Четирицилиндровият бензинов турбодвигател със система за директно впръскване на горивото (TSI) и работен обем от 1984 см3 в новите Arteon R и Arteon R Shooting Brake е най-мощният модел от фамилията двигатели EA888 на марката Volkswagen. Става дума за модернизираната версия на четвъртото поколение, откъдето идва и допълнението evo4 към наименованието на агрегата. Двигателят развива максималната си мощност (235 кВт/320 к.с.) в диапазона между 5 350 и 6 500 об/мин, а внушителният максимум на въртящия момент от 420 Нм е на разположение в извънредно широк оборотен спектър - от 2 000 чак до 5 350 об/мин. Двигателят със система за директно впръскване на горивото се отличава с редица иновативни технически решения като система за рециркулация на отработилите газове с водно охлаждане към турбокомпресора, който на свой ред е интегриран в цилиндровата глава . Благодарение на изцяло електронното управление на охладителната система, TSI може да разчита на извънредно ефективен термичен мениджмънт с кратки фази на достигане на оптимална работна температура. В резултат на това се намаляват чувствително загубите отвътрешно триене, което пък допринася за намаляване на разхода на гориво.
Най-мощният двигател в гамата на Arteon разполага и със система за променливо газоразпределение с безстепенно управление на времето за отваряне на всмукателните и изпускателните клапани, както и с два режима на хода на изпускателните клапани. Това модерно технологично решение дава възможност за оптимален контрол на газообмена и постигане на отлични показатели по отношение на динамичните характеристики, разхода на гориво и количествата на емисиите в отработилите газове. Мощността на TSIагрегата се предава към системата за двойно предаване посредством стандартната за Arteo R седемстепенна DSG трансмисия с два съединителя, която във Volkswagen носи означението DQ500 и е проектирана за работа с изключително високи стойности на въртящия момент. Едно от основните предимства на DQ500 пред останалите предавателни механизми от този тип се изразява във възможността за предаване на пълния въртящ момент без ограничител още от първа предавка. Системата за двойно предаване 4MOTION с функция R-Performance torque vectoring. Arteon R и Arteon R Shooting Brake са оборудвани с нова система за двойно предаване, която носи означението 4MOTION с R-Performance torque vectoring и се предлага изключително и единствено в тази продуктова линия. В зависимост от конкретната ситуация на пътя и сцеплението на настилката, новоразработеният заден диференциал разпределя безстепенно и целево тягата както между колелата на предния и задния мост, така и (като изцяло нова функция) в променливо отношение между лявото и дясното колело на задния мост.
На практика това работи по следния начин – добре познатият и от други модели на Volkswagen, използващи модулната платформа MQB за автомобили с напречно разположен двигател диференциал на системата за двойно предаване 4MOTION разпределя тягата на двигателя в променливо отношение между колелата на предния и задния мост с помощта на многодисков ламелен съединител при изключена блокировка на задния мост. В зависимост от конкретната ситуация, към предния мост се насочва от 50 до 100% от въртящия момент, а към задните колела отива между 0 и 50% от тягата. При новата система за двойно предаване 4MOTION с функция R-Performance torque vectoring обаче е възможно и плавно целево разпределение на насочения към задния мост въртящ момент между двете задни колела чрез два допълнителни многодискови съединителя с електронно управление. Благодарение на възможността за селективно разпределение на тягата към всяко едно от колелата, до 100% от възможния въртящ момент може да бъде насочен към външното за завоя колело, което води до намаляване на радиуса на завиване, елиминиране на нежеланата тенденция към недозавиване и до осезаемо по-пъргаво поведение на автомобила на пътя.
