок с предавателния механизъм, силовата и управляващата електроника с тегло от едва около 90 килограма. Голямата сила на PSM мотора е в неговата ефективност от доста над 90% в почти всички условия на експлоатация.

Aсинхронен двигател на предния мост. Предните колела на новия модел се задвижват от извънредно компактен асинхронен елекродвигател ASM (asynchronous motor). Сред неговите предимства са способността за поемане на претоварване за кратко време, както и минималните загуби от съпротивлението му в неактивен режим. Теклото на целия агрегат е около 60 килограма и подобно на PSM двигателя на задния мост, ASM задвижва предните колела посредством едноскоростна трансмисия и диференциал.

Движение по инерция или рекуперация? Рекуперацията на излишната енергия е важен фактор за повишаване на енергийната ефективност на новия ID.4 GTX. Чрез прибора за управление на трансмисията, водачът може да реши дали електрическия SUV модел ще се движи свободно по инерция или ще започне да възстановява излишната енергия веднага след вдигане на крака от педала на газта. При избор на позиция D (Drive), в повечето случаи системата на задвижване преминава в режим на движение по инерция, при която двата електродвигателя се въртят свободно. Движението по инерция има най-висок приоритет, защото е най-ефективно по отношение на енергопотреблението.

Рекуперация на енергията при спиране в позиция B. Ако водачът предпочита да използва режим на оползотворяване на излишната енергия при спиране, ID.4 GTX предлага различни възможности. В позиция B (Brake) на прибора за управление на трансмисията, задвижването винаги включва рекуперация, ако условията го позволяват – границата е при 0,15 g отрицателно ускорение (забавяне). По желание на водача, системата Eco Assistance може да управлява самостоятелно процесите на движение по инерция и рекуперация при навлизане в зони с ограничения на скоростта. За своята интелигентна и ефективна работа системата използва информация от навигационната система и топографски данни на маршрута.

Рекупериране на енергия от над 100 кВт при спиране. Рекуперацията на излишната енергия е особено висока в режим на спиране с използване на електродвигателите - преди всичко чрез разположения на задния мост PSM агрегат. Този способ за намаляване на скоростта на движение се използва в над 90% от всички ситуации, изискващи забавяне или спиране при ежедневно шофиране. Горната граница на режима е близо до 0,3 g, при което рекуперативна мощност надхвърля 100 кВт – едва след преминаването на тази граница (при още по-рязко спиране) електрическият сервоусилвател задейства хидравличната система на класическите спирачки. Този преход се осъществява извънредно плавно и е практически незабележим за водача, а рекуперативната функция остава активна почти докато автомобилът спре напълно.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички