В началото бе автомобилът. И по-точно – един оранжево-червен Opel Manta с черен винилов покрив от колекцията на Opel Classic. Типичен представител на пъстрите и диви времена през 70-те години на миналия век! Истинска икона по отношение на стила. В оригинално състояние, като цяло в много добра кондиция, но малко позахабен. Все още нереставриран, може би съхраняван по-скоро като донор за части. По същото време електрическата офанзива на Opel тече с пълна сила и на бял свят се появяват нови модели като Opel Mokka-e. И така - едно нещо естествено доведе до друго. В момента се наблюдава засилваща се модна тенденция към „restomods“ - класически автомобили с модерни задвижвания. Така че защо да не вдъхнем нов електрически живот на Manta? С изобилие от въртящ момент на задния мост като отлична предпоставка за шеметни спринтове без много шум. Просто мечта? Определено не. Идеята се ражда и веднага бива споделена сред група въодушевени дизайнери, 3D моделисти, инженери, техници, механици, продуктови експерти и маркетингови специалисти. С други думи – от влюбена в автомобилите група фенове на Opel.
Идеята бързо придобива реални форми и 50-годишната Manta се превръща в герой на нашето време - електрическа, без емисии и толкова емоционална, колкото може да бъде една истинската легенда. Първоначално Opel Manta GSe ElektroMOD съществува като идея само в съзнанието на създателите си. „GSe отдава почит на класическата Manta от миналото и в същото време е отражение на визията за бъдещето на марката. Днес Opel е дързък и модерен - вълнуващо различен. Може би много по-различен от това, което хората очакват от нас“, споделя Куентин Хубер, ръководител на отделите за маркова стратегия и социални медии в Opel.
Този ентусиазъм вдъхновява и истинските хора с „бензин в кръвта“ от ръководството на Opel. Реакцията им е спонтанна, проектът моментално получава зелена светлина от самия връх на компанията и този необичаен, нахакан, бляскав автомобил, въплътил идеята за изключителен ElektroMOD се превръша в реалност в рамките само на няколко месеца. Разбира се, подобни неща са се случвали в Opel и преди - например когато група ентусиасти обединени около главния дизайнер Ерхард Шнел проектират вълнуващо спортно купе по собствена инициатива. Този проект, който стартира през 1963 г., води до появата на бял свят на концептуалната студия Experimental GT, а само две години по-късно и до серийния модел Opel GT, който се произвежда от 1968 до 1973 година. Но това е тема за друга история.
В случая с Manta GSe ElektroMOD, развойният екип запазва оригиналното очарование на автомобила и в същото време внедрява в него последните и най-добри технологични нововъведения. Сред тях са експресивният Pixel-Vizor в предната част с най-модерната LED технология на светлините, изцяло цифровизираното арматурно табло и разбира се – изцяло електрическа система на задвижване с акумулаторни батерии.
„Manta GSe е отражение на чистата любов към автомобила. С ElektroMOD ние хвърляме мост между великите традиции на Opel и устойчивото бъдеще на марката. Тази смес от духа на миналото и енергията на съвремението е наистина очарователна “, посочва Пиер-Оливие Гарсия, мениджър Opel Global Brand Design от името на екипа създал Manta GSe.
Стъпка по стъпка – от оригиналната класика до вълнуващия ElektroMOD
Пътуването към автомобила-мечта започна в свещените за марката халета на Opel Classic и по-точно в зоната с нереставрирани експонати. Именно там се съхранява споменатата вече Manta А в оранжево с черен винилов покрив и автоматична трансмисия. Първоначалният собственик на автомобила е една дама от град Висбаден, която продава своята кола с почти недокосната от ръжда каросерия на Opel Classic още през 1988 г. Тя купува своята Manta нова от магазина през 1974 и я кара в продължение на 14 години. Новото неоново-жълто лаково покритие автомобилът получава във фабричния сервиз на Opel след завършване на електрификацията и преминаване през техническия преглед от специалистите на TÜV.
Поради липсата на опори за главата, оригиналните седалки на Manta A нямат място в един съвременен автомобили и Manta GSe ElektroMOD бързо се сдобива с нови спортни седалки Recaro, подобни на тези в спортния Opel ADAM S. Въпреки че на пръв поглед изглежда бърза и лесна, тази смяна не е толкова проста и подобно на много от другите нови компоненти, седалките е трябвало да бъдат реконструирани точно по мярка от майсторите в Opel Concept Workshop.
Първоначалната собственичка на Manta A е избрала автоматична трансмисия, която все още е в добро състояние, но тъй като този механизъм е нетипичен и доста голяма рядкост за Маnta от 70-те години на миналия век, екипът решава да го замени с класическата четиристепенна механична предавателна кутия, която по онова време се монтира в милиони автомобили. За целта се проектира и изработва специален адаптер, който дава възможност трансмисията на Opel да бъде свързана с по-голям по размер съединител. След това се налага използването на по-дълъг кардан, който също бива открит в неизчерпаемия склад за части на Opel Classic. Спирачната система също е адаптирана към повишената мощност на електрическото задвижване на автомобила – на колелата на предния мост са монтирани по-големи дискове и спирачни апарати, а задният мост е преоборудван от барабанни към дискови спирачки.
Докато настройката на предното окачване е по-твърда, на задния мост тя е е по-мека с цел да осигури достъчен резерв от сцепление на електрическата Manta независимо от условията на пътя. В крайна сметка става дума за най-мощната версия на Manta A в историята на марката с изключение на малък брой тунинговани модели и състезателни версии. Мощността от 108 кВт (147 к.с.) на тяговия синхронен електродвигател се предава на пътя чрез класическа схема на задно предаване. Литиево-йонната акумулаторна батерия с капацитет 31 кВтч е разположена възможно най-напред в багажника, за да осигури максимално сцепление и нисък център на тежестта. Въпреки отнетото по този начин багажно пространство, Manta GSe все още е в състояние да предложи достатъчно място за двуседмична почивка в Италия за четирима.
След ElektroMOD трансформацията теглото на Manta възлиза на около 1137 кг – със 175 кг по-високо от това на оригинала, но все пак много по-ниско от това на много съвременни автомобили с конвенционално задвижване с двигатели с вътрешно горене. При нормално шофиране GSe може да постигне пробег от 200 км с едно зареждане, а ако водачът внимава повече с натиска на десния крак, е възможен и по-продължителен пробег. И разбира се, e-Manta е в състояние да възстановява излишната енергия при намаляване на скоростта и спиране като всеки друг електромобил на Opel. За да активира режима на рекуперация, шофьорът трябва само да натисне разположения в жабката превключвател.
Усещането зад волана на Manta GSe ElektroMOD е завладяващо - не само поради невероятното визуално изживяване от срещата на традициите и модерното, но и като чисто динамично вдъхновение от поведението на пътя. Завъртате контактния ключ и двигателят стартира – напълно безшумно, разбира се. След това водачът може да включи четвърта предавка и просто да потегли – изобилието от въртящ момент на електродвигателя не среща никакви затруднения с това. Разбира се, водачът може да избере и традиционното ръчно превключване на предавките по обичайния начин с четиристепенната трансмисия на Opel – точно така, както и при всеки друг автомобил с тази предавателна кутия. Manta GSe демонстрира впечатляващо ускорение, а максималната скорост е ограничена по електронен път до 150 км/ч.