Включеното в стандартното оборудване на R моделите прогресивно управление е перфектно допълнение към това пъргаво и динамично поведение. Интензивността на разпределението на задвижващата мощ се определят от фактори като актуалния ъгъл на завиване, позицията на педала на газта, силата на страничното ускорение, ъгълът на отклонение спрямо вертикалната ос и скоростта на движение. Разбира се, водачът може също да влияе върху работата на новата система за двойно предаване и на реакциите на електронните системи за стабилност и контрол на поведението на пътя чрез съответния избор на профил на шофиране (Comfort, Sport, Race и Individual). Използвайки осветения в синьо R бутон на новия мулти функционален волан, водачите на Arteon R и Arteon R Shooting Brake могат да преминат директно към избор на профил на шофиране (с леко натискане) или направо към режим Race (с по-категоричен натиск). Ходовата част Спортна система на окачването плюс DCC. Arteon R и Arteon R Shooting Brake са стандартно оборудвани със спортно настроена ходова част с намален с 20 милиметра клиренс и адаптивно управление на окачването DCC. Окачването отпред е тип McPherson (с коаксиални винтови пружини и телескопични амортисьори, и долни напречни носачи със стабилизираща геометрия на следата). Задният мост е с независима четиризвенна схема, газови амортисьори и отделни пружини. И на двата моста се използват напречни стабилизатори.
Aдаптивно управление на окачването. Адаптивната система за контрол на окачването (DCC) адаптира непрекъснато работните характеристики на амортисьорите съобразно промените във вида на настилката и ситуацията на пътя, отчитайки редица фактори като завиването, спирането и ускорението например. Използвайки възможността за избор на профил на шофиране, водачът може да регулира индивидуално степента на колебание на каросерията при спиране, ускорение и в завой. Необходимата за целта промяна в работата на амортисьорите се изчислява индивидуално за всяко от четирите колела и се привежда в действие в рамките на части от секундата. По този начин се гарантира, че съвместно с Vehicle Dynamics Manager, системата DCC ще осигури възможно най-висока степен на комфорт и очакваната от водача динамика на пътя. Основните настройки за адаптивното окачване също могат да се регулират чрез избор на профила на шофиране (Comfort, Sport, Race и Individual), както и плавно чрез сензорния плъзгач за управление на DCC (от Comfort + до Sport +) на екрана на инфотейнмънт системата. Освен това, както вече споменахме, профилът Race може да активира директно и чрез еднократно натискане на бутона R върху волана. Режими Comfort, Sport, Race и Individual. При профила Race, създаден от експертите на Volkswagen R специално за новите Arteon R и Arteon R Shooting Brake, функцията за движение по инерция (напълно свободен ход без приток на тяга) е деактивирана, звукът на двигателя е се усилва чрез клапите в изпускателната система, а работата на трансмисията DSG, адаптивното окачване DCC, прогресивното управление и системата за двойно предаване преминават към по-спортна настройка. Профилът Sport е динамичният и идеален за по-голямата част от случаите основен режим за R версиите на Arteon и Arteon Shooting Brake.
Профилът Comfort от своя страна е насочен предимно към осигуряването на високо ниво на комфорт на возене, но същевременно с това предлага и висока степен на прецизност на управлението. При профила Individual водачът има възможност да регулира прецизно и да запамети личните си предпочитания по отношение на профила на шофиране, използвайки сензорния плъзгач на екрана на инфотейнмънт системата. Под границата на режима Comfort на скалата е режимът Comfort + с настройки, осигуряващи максимална мекота в работата на ходовата част с цел постигане на още по-висока степен на комфорт, а над Sport (Sport +) настройките стават още по-динамични, а реакциите много директни. В този случай минималните колебания на каросерията се съчетават с максимална динамика на задвижването. Чрез бутона за управление на системата ESC, водачът може и да деактивира ESC отделно с цел по-добро представяне на състезателната писта. Индивидуални настройки на ESC. При стартиране на двигателя в двете R версии на Arteon с мощност 320 к.с., електронната система за стабилност ESC е винаги активна и с пълен функционален обхват. В същото време водачът има възможност да адаптира работата на ESC по свое желание и съобразно условията на шофиране на два етапа - в режим ESC Sport, прагът на задействане на ESC се вдига, а степента на приплъзване, която ASR позволява, се увеличава с цел да се намали и смекчи интензивността на интервенциите на електронните системи в поведението на автомобила. В режим ESC Off, опитните водачи могат напълно да изключат ESC – през цялото време и независимо от ситуацията на пътя. При спешни случаи и аварийни ситуации обаче системите за предотвратяване на сблъсък отпред Front Assist и за асистенция при избягване на препятствие на пътя Swerve Assist активират автоматично ESC в пълния й функционален обхват. 2) Прогресивно управление.
