BMW Group последователно развива технологията на водородни горивни клетки като допълнителна възможност за устойчива индивидуална мобилност. Две години след дебюта на концептуалния автомобил BMW i Hydrogen NEXT, на IAA Mobility 2021 в Мюнхен компанията представя BMW iX5 Hydrogen. Този Sports Activity Vehicle (SAV) с двигател с водородни горивни клетки, който понастоящем все още е в процес на разработка за серийно производство, ще може да бъде тестван активно в Blue Lane, която свързва изложбените площи с другите изложбени места в центъра на града.
Автомобилът, разработен на базата на BMW X5, ще бъде въведен в малка серия за демонстрационни и тестови цели от края на следващата година. Неговата система с водородни горивни клетки е допълнително доказателство за водещия опит на BMW Group в развитието в областта на технологиите за електрическо задвижване. „С мощната си горивна клетка и оптимизирана батерия BMW iX5 Hydrogen има уникална в световен мащаб задвижваща система“, казва Юрген Гулднер, ръководите на технологиите с водородна горивна клетка и автомобилните проекти при BMW Group. „По този начин ние откриваме нови посоки за устойчивата радост от шофирането.“
При съответните рамкови условия, технологията с водородни горивни клетки има потенциала да формира допълнителен стълб в портфолиото на задвижванията на BMW Group за локална мобилност без CO2. Марката BMW i, която е изцяло насочена към мобилност с нулеви локални емисии, освен електрическите модели като BMW i3, BMW iX3, BMW iX и BMW i4 в бъдеще ще може да предлага и автомобили със задвижване с водородна горивна клетка. При условие, че водородът се генерира с помощта на възобновяема енергия и съответната инфраструктура, тази технология може да допълни портфолиото от електрифицирани задвижвания на BMW Group и по-специално да отговори на изискванията на клиентите, които нямат собствен достъп до инфраструктура за зареждане на електричество, често пътуват на дълги разстояния или търсят по-висока степен на гъвкавост.
Специфични за модела дизайнерски елементи, изработени чрез 3D принтиране, за Sports Activity Vehicle с нулеви локални емисии
BMW iX5 Hydrogen е модерен Sports Activity Vehicle (SAV) от луксозен клас, който съчетава своята новаторска технология на задвижването с мощните пропорции, комфорт и гъвкавост на BMW X модел. Индивидуалните дизайнерски елементи за екстериора и интериора подсказват както за принадлежността към марката BMW i, така и за специфичното задвижване. Вътрешната част на BMW бъбрековидната решетка, вложките на 22-инчовите аеродинамични джанти и елементите във външната част на задната броня са в цвят BMW I Blue. Лайстните на праговете и декоративната бленда на арматурното табло са с надпис „Hydrogen Fuel Cell“. Освен това както декоративните решетки на отворите за охлаждане в предната част на BMW iX5 Hydrogen, така и задната броня и дифузорът са с индивидуално оформление. Декоративните решетки на BMW бъбрековидната решетка, така и каросерийните елементи в долната част отзад са произведени в Additive Manufacturing Campus на BMW Group. Там се създават детайли за прототипи и серийни модели с технология на 3D печат. Така нареченото адитивно производство позволява бързо и високо гъвкаво производство на компоненти, които освен това могат да имат такива геометрични форми, които не могат да бъдат постигнати чрез конвенционалните производствени методи.
Последователна устойчивост: аеродинамични джанти и гуми от естествен каучук
Аеродинамичните джанти на BMW iX5 Hydrogen са оборудвани с устойчиво произведени гуми от естествен каучук и вискоза. Необходимите за това суровини се получават в съответствие със стандартите на Forest Stewardship Council (FSC). BMW Group е първият автомобилен производител в света, който вече използва гуми, произведени изключително от Pirelli от сертифициран естествен каучук и базираният на дървен материал Rayon в серийни автомобили.
Типична за BMW динамика на управлението, висока пригодност за дълги пътувания
BMW iX5 Hydrogen комбинира технологията на горивните клетки със задвижването BMW eDrive от пето поколение. Задвижващата му система използва водород като енергиен носител и го превръща в електричество в горивна клетка. При това се генерира електрическа енергия с мощност до 125 кВт/170 к.с., като единствените емисии са водна пара. Благодарение на тази задвижваща мощност е възможно поддържането на високи скорости дори и при дълги пътувания. Електромоторът е от петото поколение на технологията BMW eDrive, която се използва и при BMW iX. Във фазите на движение по инерция и спиране той поема функциите на генератор, който генерира енергия за мощната батерия. При особено спортно шофиране се ползва тази допълнителна енергия, съхранявана в батерията. Благодарение на това системната мощност е 275 кВт/374 к.с., която осигурява типичното за марката изживяване при шофиране. Необходимият за горивната клетка водород се съхранява в два резервоара от армирана с въглеродни нишки пластмаса (CFRP) с налягане 700 бара.
„Зареждането на резервоара с водород отнема само три до четири минути, така че BMW iX5 Hydrogen може да се използва неограничено и при дълги пътувания с по-малко и при това по-кратки междинни спирания“, допълва Юрген Гулднер.
Водородът като част от световните мерки за мобилност без CO 2
Според доклада на IEA (International Energy Agency) водородът има значителен потенциал като енергиен носител на бъдещето в рамките на световните мерки за енергийния преход. Благодарение на възможностите си за съхраняване и транспортиране водородът може да се използва за различни приложения. Поради това голям брой индустриализирани страни следват водородни стратегии и ги развиват с пътни карти и конкретни проекти. В транспортния сектор водородът може да се превърне в допълнителна технологична възможност вариант наред с електрическата мобилност с батерии, която ще позволи да се проектира дългосрочна, устойчива индивидуална мобилност. В допълнение към достатъчното и конкурентно производство на водород от зелена електроенергия, предпоставка за това е преди всичко разширяването на съответната инфраструктура за зареждане, която вече се насърчава интензивно в много страни.
BMW Group приветства и подкрепя дейности за популяризиране на иновациите в Германия и Европа, които служат за изграждане на водородна икономика и насърчаване на производството на зелен водород. Това включва по-специално мащабните водородни проекти, съчетани в IPCEI (Important Projects of Common European Interest). Инициативата на Европейския съюз, финансирана от Федералното министерство на икономиката и транспорта в Германия, със своите проекти обхваща цялата верига на стойността - от производството и транспорта на водород до промишлените приложения.