Новите Arteon R и Arteon R Shooting Brake са оборудвани стандартно с прогресивно управление. По-конкретно това означава, че за разлика от „нормалното“ електромеханично управление, предавателното отношение при прогресивната кормилна уредба е по-директно, а към оборудването на R моделите е добавен и специален софтуер за управление. На практика прогресивното кормилно управление работи по следния начин - за разлика от конвенционалните кормилни уредби, които използват фиксирано предавателно отношение, прогресивното управление използва „прогресивно” променящо се предавателно число. По този начин се намаляват значително усилията, необходими при маневриране и паркиране. При шофиране по междуградски отсечки с много завои и при завиване на кръстовища водачът ще забележи по-динамична реакция на командите на волана благодарение на по-директната настройка на системата, която намалява и необходимостта от честа променя на позицията на ръцете върху волана. По отношение на технологичното изпълнение, прогресивното управление по същество се отличава от базовата кормилна уредба по използвания механизъм от рейка и пиньон с променливо отношение в съчетание с по-мощен електрически сервомотор. Във функционално отношение това означава, че за разлика от системите с фиксирано отношение на кормилната предавка, при които винаги се налагат компромиси между динамиката в поведението и комфорта при работа с волана, при прогресивната система отношението на предавателния механизъм варира значително в работния диапазон на кормилната уредба, респ. на завъртането на волана от крайно ляво до крайно дясно положение. В резултат на това, преходът между комфортната работа на кормилното управление в централния диапазон (при шофиране право напред) и директната реакция при по-големи ъгли на отклонение на волана се отличава с прогресивна настройка, която дава възможност за повече пъргавина и динамика в реакциите на кормилното управление при динамично шофиране. 3) 4) 18-цолова спирачна система.
За да гарантират, че новите Arteon R ще спират уверено и при максималната си скорост от 270 км/ч, инженерите на Volkswagen R са изпшолзвали изцяло нова спирачна система с 18-цолови спирачни дискове на колелата на предния мост. Точните размери на дисковете отпред са 357 x 34 милиметра, докато при използваните на задния мост на двата спортни модела 17-цолови спирачки са с размер на дисковете 310 x 22 милиметра. Самите дискове използват конструкция с щифтове и алуминиева централна част, която спомага за намаляване на неокачените маси с по 600 грама на колело. Прецизното управление на спирачното усилие се осигурява от отчитащ скоростта на движение алгоритъм в блока за управление на електромеханичния сервоусилвател на системата. Спирачната система реагира особено фино и чувствително при бавни маневри, но захапва мигновено и мощно при необходимост за спиране при движение с висока скорост. Благодарение на прецизната оптимизация в работните режими с високо спирачно налягане, спирачната система дава възможност за много точен контрол и дозиране на усилието дори непосредствено преди намесата на ABS. Увеличените размери на главния спирачен цилиндър осигурява пъргави и прецизни реакции, съчетани с типичния за расовите спортни автомобили къс ход на спирачния педал. Специфичните за Arteon R настройки на характеристиките на спирачния педал също благоприятстват по-спортното и по-директно чувство от гледна точка на чисто субективните възприятия на водача. Новата спирачна система се отличава и визуално с лакираните в синьо спирачни апарати (украсени със сребърно лого R на предните колела).